maanantai 28. helmikuuta 2011

VAPAS-kokous 28.2.2011, mm. uusia virkoja roppakaupalla

Olin viikonloppuna pelaamassa mopomiesten lätkää Porissa perinteisine jatkomeininkeineen paikallisten vieraana. Vieraanvaraisuus oli huippuluokkaa kaikkialla muualla paitsi kaukalossa. Pataan tuli patapaitojen kotiluolassa.

Sain tänään 28.2.2011 kaverilta tekstiviestin, jossa kiiteltiin Linnainen - Pähkinärinne kävelytien valaistuksesta. Ajelin autolla himaan luuri korvassa, enkä huomannut tätä meille tärkeää tapahtumaa. Onkin ainoita plus-merkkisiä asioita tässä luottamus-Via-Dolorosassa. Kiitos toteuttajille, hieno homma että saimme vihdoin tällaisen perusasian kuntoon kotinurkillamme.

Ja sitten vapaa-ajanlautakunnan kokoukseen.

Alkuun esittelyt mm. Vantaan skeittipalveluverkkosuunnitelmasta (miten tällekin saadaan heti näin byrokraattinen nimi!).

Suunnitelma on aika itäpainotteinen. Rajatorppa-Hämeenkylä-Linnainen-Hämevaara-Varisto-Askisto aluiden läheltä puuttuu skeittipaikka suunnitelmasta. Kehä III-Porintie risteysalueen tuntumassa tai Rajatorpantie-Porintie alueella voisi olla hyvä mesta. Laadin tästä pöytäkirjalausuman.

Tässä kuva skeittialueista, tulevista ja nykyisistä. Selvitys on muuten ensimmäinen laatuaan pk-seudulla. Hyvä Vantaa!



Lisää tiedoksi merkittäviä asioita: Hiekkaharjun nuorisotilan peruskorjaus - Hiekkaharjun paloasema väistötilaksi kunnes remontti saadaan tehtyä.

En tunne itse aluetta, mutta tätä paloasemaa esitetään tämän järisyttävän kalliin Hiekkaharjun nuorisotilan remontin (1,4 MEur) väistötilaksi eli tilapäistilaksi.
2011 loppuun siis väistötilat paloasemalla, sen jälkeen jatkosta on neuvoteltava Hartelan kanssa.

Tiedoksi merkittiin myös, että lautakunta matkustaa lautakuntaseminaariin 25.-26.8.2011 Tampereelle.

Lähempää ei varmaan löytynyt kokouspaikkaa. Kysyin miksi Tampereelle, koska valtuustovaliokunta on tehnyt suosituksen seminaarien pitämiseksi Vantaalla. Tampesteriin pitää kuulemma mennä, koska sinne mennään tutustumaan johonkin erinomaisen erilaiseen toimintaan, mistä poimimme parhaat palat päältä. Ehkä.

Työllistämispalvelut esittivät omat tarinansa. Paljon on tehty ja tehdään, mutta silti ollaan "keulilla" pk-seudun työttömyystilastoissa. Askel-hankeen esittelyn yhteydessä oli hyvä lainaus työkkärin asiakkaalta "Tuntuu, että me olemme virastoa varten eikä virasto meitä varten".

Otin puheenvuorossani esiin jälleen omat kokemukseni vantaalaisena yrittäjänä siitä, ettei työllistämispalvelut ole lähettänyt yhtään emailia, jossa kerrottaisiin mitä jelppiä yrittäjä saisi työllistäessään nuoren. Kaikki konttoriväline- ja kurssikauppiaat osaavat laittaa kyllä sähköpostia, vaikkei tarvitsisi.

Mainitsin myös esimerkin bonuspalkan voimasta: jos autokaupassa myyjät olisivat kk-palkalla, saisi liikkeissä varmaan vaeltaa aivan rauhassa. Provikkapalkan vuoksi niitä saa raahata mukanaan nilkoissa ja käsivarsissa ulos.

Päästiin myös listan asioihin. Tarvitaan taas lisärahaa, koska on syntynyt/syntyy uusia tiloja joihin tarvitaan porukkaa toimintaa pyörittämään.

Asialistalla oli myös monikulttuurisuusasiain koordinaattorin vakanssin 000597 muuttaminen viraksi ja nimikkeen muuttaminen monikulttuurisuusasiain päälliköksi

Pätkä työtehtävistä: "monikulttuurisuusasiain päällikön tehtäväalueeseen kuuluu hyvien etnisten suhteiden edistäminen ja monikulttuurisen ilmapiirin vahvistaminen Vantaalla."

En taida hakea tähän virkaan.

Soittelin aiemmin hallintoasioista tietävälle virkamiehelle ja kyselin eikö tämä käytännössä tarkoita vakinaistamista ja pian jonkinlaisen "viraston" perustamista alaisineen? Ei kuulemma, helpottaa kuulemma julkisen vallan käyttöä. Tämä julkisen vallan käyttö oli mainittu myös muiden perustettavien virkojen syynä.

Kysyin viranperustamisen kustannusvaikutuksia, mahdollista viraston synnyttämistä tähän ympärille jne.

Vt. toimialajohtaja Nygren: ei ole kustannusvaikutuksia. Ei tule virastoa.

Esitin, että asia jätetään pöydälle. Ei tullut kannatusta, Jone oli muissa hommissa.
Joten virka syntyi. Virka pyritään aina täyttämään ja sen purkaminen on hankalaa. Viralle on näemmä jatkuva tarve, antaudutaan sellaiselle asenteelle, että paapottavaa aina riittää.

Kaupunkikulttuuripäällikön vakanssin 308004 muuttaminen viraksi alue- ja tapahtumapalveluiden tulosalueella. Lisää virkoja ja vielä hankepäällikkö työllistamispalveluihin. Kuulemma tämä vakanssikin oli unohtunut perustaa. Näin tärkeä homma - vastata suurimman työttömyysprosentin omaavan kaupungin työllistämispalveluiden projekteista ja toimi on ollut näin epämääräisellä pohjalla.

Selvitys Kukonnotkon leirikeskuksen liittämisestä Heinolan kaupungin kunnallisiin vesi- ja viemärijärjestelmiin

Eli Vantaan omistuksessa oleva leirikeskus liitetään vesi- ja viemäriverkkoon. Hintaa hankkeelle tulee n. 135000 e, kun putket vedetään järven pohjan kautta.

Yksi esimerkki siitä, mitä tällaisten ulkopuolisten alueiden omistaminen ja ylläpito maksaa.

Esityslistalta vedettiin pois kohdeavustusten jakaminen nuorisotoimintaan. Tästä kuitenkin pari poimintaa, koska esityslista oli julkisesti jaossa ennen kokousta:

päätetään myöntää seuraavat kohdeavustukset:
- Maahanmuuttajan Kulttuuri- ja taideyhdistys, MKTY ry 3000 € Koivukylässä sijaitsevan nuorten tilan, Aulan, vuokrakuluihin ajalle 1.3. – 31.12.2011
- Somali reconstruction And Social Development ry:lle leiristä aiheutuviin lasten ja nuorten osallistumismaksuihin enintään 60 € /osallistuva nuori ja enintään 40 € / osallistuva lapsi, kuitenkin enintään 2 500 €


Jep jep.

Olen alkanut kerätä omaa taulukkoa, johon olen poiminut kaikki maahanmuuttajayhdistysten saamat tuet kaupungin kaikilta eri luottamustoimielimiltä. Jos ja kun nämä kaksi listalla ollutta avustusta olisi hyväksytty, olisimme keräämäni tiedon mukaan jakaneet jo kahdessa kuukaudessa lähes 15000€ MaMu-yhdistyksille. Aluetoimikunnat ja lautakunnat syytävät näille pikkuavustusta lähes joka kokouksessa. Miten ihmeessä esim. vietnamilaiset pystyivät kauan sitten integroitumaan yhteiskuntaamme ilman jatkuvaa tuen tuuppaamista?

Jostain syystä (mikä ei kuulunut takapenkkiin asti) tämä esityslistan kohta siis jätettiin pois. Varmaan esitetyt tukisummat oli liian pieniä. Heh.... ehkä... Glumps.

Siinä kokous pääpiirteissään.

Ai niin, PerSujen eduskuntavaaliohjelma julkaistiin.

Siellä oli paljon hyvää, mm. maahanmuuttaja-asiat ja kulttuurin osalta pisti erityisesti silmään lause:
Kulttuurirahoja on ohjattava niin, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä. Tekotaiteelliset postmodernistit voivat hankkia rahoituksensa vapailta markkinoilta Jes!

Vaaliohjelman julkistamisviikolla pyysin paria yrittäjäkaveria mukaan kertomaan näkökulmiaan vaaliohjelman sisältöön vaikuttamaan pystyville PerSuille. Kaikki tulivat paikalle ja keskustelu oli hyvähenkinen. Valitettavasti demari-SMP-AY-siipi sai voimakkaamman otteen ohjelmaan, mutta saimme jotain pieniä säätöjä tehtyä ohjelmaan.

Silti ohjelmasta jäi tunkkainen SMP-dunkkis rotsiin. Ei tämän suuntaisilla lauseilla kannusteta yrittäjyyteen eikä yrittäjyyttä, joka kuitenkin kannattelee maatamme:

- Yritysten osinkoverotusta on kiristettävä
- Lisärahaa valtion kassaan taloudellisesti menestyviltä yhdistyksiltä
- Ei verokilpailulle eli yhteisöverotuksen taso on säilytettävä
- Varallisuusvero takaisin
- Veronmaksuhalukkuudesta on huolehdittava myös yhteisöllisellä sosiaalipolitiikalla
- Perussuomalaiset lisäisivät pääomaveroon progression ja alentaisi 45 000 euroon verottoman osinkotulon määrää listautumattomissa yhtiöissä.
Eli nyt saa maks. 90000€ vuodessa "verotonta" (josta on jo maksettu 26% yhteisöveroa) osinkoa ulos yrityksestä.

Missä on kannusteet yrittämiselle? Maassa, jossa palkansaajien tuloveroprogressiokin on Euroopan kireimpiä.

Entäs tämä lause, jossa torpataan kapulakielellä veronalennukset: "Veronalennusten seurauksena julkisen sektorin tulot pienenevät ja kansalaisten käteen jäävät tulot periaatteessa kasvavat, minkä seurauksena taas elinkeinoelämä saattaa vaatia palkkojen alentamista. Perussuomalaisten mielestä Euroopan talousongelmia ei pidä lähteä hoitamaan julkista sektoria romuttamalla eikä palkkoja alentamalla."

Veronalennuksilla olisi painettu turbo-boostia talouselämälle, lisätty ostovoimaa, mahdollistettu jonkin sortin palkka-ale (koska käteen jäisi veronalennusten jälkeen saman verran tai jopa enemmän) eli lisätty maamme houkuttelevuutta hyvän luotettavan työvoiman maana, lisätty yritysten perustamishalukkuutta jne.

Me ajetaan itsemme tällä menolla umpikujaan. MCKinseyn raportti Suomen tilasta (klikkaa) sisältää seikkaperäistä ja hyvää tietoa miten meidän pitäisi edistää talouttamme.

Siellä kerrotaan mm. maamme "kantosuhteen" suositus laskukaavana:
(Muu väestö + julkisrahoitteisten sektoreiden työvoima) / (Yksityisrahoitteinen työvoima) = 1,9

Siis pitäisi olla. Vuonna 2007 em. luvut olivat olivat (2830000 + 660000)/1810000 = 1,92 eli suhdeluku oli silloin ok.

Muuten yhteiskunta eli vaan pelitä. Tämä on faktaa. Eli jos yksityispuoli saadaan työllistämään enemmän, voidaan paremmin huolehtia julkisten palveluiden tuottamisesta eli peruspalveluista, sekä paapoa oikeasti apua tarvitsevia ja niitä joita vaan ei nappaa kantaa korttaan yhteiskunnan kekoon.

Näihin asioihin panostaminen olisi pitänyt näkyä paremmin PerSujen ohjelmasta, tuntuu että suositeltavampaa on vaan heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi. Laitetaan rikkaat porvariherrakapitalistit maksamaan, jotka kuitenkin oikeasti on tavallisia sinnikäitä puurtajia. Lyödään vaan enemmän taakkaa niskaan.

Eipä näiden asioiden huomioimista tosin muidenkaan puolueiden ohjelmissa taida olla.

PerSujen vaaliohjelma löytyy kokonaisuudessaan tämän linkin takaa (klikkaa).

Loppuun kuva valtuustosalista, jossa Jone ja mä juonitaan jotain haljua.
Luottamushommissa tulee koko ajan pataan niin tasaiseen tahtiin, että jatkaminen on seuraavana valtuustokautena on aika vaikeaa nyt ajatella. Omat teki vielä jullikat ehdokasasetteluissa, joten vanha sanonta "on vaikea olla lojaali, kun puukko on selässä" pitää edelleen paikkansa.

2 kommenttia:

juha juntunen kirjoitti...

Kommentoinkin (tosin anonyyminä) aikaisemmin tätä kokousta...eli niinhän se sitten näyttää menneen, saadaan monikultuurisuusasiain koordinaattorin virka Vantaallekkin. Varmaan se joka kunnassa jo onkin. Mäkään en tuohon virkaa ole hakemassa, mutta ketä päättää sitten tähän pätevimmän? Mikähän mahtaa olla liksa, kyllähän tämmöinen virka on monta kertaa tärkeämpi kuin esim. joku vanhustenhoitaja.
Yrittäjyyteen ei suomessa todellakaan kannusteta, päinvastoin. Muihin asioihin ei jaksa nyt kommentoida, ehkä myöhemmin.
Ai niin, eiks siellä kukonnotkossa käy leireilemässä nuoret kotkat yms...
Tsemppiä!

Timo Uppala kirjoitti...

Kiitos kommentista.
Eipä siinä mitään, jos virka on oikeasti tarpeellinen ja vakanssilla ei ole voimaa tehdä päätöksiä, niin sitten virka pitää perustaa.

MUTTA, jos virkoja synnytetään ympärille ja niihin valitaan kivat kaverit ja rakennetaan oma hovi ympärille + säädetään liksat tappiin päällikkyyden vuoksi ja perstetaan omat pikkuvirastot päällikkävirkojen ympärille, ollaan kaukana kuntalaisten edusta. Ilmeisesti ja toivottavasti tästä ei ole kyse.

Tekeviä käsiä tarvitaan aina, muttei hallinnollista höttöä lisää.

PerSujen vaaliohjelmasta kuulee kommenttia paljon; viimeksi tänään kolme ihmistä on tullut juttelemaan - eikä kukaan ole maininnut ohjelmasta positiiviseen sävyyn.

Ja pahoittelut, että blogikirjoituksesta tulee aina rankka/pitkä paketti luettavaksi.

Nytkin piti pidätellä ja jättää paljon kirjoittamatta mitä olis voinut vielä kirjoittaa.

"Toiste lisää", sano ämmä kun äijälleen selkään anto.