perjantai 4. syyskuuta 2009

Vantaa-sopimus, valtuuston kokous 31.8. ja tyttären muutto

Kokouksen alkuun perusjutut, mm. PS:n Seija Haatajan seuraajat mm. SosTer-lautakuntaan. Haataja muutti muualle.

Greenoffice asioita ja geenimanipuloitujen aineiden käytön kiellosta - vihreiden aloitteita. Tyytyivät vastauksiin.

Juha Malmin ja Eero Väätäisen aloite omaishoitajien aseman parantamiseksi.

Bio-dieselin (NxtBTL:n) käytön estämisestä tehty aloite (Sirpa Kauppinen ja kommarit).

Kokoomus ja PS kannatimme kaupunginhallituksen esitystä eli kokeilu jatkuu. Olisihan se hullua keskeyttää loppusuoralla olevaa kokeilua.

Kokeilussa todetut edut:

+ Päästöt ovat vähentyneet mm. vanhoissa moottoreissa heti 30% hiukkaspäästöjen osalta
+ polttoainetta säästyy
+ motti pysyy puhtaampana
Lisäksi:
+ palmuöljy on vain välivaiheen raaka-aine. Mitä järkeä on hommata raaka-aine maapallon
toiselta puolelta, kun käyttäjät ovat täällä?
+ jo nyt käytetään teurasjätteitä jne. raaka-aineita, monia muita tutkitaan mm. levää
+ vanhimmat palmut, jotka tuottavat satoa edelleen on istutettu vuonna 1985
+ ja kyseessä on suomalainen innovaatio - kehitystyö työllistää suomalaisia!
+ lisäksi hiukkassuodattimia tekee tässä yhteistyössä suomalaisfirma

Kuusijärven bussivarikko aiheutti keskustelua. Niikko teki aloitteen, jossa pyydettiin palauttamaan esitys.
Vain muutama kommari kannatti meidän mukana, mm. Jaakko "Jan" Laakso. Vihreät kannattivat selvitysten jatkamista.


Olin lähdössä suoraan kokouksesta muuttamaan tytärtäni Annia Jyväskylään. Kello 20:00 jälkeen alkoi kotirintamalta kantautua keskiraskasta tekstiviestikeskitystä. Mies tietää että on aika poistua politiikan näyttämöiltä, kun saapuneissa tekstiviesteissä alkoi olla enemmän isoilla kirjaimilla kirjoitettuja sanoja. Myös aika voimakkaita sanoja.
Poistuin Kuusijärviasian kohdalla Annin muuttohommiin.

Olimme muuttokuorman kanssa (vaimo, Anni ja minä) puolenyön kieppeissä Jyväskylässä. Paku parkkiin ja suoraan hotelliin goisimaan. Edellinen vuokralainen ei antanut yhtään siimaa eli poistui tismalleen vika päivä puolenyön aikaan.

Aamulla herätys ja Annin uudelle asunnolle. Kamojen kantamista kolmanteen kerrokseen ilman hissiä. Anni lähti eka kerran elämässään yliopistolle ylioppiin. Me jäimme tekemään hurjaa remonttia. Päivän aikana ehdittiin tasoittamaan seinät, maalaamaan keittiökaappien ovet + olohuoneen ja kylppärin seinät. Lisäksi Ikea-palapelien kasausta ja kiinteiden valaisimien kiinnittämistä + kamojen roudaamista. 14 tuntia yhdellä Bic Mac aterialla ja kahdella karjalanpiirakalla. Lisäplussana armoton
flunssa päällä. Nokka vuoti kuin sulhasen...

Lähdin vähän ennen puoltayötä himaan päin, Anna jäi jeesaamaan Annia verhojen jne. kanssa ja tuli junalla seuraavana päivänä perässä. Kolmelta olin himassa ja aamulla klo 9:00 palaveriin duuniin.


Vantaa-sopimus
==============

Kaupungin maililootaan tuli tiuhaan tahtiin luottamuksellisia versioita Vantaa-sopimuksesta. Oma valtuustoryhmämme kävi tiukkaa mailinvaihtoa asiasta ja puhelimessa neuvoteltiin.
Olimme jo aiemmin suunnitelleet omat versiomme säästöasioista ja nyt justeerasimme Malmin Juhan tekemän pohjan päälle omia korjauksiamme.

Pääsimme yli 30 MEur säästöihin ja päätimme ettei veroja (tulo ja kiinteistö) koroteta. Samaan aikaan vahvistui tunne, että muut lähtisivät mukaan Mäkisen sopimukseen ja me jäisimme yksin.

Näinhän siinä sitten kävi. Kokoomus ei ollut missään vaiheessa puhunut veronkorotuksesta ja nyt "sopimuksessa" veroa korotetaan
0,5%. Vantaan veroäyri tulee siis olemaan 1,25% korkeampi kuin Espooon. Vasemmistolle ja vihreille veronkorotus oli itsestäänselvyys. Pitäähän sitä rokottaa niitä porhoja jotka asuvat leuhkasti omakotitaloissaan. Tosin saattavat olla
aika paljon omin hartiavoimin rakennettuja kauan sitten ja nyt nämä veteraanit asuvat pienine tuloineen näissä kodeissaan. Helppoa riistaa veronkeruuseen - sieltä ne eivät karkuun pääse.

Tuloveronnosto on liian helppo keino parantaa kaupungin tulosta. Silloin ei välttämättä tarvitse käydä läpi niin tiheällä kammalla kaupungin kulurakennetta - antaa mennä vaan: rahaa ulos kaiken maailman hömppään ja antaa hallintokoneiston
paisua. Perustetaan vielä kaupungin omia liikelaitoksia "tehostamaan" toimintaa - ilman ulkopuolisia kumppaneita.
Oli siellä ihan hyviäkin juttuja, mm. sivistystoimen puolella (mm. se kotihoidontuen korottaminen ja ehdollistaminen).

Pitäisi vissiin itsekin siirtyä veronmaksajasta yhteiskunnan elätettäväksi. Ihan turhaa tässä on rimpuilla. Samaa paskaa eri tuutista ja eri määriä.

Kuulin tänään 4.9. pähkisläiseltä äänestäjältä, että siihen Pähkiksen pururadan Lammen puoleiselle osalle ollaan kaavailemassa asunnottomien asuntolaa. Siis siihen koulun viereen. Siinähän on jo kaupungin vuokrakämppiä ja ostarikin on menossa nuhruiseksi kovaa vauhtia. Otin yhteyttä aluearkkitehtiin ja tämä perusteli sijoittamista sillä että näillä pitää olla hyvät julkisenliikenteen yhteydet. Ehdotin Petikkoa, koska sielläkin dösät kulkee. Tää paapominen menee aina överiksi. Kas kun niille ei tehdä kämppää lammen rantaan. Pitää mennä 9.9. klo 8:00 paikalle, koska siellä on joku katselmustilaisuus.
Lisäksi multa on kysytty jelppiä suoran dösälinjan saamiseksi Pähkiksestä/Hämeenkylästä Tiksiin. Olen yrittänyt saada YTV:ltä henkilöä kiinni puhelimitse ja sähköpostilla, mutta heidän toimenkuvaan ei ilmeisesti kuulu vastata yhteydenottoihin.
Pitäisi varmistaa kustannus, joka olisi kuulemma n. 200 000€ tälle linjalle. Se palvelisi työmatkaliikenteen lisäksi Jumboon menijöitä.

Ei muuta kuin jälleen leukaan rintaan vaan - kyllä se vesisade vielä rännäksi muuttuu.


Alla perussuomalaisten oma Vantaan elvytysohjelman runko. On siinä vähän enemmän lihaa kuin 5.9.2009 Hesarissa ollut tympeä "perussuomalaisten mielestä kaupungin omaisuutta pitää myydä"...

Perussuomalaisten valtuustoryhmän kanta esitettyyn Vantaa-sopimusluonnokseen

Perussuomalaiset arvostavat pyrkimystä saada aikaan yhteinen Vantaa-sopimus.
Yhteisillä suuntaviivoilla tehostetaan kaupungin tauloustilanteen parantamistoimia ja varmistetaan myös jatkossa oikeansuuntainen kehitys. Olemme yhdessä tyytyväisinä todenneet, että kaupungin johto on reagoinut nopeasti tilanteen parantamiseksi.

Olemme käsitelleet sopimusluonnosta valtuustoryhmässä ja tehneet siihen seuraavat kehittämisehdotukset.

Sopimuksen muoto
Sopimusluonnoksessa esitetään, että sopimuksen edellyttämistä toimenpiteistä päättää kaupunginhallitus ja ne toteutetaan sen toimesta ja valvonnassa. Sopimukseen sisältyy toimialakohtaiset leikkausesitykset ja rakenteelliset muutosehdotukset, jotka on esitetty elokuussa pidetyissä tilaisuuksissa. Sopimuksessa valtuustoryhmät sitoutuisivat siihen että sopimus muodostaa talousarvioiden sitovan kehyksen ja että sopimuksen sisältöön ei tehtäisi yksittäisiä korjauksia eikä sopimuksen ehdoista poikettaisi koko sopimuskautena vuosina 2010-2013.

Perussuomalaisten kanta sopimuksen muotoon
Mikäli esitetty sopimusluonnos toteutetaan, valtuuston rooli koko sen toimikauden ajan jäisi hyvin vähäiseksi, koska sopimuksen edellyttämistä toimista päättäisi kaupunginhallitus – ei kaupunginvaltuusto. Perussuomalaisten mielestä kaupunginvaltuuston päätösvaltaa on pikemminkin lisättävä kuin vähennettävä.
Kuntalain mukaan valtuusto on kunnan ylin päättävä toimielin.

Sopimusluonnos sisältää merkittäviä säästöpäätöksiä ja toiminnallisia muutoksia.
Ne on esitetty melko yleisellä tasolla eikä niiden positiivisia vaikutuksia ole pystytty konkretisoimaan sellaisella varmuudella, että niihin sitoutuminen olisi sellaisenaan mahdollista.

Toimenpiteiden ja säästöjen osalta esitetään useimmiten ainoastaan ”laskennallisia”
hyötyjä. Säästötoimenpiteiden muut vaikutukset, kuten palvelujen saatavuus tai laatu,
joilla on ensiarvoinen merkitys palvelun käyttäjille, eivät ole laskelmissa mukana.
Perussuomalaiset eivät ole valmiita luovuttamaan kansalta samaansa päätösvaltaa
kaupunginhallitukselle sellaisissa päätöksissä, joiden seuraukset ovat tuntemattomat
tai joiden osalta asioita lähdetään vasta selvittämään.


Sopimusluonnoksen peruslinjaukset
Sopimusluonnoksessa luvataan turvata peruspalvelujen saatavuus sekä määrällisesti että laadullisesti. Tilikauden 2010 tappion tulee supistua 25 miljoonalla eurolla. Kunnallisveroa esitetään nostettavaksi 0,5 % ja kiinteistöveroa 0,1 %. Kuntalaisten verotaakkaa lisätään 23 miljoonalla eurolla. Pitkäaikaisen ja muun velan määrä voi nousta vuonna 2013 jopa 1.050.000.000 euroon. Velka nousee yli 5000 euroon per asukas. Kaupungin henkilöstöä ei irtisanota tai lomauteta. Kaupungin koko toiminnan tuottavuuden täytyy nousta keskimäärin 2 %. Toimialakohtaisiin leikkaukset ja palveluverkon supistaminen toteutetaan sopimuksen mukaisesti.

Perussuomalaisten kanta kaupungin peruslinjauksiin

a) Verotus

Vantaan taloudenhoidossa on käyttötalouden puolella ajauduttu tappiokierteeseen. Viime valtuustokauden perintöä aiotaan paikata nostamalla veroja. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä sitä, että huonon taloudenpidon aiheuttamia tappioita maksatetaan kuntalaisilla veroja nostamalla. Kunnallisveron korotus kohdistuisi kaikkein pahiten pienituloisimpiin ihmisiin. Verotuksen nousu vähentäisi myös Vantaan houkuttelevuutta muuttokuntana.

Kiinteistöverotusta on korotettu jo moneen otteeseen ja sen korottaminen olisi täysin kohtuutonta kiinteistönomistajia kohtaan, joista monilla on myös pienet tulot. Moneen kertaan verotettua omaisuutta verotettaisiin vielä lisää.

Tuloveron korotus on äärimmäinen ja viimeinen keino talouden elvyttämiseksi. Jos siihen joudutaan, on sitä ennen kaikki tehostus- ja säästötoimenpiteet jo tehty. Ehdotettu tuloveronkorotuksen suuruus (0,5%) on mielestämme liian suuri. Jo nyt vantaalaiset maksavat suurinta kunnallisveroa pääkaupunkiseudun kunnista. Tämä vähentää Vantaan vetovoimaa.

Mikäli veronkorotukseen joudutaan, se on oltava määräaikainen ratkaisu – vain vuodeksi kerrallaan.

b) Investoinnit ja lainakanta
Vantaan kaupunki velkaantui viime valtuustokaudella 240 miljoonalla eurolla ja velka nousi noin 650 miljoonaan euroon. Tällä valtuuskaudella aiotaan ottaa lisälainaa lähes 400 milj.e. Pitkäaikaisen ja muun velan määrä voi nousta vuonna 2013 jopa 1.050.000.000 euroon.

Investointipuolella on yli-investoitu, jonka johdosta talous on voimakkaasti velkaantunut ja velkaantuu edelleen. Perussuomalaiset ymmärtävät, että Vantaan on sijoitettava tulevaisuuteen. Investoinnit on kuitenkin mitoitettava kaupungin rahoituskyvyn mukaisesti ja niiden tulisi tukea työllistymistä, mikä on hallituksenkin tavoite. Investointien työllisvaikutus on vantaalaisten osalta valitettavan vähäinen, joten myös verotulot ohjautuvat muualle.

Investoinneista on nyt toteutettava oleellisimmat, mm. kehärata ja Kehä III:n perusparannus. Muita on tässä tilanteessa siirrettävä myöhempään ajankohtaan.


c) Henkilöstö
Perussuomalaiset arvostavat kaupungin henkilökunnan työtä ja kannattavat sopimuksen
perusajatusta siitä, että henkilöstöä ei irtisanota tai lomauteta. Sopimuksessa esitetty palkitsemisjärjestelmä on erinomainen idea kannustaa henkilökuntaa tehostamaan toimintatapoja ja siten nostamaan työn tuottavuutta.

Sosiaali- ja terveystoimen sekä sivistystoimen suorittavan portaan henkilökuntaa ei
saa vähentää. Luonnollisen poistuman kautta on pyrittävä vähentämään lähinnä keskijohtoa lisäämällä vastuuta suorittavalle portaalle.

Organisaatiomallin virtaviivaistaminen ja madaltaminen tehostaa toimintoja ja nopeuttaa päätöksentekoa. Apuna toimintojen tehostamisessa tulee olla VanVan-toiminnanohjausjärjestelmän tehokas käyttäminen.

Henkilökunnan palkattomien vapaiden pitämistä on jatkettava vapaaehtoispohjalta ja
myös lomarahojen korvaus vapaapäivinä on otettava mukaan työmarkkinaosapuolten
neuvottelupöydälle.

Perussuomalaiset esittävät, että myös luottamushenkilöt osallistuvat lamatalkoisiin ja pidättäytyvät luottamushenkilöpalkkioista vähintään samoin kuten vuonna 2009.

d) Tuottavuuden nosto
Sopimusluonnoksessa esitetään sitoutumista keskimäärin 2% tuottavuuden nousuun.
Sosiaali- ja terveyspuolelle on esitetty 3,5 %:n tuottavuuden kasvua, joka on noin 100 % enemmän kuin yleinen tavoite. Sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista tulisi siis sopimusluonnoksen mukaan leikata 14 % kuluvan valtuustokauden aikana. 14 % on 70 miljoonaa euroa. Suuruusluokaltaan leikkaus merkitsisi esimerkiksi vanhus- ja vammaispalvelujen puolittamista nykyisestä. Pelkästään väestö- ja kustannuskehitys edellyttää 5,5 % panostusta sosiaali- ja terveystoimintojen säilyttämiseen nykytasolla.

Toimeentulotukimenot tulevat työttömyyden kasvun johdosta lisääntymään. Lisäksi ikääntymisen ja väestökasvun takia kasvavan palvelutarpeen rahoittamiseksi ei ole käytettävissä rahaa enää ollenkaan.

Perussuomalaisten mielestä kaupungin ja sopimuksen tärkein tehtävä on turvata peruspalvelut kuntalaisille. Peruspalvelujen turvaamiseksi ja parantamiseksi on sopimuksessa varattava riittävä rahoitus.

Perussuomalaisten kannat toimialakohtaisiin esityksiin

Sivistystoimi

Sivistystoimen osalta esitettyjen tehostus- ja säästötoimien ideointi on ollut esimerkillisen innovatiivista.

Perussuomalaiset kannattavat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen määrän ja laadun
säilyttämistä vähintään nykyisellä tasolla. Toimialan esittämä kotihoidontuen Vantaa-lisän nosto 143 eurosta 215 euroon ja tekeminen ehdolliseksi siten, että perheen muut alle kouluikäiset lapset eivät saa olla kunnallisessa päivähoidossa, on oikea kehityssuunta.
Samalla on todella pidettävä huolta siitä, että lasten mahdollisuudet osallistua kerhotoimintaan turvataan. esitetty päivähoitopaikkatakuu on erinomainen idea.

Sivistystoimen alustava suunnitelma tilankäytön tehostamiseksi päiväkoti- ja koulutiloissa investointi- ja käyttökustannusten supistamiseksi on ehdottomasti jatkoselvitysten arvoinen.

Luokkakoon pysyvät kasvattamiset, lukioiden opintokursseihin ja ammatilliseen koulutukseen liittyvät karsimiset eivät ole kannatettavia, kuten ei myöskään valinnaisuuden vähentäminen. Tuntien määrä opiskelijaa kohden on jo nyt alhaisempi kuin Espoossa ja Helsingissä.

Sosiaali- ja terveydenhuolto

Sopimusluonnoksessa esitetään:
• sosiaali- ja terveysasemaverkoston supistamista kolmen (3) täyden palvelun sosiaali- ja terveysasemaan
• aikuissosiaalityön, lastensuojelun ja perheneuvoloiden vähentämistä
• vanhusten ja vammaispalvelujen vähentämistä palvelukriteerejä tarkistamalla
• vanhusten laitoshoitopaikkojen jäädyttämistä ja pitkäaikaisesta laitoshoidosta luopumista
• palvelusetelien käyttöönoton laajaa ja merkittävää lisäämistä


Palveluverkosto
Perussuomalaisten mielestä tärkeintä on, että terveyskeskuspalvelujen saatavuus turvataan kaikille kuntalaisille. Kustannusten säästämiseksi ja palvelujen tehostamiseksi erikoissairaanhoidon palveluja tulee lisätä Vantaalla.

Turvaverkosto
Sopimusluonnoksessa esitetään, että aikuissosiaalityön toimipisteitä vähennetään seitsemästä neljään, lastensuojelun toimipisteitä neljästä kolmeen, perheneuvoloita neljästä kolmeen sekä äitiys- ja lastenneuvoloita neljästätoista yhteentoista.

Nykyaikana yhä useammat ihmiset voivat huonosti. Työelämän kasvavat haasteet, työttömyys ja epätietoisuus tulevasta ovat lisääntyneet. Köyhyysasteen alapuolella elää jo lähes 13% perheistä. Tarve saada ulkopuolista apua ongelmien käsittelyyn on lisääntynyt. Tällaisessa tilanteessa on varmistettava, että ongelmien hoitoon on varattu riittävät voimavarat.

Vanhusten ja vammaisten palvelukriteerit
Sopimusluonnoksessa esitetty palvelukriteerien muuttaminen tarkoittaa käytännössä niiden tiukentamista. Palvelutarpeen omaavia henkilöitä pudotetaan keinotekoisesti kriteereitä nostaen palvelun ulkopuolelle. Näin tapahtui jo omaishoitajien kohdalla.


Vanhusten laitospaikat
Sopimusluonnoksessa on esitetty, että vanhusten laitoshoitopaikkojen rakentamisesta sekä pitkäaikaisesta laitoshoidosta luovutaan. Laitoshoitoa esitetään siirrettäväksi rakennettaviin vanhustenkeskuksiin. Perussuomalaiset edellyttävät, että toimiala esittää selvästi miten vanhustenkeskuksissa aiotaan turvata laitoshoitopalvelujen laatu ja saatavuus ilman että vanhukset asetetaan eriarvoiseen asemaan. On todettava, ettei pitkäaikaisesta laitoshoidosta voida luopua. Mm. syvän dementian loppuvaiheelle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laitos. Akuuttihoidon lisääminen laitoshoidon vähentämiseksi on kannatettavaa, kuten kaikki muutkin varhaisevan puuttumisen toimintamallit.

Palveluseteli
Perussuomalaisten mielestä ennen palvelusetelien käyttöönottoa on varmistettava, että palvelusetelien käytön takia peruspalvelujen kokonaishinta ei nouse.

Maankäyttö ja ympäristö
Perussuomalaiset esittävät että kiinteistömyynnistä saatavien tuottojen arvosta kohdistetaan 10 miljoonaa euroa vuosittain kaupungin taloudellisen tuloksen vahvistamiseen. Pidämme käsittämättömänä että investointiohjelmaan ei ole esitetty tarkistuksia. Ohjelma on esitetty epämääräisesti. Esimerkiksi kehäradan rakentaminen ja kehän III:n rakennustöiden osalta on esitetty kuluina summittaisesti 200 miljoonaa euroa. Investointeja on pantava tärkeysjärjestykseen ja vähemmän tärkeiden kohteiden investointeja on myöhennettävä. Kustannussäästöjä on löydettävä urakkahintojen ja yleisen hintatason laskun johdosta.

Vapaa-aika ja asukaspalvelut
Perussuomalaiset esittävät että työllisyyden edistämiseen käytettävät varat kaksinkertaistetaan vuonna 2010. Kaupungin tulee eri keinoja käyttäen tarjota yhteistyössä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa jokaiselle työttömäksi joutuneelle nuorelle syrjäytymisen torjumiseksi joko työtä tai opiskelupaikka, koska elinajaksi syrjäytynyt ihminen maksaa yhteiskunnalle keskimäärin miljoona euroa. Kaupungin tulee ottaa täysimääräisesti käyttöön erilaiset työllistämiseen liittyvät tukijärjestelmät ja kuntouttava työtoiminta myös piutkäaikaistyöttömän syrjäytymsein ehkäisemiseksi, Jos kaupunki käyttää esimerkiksi palkkatukea työttömän työllistämiseen, niin kaupungin lopulliset kustannukset jäävät hyvin vähäisiksi ottaen huomioon säästöt perusturvakustannuksissa ja työllisen verotuotot.

Perusuomalaiset katsovat että oopperan rahoitus pitäisi järjestää lippu- ja sponsorituloilla sekä valtion rahoituksella eikä osittain Vantaan veromaksajien toimesta. Puoluepoliittiset määrärahat ja avustukset tulee poistaa ja säästyvät rahat osoittaa nuorisotyöttömyyden torjuntaan. Erillisen Tapahtuma- ja kaupunkikulttuuriyksikön perustamista emme kannata.

Tilakeskus
Perusuomalaiset edellyttävät, että yhdistettävistä ateria- ja siivouspalveluista sekä Kiinteistöpalveluista luodaan omat osakeyhtiöt kumppanien kanssa.

Hyvinvointipalvelujen rahoittaminen
Perussuomalaiset eivät hyväksy esitettyjä leikkauksia kansalaisten perusturvaan.
Perussuomalaisten esittämien palvelujen turvaamiseksi ja sopimusluonnoksessa esitettyjen peruspalveluleikkausten estämiseksi esitetään seuraavia säästöjä kaupungin taloudellisen tuloksen parantamiseksi.

Maaomaisuuden, kiinteistöjen ja asuntojen = 16 miljoonaa euroa / vuosi
myynnistä saatava tuotto
Vapaaehtoisten palkattomien vapaiden toteuttaminen = 9,3 miljoonaa euroa / vuosi
Hallinnon ja johtotehtävien vähentäminen (40 vakanssia) = 2 miljoona euroa / vuosi
Kaupungin omistamien asuntojen myynti = 2 miljoonaa euroa / vuosi
Kunnallisveroasteen nosto 0,25% vain vuodeksi kerrallaan = 9,0 miljoona euroa / v.2010
Poliittisten avustusten ja eräiden tukien vähentäminen = 0,7 miljoonaa euroa / vuosi (mm.ooppera)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yhteensä: 39 miljoonaa euroa / vuosi

Näillä toimenpiteiden ansiosta kunnallisveroa ei tarvitse nostaa kuin 0,25 %.
Perussuomalaisten esittämät rahoitustoimenpiteet ovat väliaikaisia ja voimassa taloudellisen laman yli siihen saakka kunnes yhteisö-, kunnallisvero- sekä muut tuotot lähtevät kasvuun.

Yhteistyöterveisin, Vantaalla 31. elokuuta 2009, Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Ei kommentteja: