maanantai 23. elokuuta 2010

Valtuuston syyskauden 2010 eka kokous 23.8.2010 - nuorisovaltuusto pääsi mukaan ja heti mukaan puhumaan asiaa


Eka kokous 23.8.2010 syyskaudella, tai siis loppukesäkaudella. Ei saa vielä luovuttaa, kesä jatkuu!

Kokousta ennen Vantaan omakotiyhdistyksen kaksimiehinen delegaatio kävi kertomassa mikä painaa mieltä. Listalla hyviä asioita ja takana perinpohjaista perehtymistä. Yhtenä asiana mm. Länsi-Vantaan lentomelu, joka johtuu kiitotie 3:sen vähäisestä käytöstä.

Itse kokouksen asialistalla aika mitätön määrä asioita. Muodollisuuksien jälkeen ekana otettiin nuorisovaltuuston puheoikeuden myöntäminen valtuustoon. Asia lähti liikkeelle vihreiden Niinimäen aloitteesta.

Puheoikeus myönnettiin ja NuVan Rokkanen piti hyvän kiitospuheenvuoron, jossa kertoi mm. stadin nuorisoyhdistyksen tms. edustajan kyselleen jelppiä. Vantaalla nuorison edustus on nyt päätöksenteon tukena virallisesti ja siten ollaan edellä pääkaupunkia ainakin tässä asiassa.

Esityslistalla oli myös Niinistön Jaakon ja mun aloite luottamushenkilöiden ulkomaanmatkojen omavastuuosuudesta ja raportoinnista. Pidin tässä kohtaa lyhyen puheenvuoron, jossa kiitin pikaisesta vastaamisesta aloitteeseen. Mainitsin, että vastaus oli odotetun kaltainen ("Aloitteessa esitetyt edut ovat suurelta osin kaupunginhallituksen antaman ohjeistuksen mukaisia. Ohjeistusta noudatettaessa erillisen omavastuuosuuden periminen matkakustannuksista ei ole perusteltua.")

Halusin varmistaa, että edes raportointivelvoite tulee jotenkin kirjattua joten laadin tällaisen pöytäkirjalausuman:

PERUSSUOMALAISTEN PÖYTÄKIRJALAUSUMA KAUPUNGINVALTUUSTON ESITYSLISTAN KOHTAAN 8 - Vastaus valtuutettu Timo Uppalan ja valtuutettu Jaakko Niinistön sekä useiden muiden (13)
valtuutettujen aloitteeseen luottamushenkilöiden ulkomaanmatkojen omavastuu-
osuuden asettamiseksi

Perussuomalaisten valtuustoryhmä edellyttää, että aloitteessa esitetty vaatimus raportointivelvollisuudesta toteutetaan.

Luottamushenkilöiden ulkomaanmatkoista laaditaan määrämuotoinen raportti, joka sisältää seuraavat asiat:
• matkan kohdemaa ja kaupungit
• osallistujat
• matkan aloitus- ja päätöspäivämäärät
• lyhyt selostus matkasta
• matkan tavoite
• oma arvio tavoitteen toteutumisesta
• saavutetut hyödyt Vantaan kannalta

Raportin laatii joku mukana olleista luottamushenkilöistä ja se liitetään liitteeksi seuraavaan kaupunginvaltuuston kokouksen esityslistan materiaaliin.

Pöytäkirjalausumassa esitetty parannusehdotus ei aiheuta lisäkustannuksia kaupungille, mutta lisää merkittävästi avoimuutta, läpinäkyvyyttä, parantaa tiedonkulkua ja jakaa mahdolliset saavutetut hyödyt laajemman joukon saataville.


Vantaalla, 23.8.2010
Perussuomalaisten ryhmä


Seuraavana listalla oli Ranbir Sodhin aloite maahanmuuttajien suosimisesta kaupungin työntekijöitä valittaessa. Vihreät toverit puolustivat ja taisi joku demarikin yhtyä samaan kuoroon. Ei mene omaan jakeluun, ei millään. Vaikka kuinka mamujen saaminen työelämään varmasti auttaa yhteiskuntaan integroitumisessa, sitä ei voi tehdä tällalailla väkisin, suosien jotain ryhmää. Voi vaan kuvitella sitä katkeroitumisen määrää, joka tästä lähtisi liikkeelle. Saattaisi jengin sellaiseen vimmaan, ettei uskalla edes ajatella seurauksia.

Sinänsä Ranbirille pisteet; vaatii pokkaa esittää muulla kuin äidinkielellään isolle jengille näinkin vaikeita sanoja vilisevä asia. Itsellä voisi olla orpo olo vastaavassa tilanteessa esim. Intiassa.

Yhtenä esityslistan asiana oli kaavamuutos, jolla mahdollistetaan Martinkylän tien (lähtee siitä Hämeenkylän McDonaldilta Kodin1:lle päin) muuttaminen 4-kaistaiseksi. Karttakuva alueesta jossain tässä blogissa. Taitaa olla tuolla ylhäällä.

Pidin puheenvuoron, jossa ihmettelin tätä hanketta. Kehä III menee sadan metrin päässä ja siihen tekemällä kunnon liittymät (mm. liikenneympyrä voimalan viereen) saadan homma pelaamaan. Vantaan taloudellisessa tilanteessa on paljon pahempia liikennesumppuja joita pitäisi kehittää. Heti tulee mieleen mm. Rajatorpantien risteys Vihdintien yli, sitä seuraava Rajiksen Nesteen risteys, Pähkiksen koulun risteys ilman liikennevaloja, jne. Jos jotain halutaan nelikaistaiseksi, olisi yksi kohde toi Rajatorpantie Myrtsiin päin.

Kokous päättyi hyvissä ajoin. Ehdin himaan kasaamaan prätkän enskavedon ja kytkimen. Toissa viikonloppuna mökiltä palatessa oli sisemmän enskakopan kiinnityspultteja katkennut koneen lohkon päästä ja avattuani kopan, huomasin että myös kopan sisältä oli kaks pulttia poikki. Tiesin ajaessa, että jotain on pielessä, koska vaihdetseba ravisti niin penteleesti.

Samalla vaihdoin eturattaan alle stefan, sorvautin rattaan alle tulevaan holkkiin uran, jonne hommasin Tiivistekeskuksesta o-renkaan, korjasin koneen lohkon kierteet helicoililla ja vaihdoin koneen kiinnityslinkit, joista toisen kumipuslat oli huonossa kunnossa. Pelkkä pulttien vaihto olisi korjannut oireen - ei syytä.

Lyhyt koeajolenkki tuntui ok:lta, aamulla Kehä I:sen ruuhkiin ja taatusti työkalut mukaan. Saattaa olla matkan varrella kytkimen säätöä, kunnes levyt on asettuneet kohdilleen.

Ei kommentteja: