tiistai 28. joulukuuta 2010

Pähkäilyä Helsingin yhdistämisestä Vantaaseen

Joulu tuli ja meni. Pukki oli tuonut jättipaketin, jota Aten kanssa tässä kuvassa "ihmetellään":



Joo-o, meidän vantaalaisten valtuutettujen pitäisi kuulemma viettää unettomia öitä, kun tammikuussa 2011 joudumme tiukan paikan eteen; jatketaanko selvitystä Helsingin yhdistämisestä Vantaaseen vai ei. Asetetaanko selvitysmies joukkioineen pohjustamaan tätä työtä.

Muutama näkökohta, kun olen omalta kantilta asiaa funtsinut. Funtsin lisää, kun saamme lisää materiaalia luettavaksi.

Hallinnon yhdistämisestä

Helsingissä on 36000 virkamiestä, Vantaalla 12000. Asukaslukuun suhteutettuna Stadissa taitaa kynäntyöntäjiä olla hippasen enemmän / asukas.

Jos kaupungit yhdistettäisiin ennen vuotta 2014, ei viiteen vuoteen saisi irtisanoa yhtään virkamiestä. Sen jälkeenkin ammattiyhdistykset takaisivat sen, ettei irtisanomisia saisi tehdä vaikkei näillä olisi töitä.

Asiakasrajapintaan tarvitaan tekeviä käsiä. Hallinnossa taas niitä tyhjäkäynnillä olevia käsipareja riittäisi. Kuulin esimerkin elävästä elämästä; eräs kaupunki alkoi tehdä projektia. Projektiin palkattiin henkilöitä töihin. Projekti päättyi aikanaan - ei tosin kovin nopeasti. Koska henkilöitä ei palkattu määräaikaisiksi, henkilöt saivat jäädä "töihin", vaikkei hommia enää ollutkaan.

Toinen esimerkki: henkilö meni töihin kaupungin IT-lähitukeen. Ihmetteli vähän työrytmiä: klo 9:00 töihin, suoraan tsufelle klo 10:00 asti. Duunia 10:00-11:00. Safkiksella 11:00-12:00. 12:00-13:00 duunia. 13:00-14:00 iltapäivätsufet. 14:00-15:00, duunia valmistautuen samalla kotiinlähtöön. Klo 15:00 himaan.

Julkisen sektorin menoja pitää leikata Oy Suomi Ab:n kasvavien menojen vuoksi. Mistähän sitä voisi leikata... Vihervasemmiston mielestä vain veroja pitää korottaa, jotta Suomi voi jatkaa maahanmuuttajien vastaanottoa täysipainoisesti.

Stadissahan on muuten näitä 70000 euron konttorikalusteita hankkivia kavereita hommissa ja taatusti luutuneemmat hallintorakenteet.

Minkähänlainen monsteri olisi yhdistetty kaupunki hallita? Luonnollisesti poliittisin perustein valitut virkamiehet pyörittelisivät hemmetin isoa firmaa vailla mitään tulosvastuuta.

Maankäyttö

Jos Stadi yhdistyy Vantaaseen, on olemassa yleinen harhaluulo että Vantaalla rakennusmaata riittää. Vantaan keskellä on sellainen pikkujutska kuin lentokenttä. Se rajoittaa rakentamista erittäin tehokkaasti. Vantaalla on toki enemmän maata vapaana kuin Stadissa, mutta lentokenttä unohdetaan monesti.

Entäs miten käy, mitenkähän sijoitetaan sosiaalinen asuntorakentaminen. Stadin merenrannoille varmaan. Vai sijoitettäisiinko yhä sakenevat maahanmuuttajavirrat ja muut työttömät sittenkin Myrtsiin, Martsariin, Korsoon, Koivukylään, Länsimäkeen? Stadin cityvirheet pääsisivät kaupungin ihquihin vuokrakämppiin merenrannoille.

Julkinen liikenne

Stadissa tokaks suurin valtuustoryhmä - vihreät - on päättänyt, että kaikki asukkaat liikkuvat julkisilla kulkuvälineillä tai fillareilla. Nyt kun ilmastonmuutos on vähän jumissa tuolla lumimassojen takana, on käynnistetty operaatio lumisotaa tms. aavikkomyrskyä, koska yksityisautoja onkin viellä lymyilemässä ahtailla asuntokaduilla. Ja kaikki on ihan sekaisin. Ja kaikki tämä ylimääräinen työ maksaa ihan saatanasti.

Vantaalla yleisesti luullaan, että yhdistymisen jälkeen kaikki dösä- ja junamatkat maksaa Stadin sisäisen lipun hinnan (2-2,5 e / aikuinen). Näin varmaan, kun nytkin HSL tuottaa tappiota jatkuvasti. Lippujen hinnoille on korotuspainetta muutenkin.
Mistä tähän sirkukseen riittää rahaa?

Talous

Vantaa tekee tappiota joka vuosi. Stadi tekee tappiota. Paineita veronkorotukselle on varmasti, koska menoja ei saa leikata. Ja voi turkanen jos Vantaalla saa lyödä otsaa betoniin näiden höpömenojen leikkaamisen vuoksi, niin Stadissa menokuri on vielä löperömpää.

Nopsaan katsottuna kaikissa vertailukohdissa Stadi tuottaa palvelut tehottomammin kuin Vantaa. Kapunginjohtaja Pajunen yritti supistaa palveluverkkoa, mutta siitähän nousi hirveä älämölö. Pieniä yksiköitä tiuhassa ja tämä mallihan maksaa paljon.

Stadissa on viisi kertaa enemmän ikäihmisiä, mutta vain kaksi kertaa enemmän lapsia kuin Vantaalla. Verotulojen kertymä alkaa mennä Stadissa siis väärään suuntaan. Isot firmat kaikkoaa myös Stadista väljemmille ja halvemmille vesille.

Mistähän rahat koko sirkukseen? Ai niin, korotetaan vaan veroja - ja tällä varmistetaan lopullinen tuho, kun se vähäkin iso raha kaikkoaa muihin maihin.

Päätöksen teko

Kuulemma vantaalaiset päättäjät vastustavat yhdistymistä sen vuoksi, kun pelkäävät oman valtuustopaikkansa menetystä jatkossa. Varmaan näitäkin on. Mulle se ei merkkaa muuta kuin kovempaa skabaa ja jos ei pääse niin ei pääse. Paska tsägä. Mutta mikä merkkaa, on se että oman asuinalueeni asioista voi päättää ihmiset jotka ei tunne tätä aluetta yhtään. Näkee vaan sen raakana rakennusmaana. Ja se korpeis kympillä.

Miksei Espoota vedetä mukaan? Meillä täällä lännessä olisi paljon yhdistettävää. Ja Grani hotkaistais yhtenä alkupalana.

Vantaan kaupunki oli palkinnut kaksi tuottavaa työyhteisöään. Onni oli osunut Myyrinkodin hoiva-asumisen ja geriatriselle akuuttiosastolle. Eli kaksi ikä-ihmisille suunnattua palvelua oli tehostanut toimintaansa. Pöh! Peruspalvelua, joka kuuluu kaupungin hoidettavaksi. Onhan sitä verovaroja jo ikäihmisiltä elämän matkanvarrella kerättykin.

Miten iloinen olisinkaan, jos lukisin uutisen että kaupungin keskushallinto, tietohallinto, talouspalvelut, tilakeskus tai kulttuuripalvelut jne. olisivat tehostaneet toimintaansa (=lisänneet säästöjä) merkittävästi ja ansaitsivat tunnustuksen tehostustoimista. Mutta, säästetään ikäihmisistä, lapsista jne. SosTer-palvelut aiheuttavat toki kaupungin palveluista suurimmat menot, mutta näin se vaan menee. Peruspalvelua, jossa ennaltaehkäisy on tärkeässä roolissa.

Loppuun kuvina lehtijutut, jotka skrivasin maanmainioon kylälehteemme Linnaisten Ääneen. Hienoa, että alueelta löytyy aktiivisia ihmisiä, jotka jaksavat tällaista lehteä tehdä.
Klikkaa kuvat isommaksi. Klikkaa uudelleen. No! Klikkaa!





Ei kommentteja: