torstai 20. syyskuuta 2012

Talousasioita, perimmäisten syiden esiinkaivamista, hyviä ideoita ja palautetta, mutta kallista rakentamista

Valtuuston talousseminaari 30.8.

Seminaarin aluksi Jaakko Kiander Ilmariselta kävi läpi yleisiä talouden näkymiä.
Maailman talous kyntää, Suomi siinä mukana ja Vantaa tietysti seuraa.

Kysyin Kianderilta esityksen kysymysosuudessa mitä mieltä hän on Suomen järkyttävästi nousseista yksikkökustannuksista ja sen vaikutuksesta maamme kilpailukykyyn. Vastaus: vaikuttaa vientiteollisuuteen, joka piiputtaa. Lisäksi euron kurssi tekee lisähallaa suomalaiselle muutenkin huonolle kilpailukyvylle.

Kaupunginjohtaja Nenonen piti oman esityksensä ja talousjohtaja Marjamaa omansa.


Marjamaan esityksestä jäi mieleen ylläoleva taulukko (klikkaa suuremmaksi). Pääkaupunkiseudun kunnista Vantaa on ainoa, jonka kuntien välinen muuttoliike on Vantaan kannalta negatiivinen eli Vantaalta muuttaa porukkaa pois naapurikuntiin enemmän kuin tänne muuttaa.
Kehyskunnat (Järvenpää, Kerava, Nurmijärvi, Sipoo jne.) vetää vantaalaisia työssäkäyviä lapsiperheitä.

90% vantaalaisesta nettomuuttovoitosta tulee maahanmuutosta, 75% prosenttia syntyvyydestä tulee ulkomaalaistaustaisesta väestöstä.

Eli työssäkäyvät veronmaksajat muuttavat pois Vantaalta, väestönlisäys tulee pääasiassa ulkomaalaisperäisestä väestöstä. Jättiläishankkeiden (Kehärata, Marja-Vantaa, Kehä III) aiheuttamien isojen investointien lisäksi tässä on syy taloustilanteeseemme. Jotta tässä ei olisi vielä kaikki: väestö ikääntyy, työttömyys on pk-seudun korkein. Meille ei tule verotuloja riittävästi.

Lisäys 21.9.:
Menot kasvaa koko ajaan. Toimeentulotuki, erikoissairaanhoito, pitkäaikaistyöttömien "sakkomaksut" Kelalle, kaikki maksaa. Henkilöstömenot on myös valtavat.

Ehdotus: palkataan ulkopuolinen riippumaton konsultti läpikäymään kaupungin hallinto-organisaation ja tekemään suositukset uudesta hallintomallista. Vaikka useampi malli. Näistä valtuusto ottaisi vastuun ja päättäisi miten tehokkaaksi kaupungin hallinto-organisaatio jatkossa veronmaksajille muodostuisi.

Tehtiin ryhmätyöt valtuustoryhmissä. Ryhmätöiden toimeksianto oli perin löperö:
- Arvioitiin talous- ja velkaohjelman toteutumiskelpoisuutta eri toimialoilla
- Annettiin omat painotukset toimialoittain
- Omat sitovat tavoitteet

Ryhmätyön tuotokset esiteltiin valtuustolle. Esittelin PS-ryhmän tuotoksen.
Päälinjauksina meillä oli terveys- ja koulutuspalveluiden tason turvaaminen. Investointeja haluamme syynätä tarkemmin ja pysäyttää velkaantumisen. Halusimme myös tukitoimintojen keskittämistä eli mahdollisimman vähän toimialakohtaisia tukitoimintoja.


Vapaa-ajan lautakunnan seminaari + kokous 10.9.2012
Seminaari pidettiin rempatulla kaupungintalolla ja kokoustettiin heti perään.
Seminaarin aiheena oli pääasiassa - talous.

Kuulimme esityksiä taloustilanteesta ja uudesta VAPAS organisaatiosta. Organisaatioluonnoksessa vapaa-ajan palvelut laitettaisiin sivistystoimen kanssa kimppaan. Asukaspalvelut laitettaisiin omaan organisaatioonsa, oman apulaiskaupunginjohtajan komentoon. Samaan palvelutorniin tulisivat työttömyys... anteeksi työllisyyspalvelut ja tietysti nykyisin välttämättömät monikulttuurisuuspalvelut. Paino sanalla palvelut.

Teimme ryhmissä ideoita mistä voisimme leikata ja mistä emme mistään nimessä voisi leikata. Saimme myös ideoida uusia kehitysideoita.

Ryhmä, johon kuuluin esitti yllättäen avustusten leikkaamista ammattitaiteilijoilta ja projektien käynnistämisen tarkempaa hyväksyttämistä.

Jostain ryhmästä tuli hyvä idea viedä nuorisopalvelut sinne missä nuoret ovat nyt. Eli mm. kauppakeskuksiin. Ei sinne kummoista tilaa tarvitsisi. Sinne sopisi hyvin tietsigapelipaikka, jossa voisi vaivihkaa opettaa kiinnostuneille ohjelmoinnin alkeita. Nykyiset nuorisotilat on aikalailla vaan tietyn jengin käytössä. Lisäksi nuorisotilat pitää perinteiseen vantaalaiseen tyyliin olla kaupungin ikiomia, joita rempataan hartaasti ja kalliilla. Kaupungin ykköstehtävä ei edelleenkään ole tarjota seiniä, vaan mahdollistaa ja järjetää palvelut kuntalaisille.

VAPAS-kokouksessa hyväksyttiin toimialan talous- ja investointisuunnitelmat ja osavuosikatsaus.

Hämmästytti, ettei itseasiassa avustussummat pudonneetkaan niin paljoa kuin odotin. Hämmästytti myös, että nuoripalveluiden avustuspotista (400 000 euroa) menee n. 100 000 euroa poliittistaustaisille nuorisojärjestöille. Eli 25%! Pyörittääkö poliittiset järjestät 25& Vantaan nuorisotoiminnasta - ei pyöritä.

Huuhaa-aluetoimikuntiin, noihin hampaattomiin kokouspalkkioautomaatteihin menee muuten yhteensä n. 300 000 euroa vuodessa.

Kulttuuripalveluiden n. 900 000 euron avustukset "putoavat" suunnilleen vuoden 2011 tasolle eli niistä käytännössä otetaan pois viime budjettineuvotteluissa yhtäkkiä Mäkisen Tapanin lisäämä 50 000 euroa. Eli periaatteessa kulttuuriavustussummat pysyvät ennallaan! Tuli ja leimaus! Onko tämä sitä priorisointia? Kaikille muillakin toiminnoilla avustussummat pysyvät suunnilleen ennallaan. Odotin paljon jämerämpiä toimia. Lasten ja nuorten kulttuuriavustuksia pitää olla, yhtälailla kuin urheiluakin tuetaan, mutta aikuiset ammattitaiteilijat saavat osallistua säästötalkoisiin hankkimalla itse toiminnalleen sponssit ja tehdä niin hyviä teoksia, että pääsylipputuloilla katetaan menot. Esim. vuosikymmenet jatkuneisiin Raatikon automaattiavustuksiin stoppi.

Hämmästyttää myös, että jos kerran kaupunki tullee luopumaan Bjursin leirialueesta, tässä lautakunnan kokouksessa kuitenkin mainittiin, että Bjursia tullaan jollain lailla korjaamaan tms. "parilla kymmenellätuhannella". Mitä! Jos alueesta luovutaan, se luovutetaan sellaisenaan uudelle haltijalle. Kuka sitä toisen puolesta korjaa omalla kustannuksellaan? Vantaan kaupunki.

Investointilistalla kummittelivat edelleen Häkansböle ja kulttuurikeskus Orvokki. Kuulemma ne voidaan joka vuosi pudottaa pois eli siirtää tulevaisuuteen. Näiden aika ei missään nimessä ole nyt!

Nettobudjetoiduissa yksiköissä näkyy aina kruununjalokivemme eli Helsingin seudun asioimistulkkikeskus jonka tuloarvio on nyt 4,3 MEur ja määräraha 3,9 MEur. Eli se tuottaa voittoa! Hurraa!

Muttä millaista voittoa, siis kuka sen voiton maksaa? Valtio ja palvelua käyttävät kunnat. Siis me veronmaksajat. Ketä se tulkkikeskus sitten palvelee: "Somalin kieltä tulkattiin viranomaisasioinnissa Helsingin seudulla vuonna 2009 10401 kertaa. Kyseessä on siis erillisten tulkkaustapahtumien määrä (per 8000 somalia)
Vertailun vuoksi voidaan mainita, että venäjänkielisiä oli Suomessa 26200, mutta tulkkaustapahtumia oli 7109. Kiinalaisia oli 3900 ja tulkkaustapahtumia 603."
Jotkut haluaa oppia suomen kielen nopeammin kuin toiset.

Vt. toimialajohtaja Nygren (vihr.) kiitti yhdessä puheenvuorossa pitämiäni puheenvuoroja, vaikkei ollakaan asioista aina "aivan" samaa mieltä. Kiitos tästä. Asiat vääntävät, ei ihmiset.

Valtuuston ylimääräinen info 13.9.2012 - aiheenä pirulauta yllättäen talous

Kaupunginjohtaja Nenonen esitteli talouden tasapainottamisohjelman periaatteita. Kovaa priorisointia luvattiin kalvoilla, mutta esimerkiksi nuo aiemmin VAPAS-lautakunnassa ihmettelemäni kulttuuriavustusten jakaminen tuolla tasolla ei mielestäni ole priorisointia.

Talousjohtaja Marjamaa esitteli väestöennustetta, siitä poiminta: "asuntotuotanto on vaikuttanut enemmän kotimaankielisten nettomuuttoon (muuttotappioon)" Siis sosiaalinen asuntotuotanto ja ok-tonttien vähyys ovat vääristäneet muuttovoiton Vantaalle. Nyt tämä muutto"voitto" aiheuttaa jatkuvasti kasvavat menot.

Maankäytön apul.kaupunginjohtaja Nikulainen esitteli suunniteltua asuntotuotantoa Vantaalle. Merkittävää oli, että "johtavien" kokoomuspoliitikkojen vaikutuksesta ilmeisesti Korsoon tehdään eniten ok-taloja vuoteen 2021 mennessä. Lähes 1000 ok-taloa. Myyrmäen suuralueelle tehdään arviolta vähän yli 500 kpl ok-taloa. Länsi-Vantaan alasajaminen jatkuu siis vauhdilla.

Kysyin puheenvuorossani Nikulaiselta miksi hän oli ottanut esityksensä kuvakavalkaadiin vain itä-vantaalaisia kouluja, kun meillä lännessäkin on kouluja. Kuulemma kuvaaja oli ollut vain idässä.

Ihmettelin myös miksi kaupungin omien kiinteistöjen rakennuttamiskustannukset voivat olla niin kovat. Esimerkki: huolto- ja varastorakennus: neliöitä vähän alle 160. Hinta 430 000 euroa. Siis n. 2700 e / m2. Tuolla hinnalla tekee hulppean ok-talonkin, jonka vaatimustaso on kovempi.

Voi vaan kuvitella miten paljon löysää jää isojen hankkeiden (koulujen miljoonien arvoiset peruskorjaukset jne.). Olen kuullut, että jotkut virkamiehet käyvät joskus jollain Lapin matkoilla. Onkohan tosiaan näin?

Kaupungin rakennuttaminen pitäisi kilpailuttaa ulkopuolisen toimesta, joka tekisi tarjouspyynnät nimettömän toimeksiantajan eli kaupungin toimeista. Näin hintoihin ei tulisi julkissektorin löylyä niin helposti.

Ehdokasasettelu meni sitten umpeen. Seuraava valtuuston työkausi tulee vahdittua valtuuston ulkopuolelta.

Sain kutsun myös Kokoomuksen listoille. Jos Kokoomusta vetäisi Wille Rydman, aisaparinaan Elina Lepomäki ja pölhökaksikko Katainen & Stubb olisivat fantastisesti ulkona, voisi Kokoomus olla oikeasti olla hyvä vaihtoehto. Tai joku liberaali oikeistopuolue. Näitä vastikkeettomien lupausten antajia, toimettomuuden suosijoita ja vaaleista vaaleihin eläviä hyeenoita on jo nähty tarpeeksi.

Olen lupautunut pitämään uusille valtuutetuille (siis persuille) koulutuksen, jossa käyn läpi miten ja missä asioihin pitää ja voi vaikuttaa. En puutu uusien valtuutettujen omiin agendoihin. Yritän jelppiä, ettei alkusäätämiseen mene niin paljoa aikaa kuin meillä viimeksi. Kukaan vanha jermu ei jeesannut meitä alkuun ja tuli hölmöiltyä ja tuhlattua energiaa vääriin paikkoihin.

Fokinin Miskalle (SDP) kiitokset kehuista VS:n keskustelupalstalla (klikkaa). Puolueista viis, jos asioista ajatellaan samalla lailla. Aina nämä typerät puoluesäädöt sotkevat hyvien asioiden läpiviemisen. Politikointi on perseestä.

Ei kommentteja: