tiistai 25. lokakuuta 2011

Kaupunginjohtajan valinnasta, riinpiissi duunissa, kaupunginvaltuuston kokouksessa aloitteeni käsittely

Kaupunginjohtajan valinnasta

Johan on ollut erikoista työnhakua Suomen neljänneksi suurimman kaupungin johtajaksi.
Ensin Peltomäen valinta, aloitus ja pika"irtisanoutuminen". Sen perään oikein ilmoitusta Hesariin avoimesta kaupunginjohtajan tehtävästä ja uusi peli muka avoimin kortein käyntiin.

Työpaikkailmoituksen perusteella tuli ihan kelpo hakijoilta ihan kelpo hakemuksia.

Odoteltiin valtuustokampraattien kanssa milloin haastattelut jne. alkaa mutta mitä vielä - KokDem puolue junaili Kari Nenosen kaupunkimme johtajaksi.

Kaiken huipuksi saimme lukea uudesta "valitusta" kaupunginjohtajastamme Hesarin nettilehdestä 24.10. valtuuston kokouksessa. Kysyin saman päivänä jo aikaisemmin ryhmien välisissä neuvotteluissa, että kuinkas se kaupunginjohtajavalinta etenee. Kuulemma valtuustonkokouksen jälkeen keskustellaan ryhmien kanssa asiasta. Ja koko ajan oli jo tiedossa, että kokoomusdemokraatit olivat jo valintansa tehneet.

Aika nöyryyttävää varmaan näille vilpittömästi (ja osa julkisesti) hakeneille hakijoille. Osa oli hakemusten perusteella yrityspuolelta kannuksensa hankkineet.

Pari viikkoa sitten ihmettelin puhelimessa yhdelle Nenosen valinnan tehneelle (toiselle näistä), miksei listalla olevat kelpaa. Tuntemattomia nimiä, ei käy.

Saas nähdä millainen mies Nenonen on. Kaupunginjohtajalla on hemmetin iso rooli aina seuraavan vuoden talousarvion laadinnassa ja tulevien vuosien taloussuunnittelussa. Nyt sosialistimus-puolue sai oman miehen tärkeän postin hoitajaksi, kävi ensi vuoden kunnallisvaaleissa sitten miten tahansa.

Greenpeace kävi duunissa

Ajelin aamulla 25.10. prätkällä duuniin. Oli vähän sellainen tuhruinen sumuinen aamu ja kohtuulliset ruuhkat. Keilarannassa ruuhkaa olikin enemmän, mitä hemmettiä - hirveä härdeli päällä perillä. Jaaha, banderolleja ja reppujengiä. Verenpaineet ylärajoille ja prätkä talliin.

Lampsin samantien avautumaan maailmanparantajille. Joskus pitäisi hillitä itsensä, mutta nyt ei ollut se hetki - ehkä. Kysyin miksei nämä mene esim. Kiinaan, Vietnamiin tai Intiaan laittamaan mittavaa luonnontuhoamista kuriin, kysyin mitä oikeita käytännön toimia ovat tehneet luonnon puolesta - onko tullut esim. istutettua puita? (ei ollut), kerroin, että tällä tavalla yritetään estää kotimaisen innovaation kehittäminen, joka tähtää mm. levän ja jätteiden lisääntyvään käyttöön öljyn raaka-aineena. Jätteitä muuten käytetään jo nyt. Lopuksi sanoin, että lähden tästä töihin keräämään verovaroja, jotta nämä voivat jatkaa puuhasteluaan.

En missään nimessä ole luonnonsuojelua vastaan. Olen sitä valikoivaa luonnonsuojelua vastaan jonka tähtäimessä on aina vain "riistokapitalistit", mutta esim. islaminuskoisten, sosialististen ja kehitysmaiden luonnon tuhoamiseen ei oteta mitään kantaa.

Oletteko muuten tienneet, että PAHA palmuöljy tuotetaan plantaaseilla, joiden palmuviljelmät ovat sertifioituja. Näiden viljelmien puut tuottavat satoa, jota kerätään samoista puista uudelleen ja uudelleen. Vanhimmat yhä satoa puut Neste Oilin käyttämiltä plantaaseilla on 80-luvun puolivälistä.

Neste Oil teki muuten hienon liikkeen pyytämällä Greenpeacen edustajan pitämään puheenvuoron tulosjulkistukseen. Puheenvuoron jälkeen Neste Oilin Matti Lievonen kertoi Neste Oilin olevan myös erittäin huolissaan sademetsien tilanteesta ja teilasi sen jälkeen kaikki Greenpeacen väitteet yksi kerrallaan.

Edelleen,
- palmuöljy on välivaihe etsittäessä uusia raaka-aineita
- öljynjalostamoiden toiseen päähän ei tungeta sademetsää apinoineen raaka-aineeksi vaan sato tulee "puupelloilta". "Puupellot" on toki aikanaan raivattu esim. elintarviketeollisuutta varten, mutta Neste Oilin käyttö ei laajenna näitä alueita
- kyseessä on suomalainen keksintö, joka tuo taantuvaan maahamme työpaikkoja
- työpaikkoja ja parempaa elintasoa syntyy myös raaka-aineen tuottajamaihin
- NexBTL:n käyttö vähentää vanhojen dieselmoottoreiden hiukkaspäästöjä heti 30%






Riinpiissin jäsenet viihdyttävät itseään roikkumalla ihmisten työpaikan seinillä. Olivat muuten vuokranneet diesel kuorma-auton nostureineen.



Riinpiissin jäsenten ekopeppujen alla oli ollut öljystä valmistettua styroksia. Kaikki sotkujen siivoaminen luonnollisesti kuului yhteiskunnalle. Poliiseja paikalla oli kymmeniä, zirraa ja brankkariakin oli. Kuka maksaa - yhteiskunta eli sinä ja minä.



Valtuustokokous 24.10.2011 - puheenvuoro ja pöytäkirjalausumaan hyvä kannatus

Valtuustokokous oli kaiken taloussuunnitteluhässäkän välissä ympätty muutaman kaavan, nimityksen ja aloitteen käsittelyn summa.

Mukana oli myös oma aloitteeni kaupungin projektihallinnan kehittämiseksi. Virkamiesten vastaus oli niin tyly ja ylimielinen "kaikki on kunnossa, homma hallussa - mitäs oikein turhia kyselet"-tyylinen, että oli pakko valmistella puhe vastaukseksi. Etenkin, kun omissa selvityksessä paistoi kilsan päähän, ettei kaikki olekaan kunnossa ja isojen rahasummien kanssa kuitenkin puljataan.

Tässä puheenvuoroni:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja virkamiehet

Yleensä aluksi kiitetään kaikkia aloitteen käsittelystä, tällä kertaa en sitä tee.

Tein tämän aloitteen vantaalaisena veronmaksajana ja projektihallinnan ammattilaisena. Vilpitön tavoitteeni oli ja on tehostaa projektien hallintaa ja sen myötä kehittää kustannustehokkuutta, ennustettavuutta, motivointia, mitattavuutta ja päätöksentekoprosessia.

Annettu vastaus antaa ymmärtää, että aloite on täysin turha – kaikki projektit on jo nyt keskitetysti hallinnassa ja valvonnassa. Kaupungilla on kuulemma käytössä Reportronic-ohjelmisto, jonka avulla hankkeita VOIDAAN seurata toimialoittain. Lisäksi projektiohjeessa määritellään menettelytavat ” jotka noudattavat VARSIN yhtäpitävästi aloitteessa esitettyä toimintatapaa”.

Pyysin viime keväänä luettelon VAPAS-toimialalla käynnissä olevista hankkeista. Vastauksessa mainitut yhdenmukaiset menettelytavat ja Reportronic-ohjelmiston käyttö pystyttiin taitavasti piilottamaan. Sain kirjavan nipun erilaisia projektikuvauksia.

Koostin saadusta sekalaisesta materiaalista excel-taulukon. Listalle kertyi kaiken kaikkiaan 39 projektia, joiden yhteenlaskettu kokonaisbudjetti oli lähes 15 MEur, Vantaan rahoitusosuus tästä oli noin 5,7 MEur.

Listalle tuli 22 projektia, joihin ei löytynyt projektipäällikön nimeä, Listalle tuli 23 projektia, joihin ei löytynyt projektin omistajan nimeä. Ja kaikki tämä pelkästään budjetin mukaan luokiteltuna kaupungin pienimmällä toimialalla.

Yleensä tehdään niin, että ensin haetaan jostain muualta rahoitusta ja kun se on saatu, tullaan lautakuntaan hakemaan kaupungin pohjattomasta kassasta lisärahoitusta uuteen projektiin perustellen, että on hölmöä jättää käyttämättä ainutkertaista ulkopuolista rahoitusmahdollisuutta.

Käynnistettävä hanke vaatii yleensä reilun kaupungin omarahoitusosuuden ja mahdollisesti uusien henkilöiden palkkaamisen. Projektin ehkä joskus valmistuttua, tulevat jatkuvan palvelun kustannukset unohdetaan lautakuntakäsittelystä kokonaan.

Olen havainnut tämän kolmen vuoden aikana, että kaupungin asioita hoitaa kaksi joukkuetta: Luottamushenkilöistä koostuva haastajien joukkue ja virkamiehistä koostuva puolustajien joukkue. Lähtökohtaisesti haastajien aloitteet ovat täysin turhia, mitätöntä puuhastelua.

Tylsää puolustuspeliä pelaavan puolustajien joukkueen tarkoituksena on roiskia tehdyistä aloitteista purkukiekkoa keskialueelle. Pattitilanne pysyy ja maaleja ei synny. Tarpeeton ja sitkeä vastakkainasettelun asenne leijuu ilmassa.

Aloitteita ei tehtailla huvin vuoksi, niiden tarkoitus on vilpittömästi yrittää parantaa ja kehittää toimintatapoja sekä poistaa epäkohtia. Aloitteen taustalla on yleensä aloitteentekijän ja allekirjoittajien asiantuntemuksen, paikallistietämyksen, taustatietojen ja arvomaailman summa.

Olen todella pettynyt aloitteeni saamaan vastaukseen. Etenkin, kun saatujen tietojen perusteella voidaan ilmiselvästi todeta, ettei kaupungilla ole aktiivisessa käytössä projektien hallintajärjestelmää. Voitaisiin kokeilla ja tehdä tältä paikalta kysely toimialoille. Pitäisi olla helppoa listata toimialan esimerkiksi kymmenen isointa projektia, niiden tavoitteet, aikataulu- ja budjettitilanne, projektipäällikön nimi sekä valmiusaste.

Käytössä oleva, toimiva, ajantasainen ja ammattimainen projektinhallinta antaisi vastauksen saman tien - yhdellä silmäyksellä.

Meitä veronmaksajia voisi tällaisessa taloustilanteessa kiinnostaa tieto hoidetaanko rahoittamiamme projekteja ammattimaisesti ja saavuttavatko projektit niille asetetut tavoitteet. Monet seikat antavat ymmärtää, ettei todellisuudessa näin tapahdu.


Puheenvuoron jälkeen esitin allaolevan pöytäkirjalausuman:

PÖYTÄKIRJALAUSUMA KAUPUNGINVALTUUSTON ESITYSLISTAN KOHTAAN §12 - Vastaus valtuutettu Timo Uppalan ja usean muun valtuutetun (30) aloitteeseen Vantaan kaupungin hankkeiden (projektien) hallinnan kehittämiseksi

Edellytämme, että Vantaan kaupungin keskitetty projektihallintamalli otetaan käyttöön kaupungin kokonaan tai osittain rahoittamissa projekteissa. Samoin edellytämme, että vastauksessa esitetty raportointi lautakunnille ja johtoryhmälle toteutetaan myös mahdollisimman pian.


Vantaalla, 24.10.2011


Istu ja pala, pöytäkirjalausuman allekirjoittivat meidän ryhmämme lisäksi KD, Keskusta, Sos.Dem. valtuustoryhmät ja vihreiden Mikko Mäkelä. Iso kiitos kaikille!

Ketäs jätti allekirjoittamatta: vasemmistoliitto, RKP, Kokoomus, muut vihreät. Katsokaa aloitetta ja lausumaa, olenko puhtaasti ja vilpittömästi hakenut kaupungin verovaroille tehokkaampaa käyttöä? Ja nämä ryhmät eivät sitä halua. Vihreiden muu ryhmä olisi halunnut lisätä lausumaan vielä lauseen, jossa pyydettiin luottamushenkilöille pääsyä kaupungin Reportronic järjestelmään. Ei huono idea sekään, mutta olisi voinut olla liian järkyttävä muutos muille ja etenkin virkamiehille.

Taas mennään vauhdilla leuka rinnassa kohti uusia vastoinkäymisiä.

Ei kommentteja: