maanantai 19. lokakuuta 2009

Kaupunginvaltuusto 19.10.2009

Alkuun nimitysasioita, mm. Pietari Jääskeläinen luopui KH:n paikastaan ja tilalle valittiin Jaakko Niinistö, niinikään PS, mutta Pähkinärinteestä.

Kohta 16. Lainanottovaltuuden korotus vuodelle 2009

Puheenvuoroni:

Nettolainanottovaltuutusta esitetään korotettavaksi 140 MEur eli nyt lisätään n. 70 Meur puolet lisää edelliseen valtuutukseen.

Nykyiset korkomenot ovat n. 40 miljoonaa euroa kasvaen n. 2 MEur joka vuosi - normaalin lainanlyhennysten lisäksi.
Tämä uusi valtuutus lisää korkomenoja 3,5 MEur / vuosi, jos lainan korko olisi n. 5% niin kuin nyt näyttää olevan. (Lipponen kävi kokouksen jälkeen kertomassa, että korkotaso on pudonnut 2,6%:iin, aiemmissa arvioissa olleesta 5%:sta)

Vantaa-sopimuksessa on ensivuodelle esitetty 140 MEur lainanottoa ensi vuodelle.

Nykyisellä menolla ei päästä talousjohtaja Tikkalan ansiokkaasti talousseminaarissa esittämään 3 - 3,5% menojen kasvuun ja laskevaan velkaantumisskenaarioon. EI millään.

Tikkalan velkaskenaario, huom! 3-3,5% menojen kasvulla käyrä taipuisi oikeaan suuntaan! Huom2! Miljardin euron velkaraja menee rikki aivan pian 2010-2011. Siis miljardi!


Mihin tämän vuoden lainaraha menee? Otetaanko ensi vuonna 140 MEur? Vai riittääkö se?

Apulaiskaupunginjohtaja(talous) Lipponen vastasi, että mun esittämät korkomenot ovat yläkanttiin - oikea korkomenosumma on vain vähän yli puolet esittämästäni. Rahaa tarvitaan kuulemma normaaleihin menoihin, sekä kehärataan ja
ja kehä III:sen rakentamiseen. Ensi vuoden lainanmäärä sovitaan budjettineuvotteluissa. Paajanen kävi toteamassa kokouksen jälkeen, että kaupunki ei voi mennä konkurssiin, lainan ottaminen on ikäänkuin osamaksulla investointien maksamista.

Vastasin repliikissä, että perustin 40 MEur korkomenot / vuosi kaupungin talousarvioon ja -suunnitelmaan. Joudun uskomaan annetun
materiaalin oikeellisuuteen ja lukemaan sitä "käsi raiteella". Lipponen ei kommentoinut tähän mitään.

Ilmari Heinonen (vas.) kysyi ottaako Vantaa "pikavippejä", miten nämä lainat kuoletetaan.

Kohta 19. Lasten kotihoidon tuen Vantaa-lisän korotus ja ehdollistaminen eli kaikki lapset himassa -> Vantaa-lisää saa korotettuna

Mikko Mäkelä kysyi miten tieto suuremman Vantaa-lisän mahdollisuudesta meinataan jakaa koteihin, sekä tullaanko seuraamaan järjestelyn taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia. Lehto-Häggroth vastasi, että tieto viedään koteihin ja vaikutuksia tullaan seuraamaan tarkasti.

Niinistön Jaakko kannatti lämpimästi vantaa-lisän ehdollistamista.

Kohta 21. Vastaus demarien ehdotukseen Länsimäen terveysaseman avaamiseksi stadilaisille (mellunmäkiläisille)

Herätti paljon puheenvuoroja ja keskustelu ajautui vantaa-sopimukseen. Vasemmistoälymystöradikaali Saramo keskitti puheenvuoronsa "terävän kärjen" tuppisuisiin perussuomalaisiin, jotka eivät olleet mukana tekemässä vantaa-sopimusta ja "auttamassa" vasemmistoa terveyspalveluiden kehittämisessä. Niinpä: se, että emme olleet vantaa-sopimuksessa mukana, mahdollistaa meille oikeasti tärkeiden asioiden esilleottamisen. Voimme myös kannattaa avoimesti hyviä asioita, mitä vantaa-sopimuksessa on.

Sosiaalitoimen apul.kaupunginjohtaja Salminen vastasi, että HusLab on päättänyt lopettaa labratoiminnat Länsimäessä. Fakta.

Saramo väitti, että me olemme esittäneet omassa esityksessämme mm. lisälainan ottamista. Huuhaa! Meidän esitys on kokonaisuudessaan täällä mun blogissa. Sini Alen taisi tokaista, ettei perussuomalaiset ole esittäneet mitään vaihtoehtoa vantaa-sopimukselle. Torppasimme usealla suulla tämän väitteen. Alen myönsi myöhemmin sittenkin nähneensä meidän esityksemme.

Vasemmalla on aitojakin hyviä tyyppejä, jotka ajavat aidosti Vantaan ja oman alueensa asiaa. Joillekin taas Vantaan asiat on vain ikävä välivaihe egobuustausmatkalla kohti terävintä kärkeä. Onneksi fuula on aina fuulaa ja falskius paistaa kilsan päähän. Pitäis vaan muistaa niitä muitakin matkalla "maineeseen", on ikävä tulla sit lippis kourassa niitä samoja naamoja vastaan.

Mä oon joskus nähnyt jossain enkeleiden swappimyyntipöydällä tarran jossa luki enkuksi, että: "mitä on sanottu tässä huoneessa - pysyy tässä huoneessa". Yleensä ottaen kaikki siviili- ja harrastuspiirien periaatteet ja moraali menee ihan eriratoja politiikassa. Valitettavasti.

Suurin ongelma Vantaalla on (tieto on vuoden 2009 taloussuunnitelmasta - tilanne on vielä huonompi nyt)
toimintamenot / asukas = n. 7000€
verotulot / asukas = n. 4000€

Menoja lisätään jälleen lisälainalla. Eli kuilu menojen ja tulojen välillä syvenee entisestään. Kukaan vantaa-sopimuksen leiristä ei edelleenkään ole esittänyt karuja, karheita ja ikäviä säästöjä. Loppujen lopuksi joutuu kuitenkin pyllistämään jollekin, se vaan on näin. Menoja on saatava alas. Tulee pinkeät budjettineuvottelut!

2 kommenttia:

PLD kirjoitti...

Naurettavaa taloudenhoitoa. Tällä hetkellä tuhannet ihmiset ovat suoraan sanottuna kusessa kun ovat koittaneet hoitaa talouttaan tällä mallilla - eli ovat koittaneet selvitä huonossa taloustilanteessa pää pinnalla ottamalla pikavippejä ja muita lainoja. Tällä tavalla talouskriisi ainoastaan syvenee jos perusasiat ovat sellaisella mallilla että rahaa menee enemmän kuin tulee.
Näinhän se ilmeisesti on vantaallakin, verotuloja saadaan selkeästi vähemmän kuin mitä menee palveluiden tuottamiseen per nuppi.
Yritysmaailmassa tälläista tilannetta ei katseltaisi ollenkaan, eikä ainakaan otettaisi firmalle lisää lainaa ja jäätäisi ainoastaan toivomaan parasta. Miten voi olla niin vaikeaa julkisella puolella tehostaa toimintoja ja tehdä asioita fiksusti?
Taloustilanne ei parane ennenkuin hallinto-organisaatiosta höylätään tuntuva osa pois ja saadaan talouskuri pitämään sekä prioriteetit oikeaan järjestykseen.
Mun puolesta kaikenmaailman avustukset järjestöille ja taiteilijoille pitäisi vähintää puolittaa. On aika sama joutuuko joku random taiteilija pitämään välivuoden taiteestaan ja tekemään jotain tuottavaa välillä jos toisella puolella on tarjota "eioota" vanhuksille joista pitäisi pitää huolta.

Timo Uppala kirjoitti...

Kiitos PLD jälleen uskonvalamisesta siihen, että jossain joku ajattelee samalla lailla. Valtuustosalissa ja virkamiehissä ei tätä näy. Sama hyssyttely ja tilanteen vähättely jatkuu.

Isoissa firmoissa taloustilanteen ollessa tiukka otetaan palaveripullat pois, vaikka kustannus on marginaalinen, kaikki koulutus ja matkustus pudotetaan minimiin ja YT:t käynnistyvät samantien. Itselleni kuului eräässä aikaisemmassa työpaikassa ryhmäni utilisaation (käyttöaste, paljonko laskutettavaa / työaika) laskeminen ja raportointi.

Olis kiva nähdä pitkän linjan julkisen sektorin hallinnon ihmisiä siirtyvän edes hetkeksi yksityiselle puolelle. Vois tulla lintukotoa ikävä.