maanantai 28. helmikuuta 2011

VAPAS-kokous 28.2.2011, mm. uusia virkoja roppakaupalla

Olin viikonloppuna pelaamassa mopomiesten lätkää Porissa perinteisine jatkomeininkeineen paikallisten vieraana. Vieraanvaraisuus oli huippuluokkaa kaikkialla muualla paitsi kaukalossa. Pataan tuli patapaitojen kotiluolassa.

Sain tänään 28.2.2011 kaverilta tekstiviestin, jossa kiiteltiin Linnainen - Pähkinärinne kävelytien valaistuksesta. Ajelin autolla himaan luuri korvassa, enkä huomannut tätä meille tärkeää tapahtumaa. Onkin ainoita plus-merkkisiä asioita tässä luottamus-Via-Dolorosassa. Kiitos toteuttajille, hieno homma että saimme vihdoin tällaisen perusasian kuntoon kotinurkillamme.

Ja sitten vapaa-ajanlautakunnan kokoukseen.

Alkuun esittelyt mm. Vantaan skeittipalveluverkkosuunnitelmasta (miten tällekin saadaan heti näin byrokraattinen nimi!).

Suunnitelma on aika itäpainotteinen. Rajatorppa-Hämeenkylä-Linnainen-Hämevaara-Varisto-Askisto aluiden läheltä puuttuu skeittipaikka suunnitelmasta. Kehä III-Porintie risteysalueen tuntumassa tai Rajatorpantie-Porintie alueella voisi olla hyvä mesta. Laadin tästä pöytäkirjalausuman.

Tässä kuva skeittialueista, tulevista ja nykyisistä. Selvitys on muuten ensimmäinen laatuaan pk-seudulla. Hyvä Vantaa!



Lisää tiedoksi merkittäviä asioita: Hiekkaharjun nuorisotilan peruskorjaus - Hiekkaharjun paloasema väistötilaksi kunnes remontti saadaan tehtyä.

En tunne itse aluetta, mutta tätä paloasemaa esitetään tämän järisyttävän kalliin Hiekkaharjun nuorisotilan remontin (1,4 MEur) väistötilaksi eli tilapäistilaksi.
2011 loppuun siis väistötilat paloasemalla, sen jälkeen jatkosta on neuvoteltava Hartelan kanssa.

Tiedoksi merkittiin myös, että lautakunta matkustaa lautakuntaseminaariin 25.-26.8.2011 Tampereelle.

Lähempää ei varmaan löytynyt kokouspaikkaa. Kysyin miksi Tampereelle, koska valtuustovaliokunta on tehnyt suosituksen seminaarien pitämiseksi Vantaalla. Tampesteriin pitää kuulemma mennä, koska sinne mennään tutustumaan johonkin erinomaisen erilaiseen toimintaan, mistä poimimme parhaat palat päältä. Ehkä.

Työllistämispalvelut esittivät omat tarinansa. Paljon on tehty ja tehdään, mutta silti ollaan "keulilla" pk-seudun työttömyystilastoissa. Askel-hankeen esittelyn yhteydessä oli hyvä lainaus työkkärin asiakkaalta "Tuntuu, että me olemme virastoa varten eikä virasto meitä varten".

Otin puheenvuorossani esiin jälleen omat kokemukseni vantaalaisena yrittäjänä siitä, ettei työllistämispalvelut ole lähettänyt yhtään emailia, jossa kerrottaisiin mitä jelppiä yrittäjä saisi työllistäessään nuoren. Kaikki konttoriväline- ja kurssikauppiaat osaavat laittaa kyllä sähköpostia, vaikkei tarvitsisi.

Mainitsin myös esimerkin bonuspalkan voimasta: jos autokaupassa myyjät olisivat kk-palkalla, saisi liikkeissä varmaan vaeltaa aivan rauhassa. Provikkapalkan vuoksi niitä saa raahata mukanaan nilkoissa ja käsivarsissa ulos.

Päästiin myös listan asioihin. Tarvitaan taas lisärahaa, koska on syntynyt/syntyy uusia tiloja joihin tarvitaan porukkaa toimintaa pyörittämään.

Asialistalla oli myös monikulttuurisuusasiain koordinaattorin vakanssin 000597 muuttaminen viraksi ja nimikkeen muuttaminen monikulttuurisuusasiain päälliköksi

Pätkä työtehtävistä: "monikulttuurisuusasiain päällikön tehtäväalueeseen kuuluu hyvien etnisten suhteiden edistäminen ja monikulttuurisen ilmapiirin vahvistaminen Vantaalla."

En taida hakea tähän virkaan.

Soittelin aiemmin hallintoasioista tietävälle virkamiehelle ja kyselin eikö tämä käytännössä tarkoita vakinaistamista ja pian jonkinlaisen "viraston" perustamista alaisineen? Ei kuulemma, helpottaa kuulemma julkisen vallan käyttöä. Tämä julkisen vallan käyttö oli mainittu myös muiden perustettavien virkojen syynä.

Kysyin viranperustamisen kustannusvaikutuksia, mahdollista viraston synnyttämistä tähän ympärille jne.

Vt. toimialajohtaja Nygren: ei ole kustannusvaikutuksia. Ei tule virastoa.

Esitin, että asia jätetään pöydälle. Ei tullut kannatusta, Jone oli muissa hommissa.
Joten virka syntyi. Virka pyritään aina täyttämään ja sen purkaminen on hankalaa. Viralle on näemmä jatkuva tarve, antaudutaan sellaiselle asenteelle, että paapottavaa aina riittää.

Kaupunkikulttuuripäällikön vakanssin 308004 muuttaminen viraksi alue- ja tapahtumapalveluiden tulosalueella. Lisää virkoja ja vielä hankepäällikkö työllistamispalveluihin. Kuulemma tämä vakanssikin oli unohtunut perustaa. Näin tärkeä homma - vastata suurimman työttömyysprosentin omaavan kaupungin työllistämispalveluiden projekteista ja toimi on ollut näin epämääräisellä pohjalla.

Selvitys Kukonnotkon leirikeskuksen liittämisestä Heinolan kaupungin kunnallisiin vesi- ja viemärijärjestelmiin

Eli Vantaan omistuksessa oleva leirikeskus liitetään vesi- ja viemäriverkkoon. Hintaa hankkeelle tulee n. 135000 e, kun putket vedetään järven pohjan kautta.

Yksi esimerkki siitä, mitä tällaisten ulkopuolisten alueiden omistaminen ja ylläpito maksaa.

Esityslistalta vedettiin pois kohdeavustusten jakaminen nuorisotoimintaan. Tästä kuitenkin pari poimintaa, koska esityslista oli julkisesti jaossa ennen kokousta:

päätetään myöntää seuraavat kohdeavustukset:
- Maahanmuuttajan Kulttuuri- ja taideyhdistys, MKTY ry 3000 € Koivukylässä sijaitsevan nuorten tilan, Aulan, vuokrakuluihin ajalle 1.3. – 31.12.2011
- Somali reconstruction And Social Development ry:lle leiristä aiheutuviin lasten ja nuorten osallistumismaksuihin enintään 60 € /osallistuva nuori ja enintään 40 € / osallistuva lapsi, kuitenkin enintään 2 500 €


Jep jep.

Olen alkanut kerätä omaa taulukkoa, johon olen poiminut kaikki maahanmuuttajayhdistysten saamat tuet kaupungin kaikilta eri luottamustoimielimiltä. Jos ja kun nämä kaksi listalla ollutta avustusta olisi hyväksytty, olisimme keräämäni tiedon mukaan jakaneet jo kahdessa kuukaudessa lähes 15000€ MaMu-yhdistyksille. Aluetoimikunnat ja lautakunnat syytävät näille pikkuavustusta lähes joka kokouksessa. Miten ihmeessä esim. vietnamilaiset pystyivät kauan sitten integroitumaan yhteiskuntaamme ilman jatkuvaa tuen tuuppaamista?

Jostain syystä (mikä ei kuulunut takapenkkiin asti) tämä esityslistan kohta siis jätettiin pois. Varmaan esitetyt tukisummat oli liian pieniä. Heh.... ehkä... Glumps.

Siinä kokous pääpiirteissään.

Ai niin, PerSujen eduskuntavaaliohjelma julkaistiin.

Siellä oli paljon hyvää, mm. maahanmuuttaja-asiat ja kulttuurin osalta pisti erityisesti silmään lause:
Kulttuurirahoja on ohjattava niin, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä. Tekotaiteelliset postmodernistit voivat hankkia rahoituksensa vapailta markkinoilta Jes!

Vaaliohjelman julkistamisviikolla pyysin paria yrittäjäkaveria mukaan kertomaan näkökulmiaan vaaliohjelman sisältöön vaikuttamaan pystyville PerSuille. Kaikki tulivat paikalle ja keskustelu oli hyvähenkinen. Valitettavasti demari-SMP-AY-siipi sai voimakkaamman otteen ohjelmaan, mutta saimme jotain pieniä säätöjä tehtyä ohjelmaan.

Silti ohjelmasta jäi tunkkainen SMP-dunkkis rotsiin. Ei tämän suuntaisilla lauseilla kannusteta yrittäjyyteen eikä yrittäjyyttä, joka kuitenkin kannattelee maatamme:

- Yritysten osinkoverotusta on kiristettävä
- Lisärahaa valtion kassaan taloudellisesti menestyviltä yhdistyksiltä
- Ei verokilpailulle eli yhteisöverotuksen taso on säilytettävä
- Varallisuusvero takaisin
- Veronmaksuhalukkuudesta on huolehdittava myös yhteisöllisellä sosiaalipolitiikalla
- Perussuomalaiset lisäisivät pääomaveroon progression ja alentaisi 45 000 euroon verottoman osinkotulon määrää listautumattomissa yhtiöissä.
Eli nyt saa maks. 90000€ vuodessa "verotonta" (josta on jo maksettu 26% yhteisöveroa) osinkoa ulos yrityksestä.

Missä on kannusteet yrittämiselle? Maassa, jossa palkansaajien tuloveroprogressiokin on Euroopan kireimpiä.

Entäs tämä lause, jossa torpataan kapulakielellä veronalennukset: "Veronalennusten seurauksena julkisen sektorin tulot pienenevät ja kansalaisten käteen jäävät tulot periaatteessa kasvavat, minkä seurauksena taas elinkeinoelämä saattaa vaatia palkkojen alentamista. Perussuomalaisten mielestä Euroopan talousongelmia ei pidä lähteä hoitamaan julkista sektoria romuttamalla eikä palkkoja alentamalla."

Veronalennuksilla olisi painettu turbo-boostia talouselämälle, lisätty ostovoimaa, mahdollistettu jonkin sortin palkka-ale (koska käteen jäisi veronalennusten jälkeen saman verran tai jopa enemmän) eli lisätty maamme houkuttelevuutta hyvän luotettavan työvoiman maana, lisätty yritysten perustamishalukkuutta jne.

Me ajetaan itsemme tällä menolla umpikujaan. MCKinseyn raportti Suomen tilasta (klikkaa) sisältää seikkaperäistä ja hyvää tietoa miten meidän pitäisi edistää talouttamme.

Siellä kerrotaan mm. maamme "kantosuhteen" suositus laskukaavana:
(Muu väestö + julkisrahoitteisten sektoreiden työvoima) / (Yksityisrahoitteinen työvoima) = 1,9

Siis pitäisi olla. Vuonna 2007 em. luvut olivat olivat (2830000 + 660000)/1810000 = 1,92 eli suhdeluku oli silloin ok.

Muuten yhteiskunta eli vaan pelitä. Tämä on faktaa. Eli jos yksityispuoli saadaan työllistämään enemmän, voidaan paremmin huolehtia julkisten palveluiden tuottamisesta eli peruspalveluista, sekä paapoa oikeasti apua tarvitsevia ja niitä joita vaan ei nappaa kantaa korttaan yhteiskunnan kekoon.

Näihin asioihin panostaminen olisi pitänyt näkyä paremmin PerSujen ohjelmasta, tuntuu että suositeltavampaa on vaan heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi. Laitetaan rikkaat porvariherrakapitalistit maksamaan, jotka kuitenkin oikeasti on tavallisia sinnikäitä puurtajia. Lyödään vaan enemmän taakkaa niskaan.

Eipä näiden asioiden huomioimista tosin muidenkaan puolueiden ohjelmissa taida olla.

PerSujen vaaliohjelma löytyy kokonaisuudessaan tämän linkin takaa (klikkaa).

Loppuun kuva valtuustosalista, jossa Jone ja mä juonitaan jotain haljua.
Luottamushommissa tulee koko ajan pataan niin tasaiseen tahtiin, että jatkaminen on seuraavana valtuustokautena on aika vaikeaa nyt ajatella. Omat teki vielä jullikat ehdokasasetteluissa, joten vanha sanonta "on vaikea olla lojaali, kun puukko on selässä" pitää edelleen paikkansa.

tiistai 1. helmikuuta 2011

Helsinki ei yhdisty Vantaaseen - historiallinen kokous 31.1.2011



Tässä kokouksessa päätettiin Helsinki-Vantaan yhdistymisselvityksen jatkamisesta. Tämän valtuuston isoin päätös. Pitkän linjan kunnallispoliitikot sanoivat samaa.

Ekaksi käytiin läpi kaupunginvaltuuston puheenjohtajien, kaupunginhallituksen ja konsernijaoston paikat. Vihreiden osalta tuli muutos Leena Korhosesta tuli valtuuston varapj ja Mikko Mäkelä Myrtsistä nimitettiin kaupungin hallitukseen ja konsernijaostoon.

Näiden jälkeen perinteisiä lautakuntien jäsenten vaihdoksia. Nimitysmuutokset käynnistivät kohtuullisen ison ruletin, varsinaiset luottamuspaikkojen onnenpyörän.

Seuraavana Myyrmäen Urheilupuiston kaavamuutos, joka mahdollistaa hotellirakentamisen futishallin viereen, ISS-stadionin kattamisen ja liikuntapaikkojen lisärakentamisen 4000 m2:llä.

Kysyin puheenvuorossani mahdollistaako kaava myös kipeästi kaivatun jäähallirakentamisen Myrtsin urheilupuiston alueelle. Peltomäki vastasi, että lisäjään rakentaminen on kaavassa mahdollista.

Sitten itseasiaan, Helsinki-Vantaan yhdistymiseen. Sain pitää oman puheenvuoron tokassa erässä ryhmittäin läpikäytäessä:

Puheenvuoroni on tässä:

"Tänään olemme perimmäisten kysymysten äärellä, lopetetaanko Helsingin ja Vantaan yhdistymisselvitysten tekeminen tähän, vai jatkammeko kuntajakolain mukaista, kaupunkien yhdistymiseen tähtäävää valmistelua. Kuntajakolain mukaan selvitysten jatkamispäätös on osa yhdistymiseen johtavaa prosessia. Se juna ei enää U-käännöstä tee, vaikka täällä kuinka toisin toitotetaan.

Kiitos kummankin kaupungin virkamiehille ja mukana olleille luottamushenkilöille, selvityksen tulos on selkeää luettavaa, loppuraportti on myös erittäin hyvin jäsennelty.

Raportti osoittaa merkittäviä eroja kaupunkien tavoissa tuottaa palveluita. Etenkin Helsingille raportti on erinomainen lähtökohta oman toimintansa kehittämiseen.

Meille vantaalaisille raportti tuottaa kerrankin ylpeilyn aihetta, olemme tehokkaampia, tuottavampia ja nykyaikaisempia. Ja heti perään pitää pyytää hillitsemään omahyväistä hymyilyä – meillä on edelleen omat mittavien investointien aiheuttamat jättiläishaasteemme – toimintaa on edelleen tehostettava, sekä tarpeettomia menoja karsittava. Jokainen menoerä menon suuruudesta huolimatta on puntaroitava tarkkaan.

Yksi oleellinen asia raporteista puuttuu. Olisi ollut erittäin helppoa vertailla organisaatiorakenteita esittämällä toimialoittain kuinka monta porrasta on kaupungin alimman tason työntekijän ja kaupunginjohtajan välillä. Uskon ja toivon, että olisimme saaneet tässä vertailussa paremman tuloksen.

Olisi todella mielenkiintoista tietää mikä on todellisena vaikuttimina tämän kaupunkien yhdistymiskiiman takana. Onko johtavien virkamiesten paikat jo jaettu yhdistymistä puoltavien ryhmien kesken? Onko taustalla jotain isompaa, jotain lupauksia yhdistymisen puuhamiehille?

On perusteltu, että yhdistymisellä saadaan aikaan säästöjä:

- Loppuraportti osoittaa selvästi, ettei yhdistymisellä saavuteta säästöjä – päinvastoin, alkuvaiheessa yhdistyminen lisää kuluja huomattavasti, mm. tietojärjestelmien ja palkkauksen yhdenmukaistamisen vuoksi.

- lisäksi kuntajakolain mukainen 5 vuoden irtisanomissuoja estää tehokkaasti hallinnon päällekkäisyyksien purkamisen

- yhdistyminen olisi mittava muutos kaupunkien työntekijöille, jotka vain vaivoin pystyvät peittelemään tällä hetkellä innokkuuttaan yhdistymiseen. Muutosvastarinta ja epäselvät vastuujaot murentaisivat palveluiden tasoa.

On myös perusteltu, että kuntalaisten palvelut paranevat:
- Loppuraportista voi kuitenkin lukea otsallaankin, että parhaassa tapauksessa vantaalaisilla palvelut pysyisivät ennallaan, Helsingissä taas palveluita pitäisi hakea kauempaa
- jos kaupunkien rajat poistuisivat, joukkoliikenteen maksut nousisivat takuuvarmasti nykyisen Helsingin rajojen sisällä. Vyöhykemaksut nostaisivat myös vantaalaisten matkojen hintoja
- vaikutusmahdollisuudet oman asuinalueen kehittämiseen vähenisivät merkittävästi

Tapani Mäkinen peräsi päättäjiltä rohkeutta, sitä saa mitä tilaa:
Jos katsotaan Vantaan karttaa, lentokenttä jakaa Vantaan kapeimmalta kohdalta kahteen alueeseen, Länsi- ja Itä-Vantaaseen. Mikäli Vantaa aiotaan oikeasti ajaa alas ja siten vähentää pääkaupunkiseudun kuntia, olisi luontevaa pohtia myös yhtenä vaihtoehtona Espoon liittämistä Länsi-Vantaaseen ja Helsingin liittämistä Itä-Vantaaseen. Tätä vaihtoehtoa ei ole käsitelty missään vaiheessa. En puhu tässä yhteydessä mitään Espoo-Kauniainen kuviosta.

Arvoisa puheenjohtaja, parasta on kuitenkin säilyttää Vantaa itsenäisenä kaupunkina. Naapureiden kanssa yhteistyötä lisäämällä asukkaiden palvelut paranevat ja verovaroja säästyy."


Todellakin, kaupungin lakimiehen mukaan kuntajakolain henki on, että yhdistymisselvitykseen mentäessä, kumpikin kunta haluaa yhdistyä. Vaikka Hesarin pääkirjoitus 31.1.2011 toisin väitti. Niin väitettiin myös monessa puheenvuorossa.

Enkä edelleenkään vastustanut liitosta sen vuoksi, että valtuustopaikka menisi yhdistymeessä kaupungissa. Kauankohan tätä tarvitsee jankata.

57 puheenvuoroa, keskustelu päättyi klo 21:57.

Äänestys 45-22, Helsinki-Vantaan yhdistymisselvitystä ei jatketa. Huomiota herättävää oli, että kolme kokoomuslaista valtuutettua äänesti yhdistymisselvityksen jatkamista vastaan! Todella rohkeita henkilöitä, toiminta omassa ryhmässä saattaa olla jatkossa hankalaa...

Tiedotusvälineitä oli paikalla hemmetisti. OSa kansanedustajaehdokkaista liehitteli median ympärillä valmiina tekemään mitä vaan, jos olisivat päässeet haastatteluun. Paino sanoilla valmiita tekemään mitä vaan.

Valtuutetut ja media ottivat kuvia äänestystaulusta äänestyksen jälkeen. Oli se niin historiallinen päätös.




Asialistalla kaksiportainen seutuhallintomalli eli miten hoidetaan jatkossa kuntien välinen yhteustyö mm. maankäytön, liikenteen jne. osalta. Päätettiin jatkaa selvittämistä. Kaikkien ryhmien allekirjoitettama tehtiin pöytäkirjalausuma, että KH:n on valmisteltava huhtikuuhun mennessä tähän Vantaan kanta.

Kokous kesti 9 tuntia.

Loppuun kuva 31.1.2011 duunin partsilta. Että voi olla talvinen auringonnousu komea:

tiistai 25. tammikuuta 2011

Eduskuntavaaliehdokkuus häipyi jonnekin, VAPAS-kokous 24.1.2011


Tänään sain kuulla epävirallisesti, etten päässyt eduskuntavaalikisaan edes kokeilemaan.

Ensin alkukesästä minua kysyttiin ehdokkaaksi. Vastasin, etten ole vielä ajatellut asiaa. "Ei haittaa, syksyllä vielä pääsee mukaan".

Noh, tuli syksy. Olin kesällä kypsytellyt ideaa, miksen voisi yrittää - nyt on ainutlaatuinen tilaisuus. Eli ilmoitus eteenpäin, olen valmis.

"Tuotaah... puolueen jäsenyys on edellytys ehdokkuudelle...". Siitä sitten puoluetoimistoon ja liityin ekan kerran aatteelliseen järjestöön elämässäni. Nonni, se on sitten hoidettu.
Odottelua ja tilannekyselyitä vähän väliä.

"Tuotaah... miesehdokkaita on liikaa, nyt haetaan naisia mukaan. Odottele kuitenkin"
Odottelua ja tilannekyselyitä vähän väliä. CV:tä ja muuta kirjettä sinne ja tänne.

"Tuotaah... Vantaalta on liikaa ehdokkaita Uudellamaalla, odottele kuitenkin"
Odottelua ja tilannekyselyitä vähän väliä.

Ja tänään sain kuulla epävirallisesti, että em. kriteereissä myös stiplannut kaveri pääsi kuitenkin ehdokkaaksi. Ehkä.

Sinänsä nyt mahdollisesti läpipäässyt kaveri on ok ja suoraselkäinen tyyppi, siinä ei oo mitään. Mutta tää vehkeily, pelaaminen, suhmurointi ja luikertelu. Se harmittaa. Mä en oo perus-SMP tyyppiä. En osaa peittää sitä, etten pidä ajan tuhlaamisesta ja suunnittelemattomuudesta. En myös pidä tärkeilystä. Itsekkyys on mun asteikossa hemmetin alhaalla. Ja se etten näistä piirteistä pidä, näkyy.

Vi...harmittaa, kyllä! Ei siitä pääse mihinkään. On eri asia pudota kisasta pois ennenkuin kisa edes alkaa, kuin päästä kisaan ja hävitä siellä.

Suurkiitos kaikille, jotka ovat suositelleet mua ehdokkaaksi omasta pyynnöstäni ja oma-aloitteisesti skrivaamalla suosituskirjeitä. Monelle kirjeenkirjoittajalle mailin lähettäminen ei ole ihan jokapäiväistä puuhaa ja vaati vähän erityiponnisteluja. Arvostan suosituksianne todella korkealle ja pahoittelen etten päässyt eteenpäin. Mä petin teidät.

Ja sitten takaisin arkiseen iloitteluun eli luottamustouhuun. Vapaa-ajanlautakunnan kokous pidettiin 24.1.2011 Tiksin Laureassa.

Alkuun kaksi esittelyä:
- tapahtumapalvelujohtaja Iiris Lehtonen selosti asiaa "EU:n Vapaaehtoistoiminnan vuosi Vantaalla"
- nuorisopalveluiden johtaja Eija Ahola selosti asiaa "Nuorisolain muutokset"

Jälkimmäinen oli erittäin hyvää asiaa valtion taholta; eri virkamiesten yhteistyöllä yritetään estää nuorten luisuminen toimettomuuteen ja syrjäytymiseen. Jone kysyi hyvin, että mitenkä virkamiehet on valmistautuneet mahdolliseen asiakasmäärien suureen kasvuun. Kuulemma jonkinverran resurssia löytyy.

Esityslistalla oli myös avustusten hakemisen muutokset, jossa mainittiin että kaupungin avustusanomuksiin liitetään maininta, jossa kaupunki toivoo että hakija edistää savuttomuutta. Tämä aiheutti keskustelua, osan mielestä turhaa vaatia koska savuttomuus on muutenkin lain voimin turvattu. Keskustelussa vastakkain olivät itsekin röökaavat ja savuttomat. Lausetta ei muutettu.

Kulttuurin kohdeavustukset ja mamuille meni jälleen rahaa. Vantaan Taiteilijaseura ry sai Vantaa-palkinnon vuonna 2010. Noh, nyt nämä veitikat sai 4000 euroa kaupunkijuhlan järjestelyihin. Kaupunkijuhlahan on kuulemma talkootyön ja vapaaehtoistoiminnan lippulaiva. Taiteilijaseuralla on näemmä pokkaa, ei mitään kiitollisuuden osoitusta jakamallemme palkinnolle.

Esitin puheenvuorossani, että olemme näiden kahden vuoden aikana ainoastaan yhdessä kokouksessa laskujemme mukaan jättäneet jakamatta MaMuille rahaa johonkin omaan touhuun. Ainoastaan yhden kerran esityslistalla ei ole siis ollut MaMujen avustusanomusta. Kysyin myös meneekö avustukset aina tietyille ryhmille. Mainitsin myös, että aika usein näiden jaettavien avustusten selvityksissä vilahtelee sana Somalia.

Kuulemma useat ryhmät ovat avustusten saajia ja näillä ryhmillä on suuria vaikeuksia integroitua.

Vastasin, että voidaanko tästä vetää johtopäätöksiä? Avustamme aina tiettyjä ryhmiä ja näillä samoilla ryhmillä on vaikeuksia integroitua. Olisiko syytä tutkia ja kehittää avustustoimintaa?

Kuulemma virkamiehet aikovat tehdä nyt jatkossa tarkastuskäyntejä näihin avustettaviin tapahtumiin. Niin mekin meinaamme Jonen kanssa. Alamme myös pitää omaa kirjanpitoa ja tarkkaa seurantaa kenelle, milloin ja mihin verovarojamme valutetaan.

Emme äänestyttäneet avustuksia normitavoistamme poiketen. Saimme mielestämme aikaan erittäin hyvän keskustelun.

Kuitenkin, pohjavire on nyt vi..harmitus. Ei siitä pääse mihinkään.

tiistai 18. tammikuuta 2011

Vietnam, Saigon ja Phan Thiet 6.-21.1.2011 - Sosialismin kurjuutta, ystävällisiä isäntiä ja ylimielisiä vieraita


Toisen kerran elämässäni Aasiaan, nyt matkustettiin Vietnamiin. Eka kerran ilman jälkikasvua, koska Atte meni inttiin ja Anni jatkoi opiskeluaan Jyväskylässä.

Vietimme aluksi kolme päivää Saigonissa eli Ho Chi Minh Cityssä, kuten se sosialistisen järjestelmän mukaan nimetään. N. 9 miljoonan asukkaan kylä 90 miljoonan asukkaan maassa, joka on pinta-alaltaan Suomen kokoinen.

Oltiin siis kommunistisessa maassa, joka taisteli itsensä vapaaksi imperialistien ikeestä, taatakseen itselleen vasemmistoideologiaan perustuvan paratiisin. Aikaa tästä vapautumisesta oli siis kulunut 35 vuotta. Puhtaalla vasemmistoideologialla on
siis ollut kylliksi aikaa näyttää mihin järjestelmä pystyy täydellä teholla. Tulos: kurjuutta, köyhyyttä, sotkua ja löyhkää. Mutta myös erittäin ystävällisiä ja rehellisiä ihmisiä sekä upeat luonnon olosuhteet. Raaka-aineita omasta takaa, öljyä, kumia jne. Mutta sosialismi ei ole onnistunut kehittämään jatkotuotantoa, vaan maa on pysynyt raaka-aineiden tuottajana.



Mitenkähän on mahdollista, että emämaa-ryssän kommunistisosialismijärjestelmän lopulta (ja onneksi) romahduttua, Vietnamissa ponnahti esiin erittäin vahva yksityisyrittäjyys? Kuin jättiläispato olisi murtunut. Tavaratalot ovat pientenyrittäjien myyntikojujen keskittymiä, jokainen myyjä näyttää olevan itsenäinen yrittäjä. Aurinkolasi- ja stendarimyyjiä velloo kadut täynnä ja myyntitapaa voisi kuvata "sinnikkääksi". Kaikki on kaupan, siis ihan kaikki.

Miten kommunismi näkyy täällä? Kommunismi näkyy pömpöösimäisinä hallintorakennuksina, jotka kohoavat kurjien asumustojen keskeltä kerskaillen esiin. Kommunismi näkyy edelleen sirppi, vasara ja tähti symboleina katukuvissa ja Ho Chi Minhin viisaat ja kaikkilaupiaat kasvot vaanivat kaupoissa ja kadunkulmissa. Lapsia viihdytetään kulahtaneissa huvipuistoissa, joissa viihdehärvelinä voi olla meillä nähdyn kolikkohevosen sijaan esim. lasikuidusta tehty tankin ampumatorni tykkeineen, joka liikkuu ylös-alas ja sivuille. Siinä piltti voi kuvitella miten voisi ampua kapitalistilta aivot pihalle.

Ihme juttu, että kansandemokraattisia korskeita kommunistisia hallintorakennuksia täytyy jatkuvasti vahvasti vartioida. Eikö nämä olekaan kansan yhteistä omaisuutta, yhteisiä oleskelutiloja?

900-luvulta oleva Cham-kansan korkealle kukkulalle rakentamat shiva-jumalan palvontaan tarkoitetut kolme temppeliä oli häpäisty rakentamalla niitä korkeammalle kommunistien oma tyylipuhdas sosialistista realismia edustava muistomerkki, nyrkissä olevine ylöskohotetuine käsineen, aseineen, tähtineen jne.

Lapset käyvät koulussa somasti punaiset pioneerihuivit kaulassa. Näimme yhteisliikuntaesityksiä ohikävellessämme. Toiminta näytti sotilaalliselta äkseeraamiselta. Sinänsä sotilaallinen kuri voisi olla meilläkin joskus ihan paikallaan velttojen riku-pettereiden ja muhammedien "motivoimiseen"....

Lasten suuri huvi näyttää olevan puhua turisteille englantia. Pieni kujia kävellessämme tai mopolla ajaessa kylien läpi, äidit nappasivat pikkulapset syliin ja hymyillen laittoivat vauvat "heiluttamaan" meille.
Lapset huusivat joka paikasta "Hello!". Kolmen reippaan pikkupioneeritytön ryhmä tuli jossain kaukana taajamista luoksemme mopotauolla kysyivät nimemme ja esittelivät omat nimensä. Riemua riitti molemmin puolin, kun vaihdoimme muutaman sanan heidän kanssaan.

Englanninkielen opettaminen on ollut kiellettyä ja siksi englannin kielen taito on hemmetin puutteellista, mutta sitä arvostetaan ja sitä yritetään itsenäisesti kehittää.

Venäjänkielisiä kylttejä on paljon. Rafloissa ruokalistat on venäjän kielellä. Vanha valtasuhde myös näkyy asenteissa. Venäläiset käyttäytyvät törkeän ylimielisesti ystävällisiä paikallisia kohtaan. Hotellin aamiaispöydästä oli hyvä tarkkailla miten sisääntulijat antoivat aamiaslipukkeensa vietnamilaistarjoilijalle. Ryssät tulivat sisään miehet hihattomissa paidoissaan, naiset korkokengissään, öykkärimäisesti
aurinkolasit päässään. Ne kenen silmät ei ollut peitetty jättimäisten aurinkolasien taakse, eivät edes katsoneet lippujen kerääjä saati sanoneet mitään tervehdystä.

Sosialismi näkyy myös lukuisina koomisen tarpeettomina virkoina. Katujen kulmissa on koppeja, joissa istuu virkamiehiä koppalakkeineen ja olkalappukauluspaitoineen. Temppelimuistomerkillä oli portilla/puomilla lipunmyyjä, joka myi meille sisäänpääsylipun. Jätimme mopon parkkiin, jonka jälkeen tärkeän oloinen vanhempi virkamies omalla puomillaan ja omasta lippukopistaan otti lippumme ja reijitti niihin arvokkaasti reiät. Olimme kolmen venäläisen kanssa ainoat vieraat koko alueella. Olisiko tämä myös suomalaisen vasemmiston tavoite? Tällälaillahan voisimme työllistää huikeat määrät työttömiä.

Reijittäjäkaverilla oli muuten varmaan kotona kertomista työpäivän tapahtumista: "olipas tänään töissä kiirepäivä, yhtäkkiä jouduin tekemään viiteen lippuun reijät!"
Heppu oli muuten kierroksemme jälkeen ansaitulla teetauolla.

Vietnamilaiset voisivat oikeutetusti olla katkeria entisille kommarisosialisti"veljilleen", mutta kansanluonne on niin peruskohtelias, että se nielee edelleen näiden öykkäröinnin alistuen. Turistirahaahan ne toisaalta nyt tuovat.

Suomen sosialistit, hävetkää järjestelmänne maailmalle aiheuttamaa tuhoa ja alennustilaa.

Jenkit hävisivät sodan, mutta nyt näyttävät voittavan ilman aseita. Kaikkea voit ostaa joko dongeilla (paikallinen valuutta) tai USD:lla. Kaikki merkkitekstiilit (feikit) on kovaa valuuttaa. Kansainväliset hitit soi ja länsimaalaistuminen on in. Suunnatonta nautintoa kuunnella kymmeniä kertoja aamiaisella pan-huiluversio Titanic-leffan "My heart will go on"-kappaleesta.

Hämmästyttää, miten vähän paikalliset välittävät luonnosta ja siisteydestä. Kaikki törky, saasta ja paska dumpataan ihan minne vaan. Voi olla, että syynä on yli 30 vuotta jatkunut sosialismin aiheuttama selviytymistaistelu, osasyynä voi olla myös se, ettei asumustaan ja sen maa-aluetta omista henkilökohtaisesti. Kaikki tienvarret ja talojen ympärystät on täynnä roskaa. Tuhottomat määrät muoviroskaa, jota myös poltetaan asuinalueiden tuntumassa. Katku on melkoinen. Mopoajelulla hajumaailma vaihteli kusesta ja paskasta, mätänevään eloperäiseen jätteeseen palaneeseen muoviin ja muuhun poltettuun jätteeseen. Vaimon hajuaisti, jonka muuten pesee tarkkuudessa mennen tullen huumekoiran hajuaistin, yökkäili monen monta kertaa.



Saigon-joki näytti jättiläisviemäriltä. Phan Thietin yhden sillan vieressä paikallisen torin jätteet oli kipattu jokeen jo niin kauan, että kivipenger jatkui
pari metriä lisää joelle vuosien kerryttämällä jätepenkereellä. Yksi kaveri käveli sillalla meidän edellä. Sillalla lojui rikkinäinen mopon rengas. Saman tien heppu potkaisi renkaan jokeen.



Vierailimme Lotusjärvellä, jossa yksinä yleisön vetonauloina oli mm. 50 cm ketjussa ollut apina, pohja-alaltaan 30 cm korkeassa ja 40 cm korkeassa häkissä "viihtyneet" orava ja joku lintu. Kuvassa turisteille myytävää eksotiikkaa.




Asuin"talojen" välissä oli auto- ja työkonekorjaamoita, joiden maaperään oli väristä ja hajusta päätellen kaadettu jo toinenkin öljynvaihto.

Miksei Greenpeace toimi täällä? Eikö sosialismin "saavutuksia" saakkaan arvostella? On varmaan parempi arvostella monikansallisia yhtiöitä. Mittakaavat saastuttamiselle ovat huikeat, 90 miljoonaa ihmistä saavat tällä tavoin aikaan jo maailmanlaajuisesti
merkittävää jälkeä. Kotisuomessa vihreillä lienee Oleellisempaa edelleen kohkata vähemmistöistä, luomuruuasta, ruuhkamaksuista ja kaupungin henkilökunnan työfillareista. Vittu mitä näpertelyä.

Lisäksi kaikki suomalaiset on syyllistetty peräkammareiden pojiksi ja tytöiksi, jotka aiheuttavat itsekkäällä toiminnallaan yksin koko maailman ilmastonmuutoksen. Yritysten toimintaa kuristetaan kaikenmaailman energia-ja ympäristömaksujen jatkuvalla korottamisella.

Safka Vietnamissa on naurettavan halpaa ja hyvää. Illallinen kahdelle punkkupulloineen ja normiruokajuomineen n. 8 Eur. Ja ruoka on todella hyvää! Tuoretta chiliä piisaa, ruoka on maukasta ja täyttävää mutta ei kuitenkaan tule ähky olo. Ruuasta muuten myös cityvihreille vinkki. Ei ollut kiva katsoa, kun venäläiset erikoisuudentavoittelijat kuvauttivat itsensä ensin elävän illalliskilpikonnansa kanssa. Valaan, krotiilin ja hain lihaa näyttää olevan myös tarjolla.

Monessa paikassa on käyty, mutta ikinä en ole nähnyt missään näin villiä liikennekulttuuria. Mopoja, mopoja ja mopoja. Tai no, kevareita ne tais olla, mutta kuitenkin - niitä riittää. Koska mopot on nelareita kaupungin äänimaailma on kohtuullinen, mutta se äänimerkin käyttäminen... uusimaalainen pohjoismaalainen rauhalliseen menoon tottunut järjestyksen ihminen yritti olla jo etukäteen olla asennoitunut oikein eli maassa maan tavalla. Silti alkoi kohtuunopeasti nyppiä se jatkuva piip-piip ja tööt-tööt.

Bussit ja taksit jyräävät mopojen joukossa. Paikallisiin tapoihin ei kuulu odottaa ohituspaikkaa, vaan moporykelmän ohi lähdetään missä kohdassa vaan. Vaikka tulisi
mitä vastaan ja torvi soi. Machon ego ei kestä odottelua. Jalankulkijaa ei väistetä tai varota. Isot turistibussit posottavat kylien läpi jalkakäytäviä hipoen 60-80 kmh vauhtia.

Jos mopo aikoo kääntyä vasemmalle, kuski ottaa muutaman kymmenen metriä ennakkoa ja ajelee vastaantulevaa liikennettä päin näiden piennarta pitkin. Usein pimeällä ilman valoja. Pari pientä mopokolaria nähtiin, mutta olisi mielenkintoista tietää liikenteen kuolleisuusluvut.

Käytiin mopolla toisena päivänä tsekkaamassa Ta Cu-vuorella lepäävä 49 m pitkä buddha-patsas. Mentiin kondoli-hissillä ylös, mutta laskeuduttiin kävellen vuorelta alas. Mielenkiintoinen kokemus oikea paikallinen viidakko äänineen. Silti, tämänkin nähtävyyspolun varrella oli kaikki roskat heitetty polun varteen. Kommunistiseen ideologiaan on aina kuulunut härski kaksinaamaisuus. Julkisuuskuvaa vaalitaan kulisseilla. Niin tälläkin vuorella. Turistien näkösälle oli sijoitettu tiheään Recycle ja Non-Recycle jäteastioita. Muutama satametriä sivuun ja kaikki
roska on ojissa, pientareilla ja pihoilla.

Mopolla tuli pärtsättyä jälleen n. 100 km. Tuntui, että ajaminen oli tietokonepelin pelaamista. Väistä härkävankureita, väistä vastaantulevaa trikeä (kolmipyöräinen prätkä), väistä sivutieltä pääteille eteesi tulevaa bussia, jonka kuski ei edes vilkaisekaan sivulle. Ainoa ero tässä liveversiossa oli, ettei noviisitasoa ollut ollenkaan, vaan lähdettiin suoraan eksperttitasolta ja epäonnistumiset olisivat sattuneet oikeasti.

80-125 cm3 prätkät kuljettavat toistaiseksi Vietnamissa suurimman osan tavara- ja henkilökuljetuksista. Nelihenkinen perhe, 7 24-tölkin kaljalaatikkoa, täysiä kalasankoja (2 kpl, arvio 20 litraa kutale), heinää, jne. mitä vaan kulkee mopoilla. Paras mitä reissulla olen nähnyt mopon päällä: 2-hengen sohva + 2 nojatuolia. KYLLÄ!
Meillä motoristit eivät voi lähteä prätkällä matkaan, jos mukaan pitää saada mahtumaan lompakon lisäksi vaihtokalsarit.





Mikäli tämä työmoraaliltaan ilmeisen hyvä yhteiskunta vapautuisi nopeasti sosialismista, voisi yhteiskunnan infraa kehittää Vietnamiin rantautuvien ulkomaisten yritysten sekä omien vapaiden yritysten verotuksesta kertyvillä tuloilla. Jos siis sosialismi vihdoinkin näivettyy tästäkin maasta ja pääomasijoittajat voivat lähteä liikkeelle. Löytyisikö sitten esimerkiksi suomalaisillekin jätealan osaajille kysyntää? Kaatopaikkarakentaminen, jätteiden lajittelu, jätevoimalat jne. voisiko siinä olla yksi suomalaisen osaamisen alue mitä voisimme myydä?

Laajaa merenrantaa, jossa isot aallot lyövät kokoajan, Vietnam voisi hyödyntää jo laajasti kehitettävän aaltoenergian avulla. Ettei aina vaan ulkoisteta tuotantoa näihin halpatyövoiman maihin, joissa ei lakkoilla ja tuotantokulut on murto-osan Suomen kuluista.

Kirjoitan tätä parhaillaan hotellin allasbaarin vieressä, paksujen venäläisten ajellessa edestakaisin vesiskoottereilla ranta-aallokossa. Julkaisen tekstin blogiin myöhemmin parempien nettiyhteyksien ääreltä.

Kotosuomessa odottaakin valtuuston kokous, jossa päätetään Vantaa-Helsinki yhdistymisselvityksen jatkosta. Vastasin tänään Hesarin toimittajalle täältä Vietnamista, etten kannata yhdistymisselvityksen jatkamista. Painotin vielä kysyjälle ettei kielteisen kannan syynä ole varmasti pelko omasta valtuustopaikasta. Yksinkertaisesti vantaalaisena veronmaksajana en näe liittymisellä saavamme mitään etuja. Päinvastoin. Perustelut edellisessä bloggauksessani.

tiistai 28. joulukuuta 2010

Pähkäilyä Helsingin yhdistämisestä Vantaaseen

Joulu tuli ja meni. Pukki oli tuonut jättipaketin, jota Aten kanssa tässä kuvassa "ihmetellään":



Joo-o, meidän vantaalaisten valtuutettujen pitäisi kuulemma viettää unettomia öitä, kun tammikuussa 2011 joudumme tiukan paikan eteen; jatketaanko selvitystä Helsingin yhdistämisestä Vantaaseen vai ei. Asetetaanko selvitysmies joukkioineen pohjustamaan tätä työtä.

Muutama näkökohta, kun olen omalta kantilta asiaa funtsinut. Funtsin lisää, kun saamme lisää materiaalia luettavaksi.

Hallinnon yhdistämisestä

Helsingissä on 36000 virkamiestä, Vantaalla 12000. Asukaslukuun suhteutettuna Stadissa taitaa kynäntyöntäjiä olla hippasen enemmän / asukas.

Jos kaupungit yhdistettäisiin ennen vuotta 2014, ei viiteen vuoteen saisi irtisanoa yhtään virkamiestä. Sen jälkeenkin ammattiyhdistykset takaisivat sen, ettei irtisanomisia saisi tehdä vaikkei näillä olisi töitä.

Asiakasrajapintaan tarvitaan tekeviä käsiä. Hallinnossa taas niitä tyhjäkäynnillä olevia käsipareja riittäisi. Kuulin esimerkin elävästä elämästä; eräs kaupunki alkoi tehdä projektia. Projektiin palkattiin henkilöitä töihin. Projekti päättyi aikanaan - ei tosin kovin nopeasti. Koska henkilöitä ei palkattu määräaikaisiksi, henkilöt saivat jäädä "töihin", vaikkei hommia enää ollutkaan.

Toinen esimerkki: henkilö meni töihin kaupungin IT-lähitukeen. Ihmetteli vähän työrytmiä: klo 9:00 töihin, suoraan tsufelle klo 10:00 asti. Duunia 10:00-11:00. Safkiksella 11:00-12:00. 12:00-13:00 duunia. 13:00-14:00 iltapäivätsufet. 14:00-15:00, duunia valmistautuen samalla kotiinlähtöön. Klo 15:00 himaan.

Julkisen sektorin menoja pitää leikata Oy Suomi Ab:n kasvavien menojen vuoksi. Mistähän sitä voisi leikata... Vihervasemmiston mielestä vain veroja pitää korottaa, jotta Suomi voi jatkaa maahanmuuttajien vastaanottoa täysipainoisesti.

Stadissahan on muuten näitä 70000 euron konttorikalusteita hankkivia kavereita hommissa ja taatusti luutuneemmat hallintorakenteet.

Minkähänlainen monsteri olisi yhdistetty kaupunki hallita? Luonnollisesti poliittisin perustein valitut virkamiehet pyörittelisivät hemmetin isoa firmaa vailla mitään tulosvastuuta.

Maankäyttö

Jos Stadi yhdistyy Vantaaseen, on olemassa yleinen harhaluulo että Vantaalla rakennusmaata riittää. Vantaan keskellä on sellainen pikkujutska kuin lentokenttä. Se rajoittaa rakentamista erittäin tehokkaasti. Vantaalla on toki enemmän maata vapaana kuin Stadissa, mutta lentokenttä unohdetaan monesti.

Entäs miten käy, mitenkähän sijoitetaan sosiaalinen asuntorakentaminen. Stadin merenrannoille varmaan. Vai sijoitettäisiinko yhä sakenevat maahanmuuttajavirrat ja muut työttömät sittenkin Myrtsiin, Martsariin, Korsoon, Koivukylään, Länsimäkeen? Stadin cityvirheet pääsisivät kaupungin ihquihin vuokrakämppiin merenrannoille.

Julkinen liikenne

Stadissa tokaks suurin valtuustoryhmä - vihreät - on päättänyt, että kaikki asukkaat liikkuvat julkisilla kulkuvälineillä tai fillareilla. Nyt kun ilmastonmuutos on vähän jumissa tuolla lumimassojen takana, on käynnistetty operaatio lumisotaa tms. aavikkomyrskyä, koska yksityisautoja onkin viellä lymyilemässä ahtailla asuntokaduilla. Ja kaikki on ihan sekaisin. Ja kaikki tämä ylimääräinen työ maksaa ihan saatanasti.

Vantaalla yleisesti luullaan, että yhdistymisen jälkeen kaikki dösä- ja junamatkat maksaa Stadin sisäisen lipun hinnan (2-2,5 e / aikuinen). Näin varmaan, kun nytkin HSL tuottaa tappiota jatkuvasti. Lippujen hinnoille on korotuspainetta muutenkin.
Mistä tähän sirkukseen riittää rahaa?

Talous

Vantaa tekee tappiota joka vuosi. Stadi tekee tappiota. Paineita veronkorotukselle on varmasti, koska menoja ei saa leikata. Ja voi turkanen jos Vantaalla saa lyödä otsaa betoniin näiden höpömenojen leikkaamisen vuoksi, niin Stadissa menokuri on vielä löperömpää.

Nopsaan katsottuna kaikissa vertailukohdissa Stadi tuottaa palvelut tehottomammin kuin Vantaa. Kapunginjohtaja Pajunen yritti supistaa palveluverkkoa, mutta siitähän nousi hirveä älämölö. Pieniä yksiköitä tiuhassa ja tämä mallihan maksaa paljon.

Stadissa on viisi kertaa enemmän ikäihmisiä, mutta vain kaksi kertaa enemmän lapsia kuin Vantaalla. Verotulojen kertymä alkaa mennä Stadissa siis väärään suuntaan. Isot firmat kaikkoaa myös Stadista väljemmille ja halvemmille vesille.

Mistähän rahat koko sirkukseen? Ai niin, korotetaan vaan veroja - ja tällä varmistetaan lopullinen tuho, kun se vähäkin iso raha kaikkoaa muihin maihin.

Päätöksen teko

Kuulemma vantaalaiset päättäjät vastustavat yhdistymistä sen vuoksi, kun pelkäävät oman valtuustopaikkansa menetystä jatkossa. Varmaan näitäkin on. Mulle se ei merkkaa muuta kuin kovempaa skabaa ja jos ei pääse niin ei pääse. Paska tsägä. Mutta mikä merkkaa, on se että oman asuinalueeni asioista voi päättää ihmiset jotka ei tunne tätä aluetta yhtään. Näkee vaan sen raakana rakennusmaana. Ja se korpeis kympillä.

Miksei Espoota vedetä mukaan? Meillä täällä lännessä olisi paljon yhdistettävää. Ja Grani hotkaistais yhtenä alkupalana.

Vantaan kaupunki oli palkinnut kaksi tuottavaa työyhteisöään. Onni oli osunut Myyrinkodin hoiva-asumisen ja geriatriselle akuuttiosastolle. Eli kaksi ikä-ihmisille suunnattua palvelua oli tehostanut toimintaansa. Pöh! Peruspalvelua, joka kuuluu kaupungin hoidettavaksi. Onhan sitä verovaroja jo ikäihmisiltä elämän matkanvarrella kerättykin.

Miten iloinen olisinkaan, jos lukisin uutisen että kaupungin keskushallinto, tietohallinto, talouspalvelut, tilakeskus tai kulttuuripalvelut jne. olisivat tehostaneet toimintaansa (=lisänneet säästöjä) merkittävästi ja ansaitsivat tunnustuksen tehostustoimista. Mutta, säästetään ikäihmisistä, lapsista jne. SosTer-palvelut aiheuttavat toki kaupungin palveluista suurimmat menot, mutta näin se vaan menee. Peruspalvelua, jossa ennaltaehkäisy on tärkeässä roolissa.

Loppuun kuvina lehtijutut, jotka skrivasin maanmainioon kylälehteemme Linnaisten Ääneen. Hienoa, että alueelta löytyy aktiivisia ihmisiä, jotka jaksavat tällaista lehteä tehdä.
Klikkaa kuvat isommaksi. Klikkaa uudelleen. No! Klikkaa!





keskiviikko 8. joulukuuta 2010

Vasemmistotaustaisille kulttuurijärjestöille rahaa jaossa 7.12.2010

Vapaa-ajan ja asukaspalveluiden lautakunta (kammopitkä nimi, pakko kirjoittaa aina kokonaan ettei mene virkamiesslangiksi -> "VAPAS") kokoontui 7.12.2010 jakamaan runsaita rahavarojamme mm. kulttuuritoimijoillemme. Noille näinä aikoina tuikitarpeellisille veijareille.

Olin käynyt etukäteen sähköpostitse keskustelua muutaman lautakunnan jäsenen kanssa siitä, että tulen esittämään tiettyjä leikkauksia. Vaikka valkkasin jakelulistalle asiaan ehkä aavistuksen myötämielisesti suhtautuvia, pystyin päättelemään mailikeskustelun pohjalta ettei äänestyksestä olisi tulossa tiukkaa taistoa. Sellainen perinteinen vaan. Sehän on selvä, kokoomus menee täysin vasemmiston mukana, ihan minne vaan, ihan milloin vaan, ihan miten vaan.

Mua on alkanut harmittaa entistä enemmän se, että äänestin aika monena vuonna kokoomusta. Luulin, että se takaa tietyt arvovalinnat ja tietyn linjan. Kissanpaskat. Ei mitään muuta kuin alistavaa ryhmäkuria. Sama tietysti sosialistidemokraattitovereilla. Mut että kokoomuskin...

Kokouksessa käsitellään lyhyesti aluetoimikuntien pöytäkirjat, tai mitä niiden listalla on ollut. Sain etukäteen tiedon Korson aluetoimikunnassa tehdystä päätöksestä tukea itä-afrikkalaista tanssiryhmää 1,5 tunnin tapahtumassa 1400 eurolla. Olivat hakeneet 3000 euroa. Olisivat kustantaneet lentoliput tälle ryhmälle, joka olisi päässyt esiintymään tosiaan 1,5 tunnin ajaksi. En tiedä mihin nyt myönnetty tuki nyt kohdistuu, mutta toivottavasti ei lentolippuihin. Luulisi meidän omasta vantaalaisesta mamu-rikkaudestakin löytyvän tanssintaitajia.

Asiaa ei otettu edes käsittelyyn, koska hävisimme äänestyksen käsittelystä nippanappaniukinnaukin 14-3. Yksi kokoomuslainen varajäsen rohkeana uskalsi äänestää meidän puolella.

Asian käsittelyn yhteydessä käytiin keskustelua, joka tähtäsi siihen että tyhmät esittivät aluetoimikunnassa ollutta asian käsittelyä uudelleen lautakunnassa. Näin ei ilmeisesti saisi tehdä. Mitäs sitten ne asiat tuodaan meille ollenkaan esityslistoille? Käydäänhän lautakuntien päätöksetkin kaupunginhallituksessa läpi ja joskus niistä äänestetäänkin. Niinkuin siinä perhanan Hiekkaharju nuorisotilan rempassa (1,4 miljoonaa euroa - kiitooos).

--------------------

Muutaman esityslistalla olleen asian jälkeen päästiin lempilapseeni: kulttuurin avustuksiin.

Hesarissa oli 29.11.2010 Teemu Luukan loistava kokosivun juttu Suomalaisesta kulttuurin erityispiirteestä - tuki valuu kulttuurilaitoksille. Keulilla Ooppera, jonka yhtä pääsylippua yhteiskunta tukee 160 eurolla. Pelkästään orkestereita ja teattereita tuetaan julkisin varoin yli 215 miljoonalla eurolla. Onko meillä nyt yhteiskunnassamme todella tulenpalava tarve tällaiselle tukitoiminnalle?

Muutama lainaus artikkelista: "kunnantaiteilijat pysyttelevät kuin linnanherrat betoniseiniensä sisällä", "rahoittajien olisi myös syytä käydä katsomassa, kuinka pitkää ja taiteellisesti tuottavaa päivää muusikot ja näyttelijät todellisuudessa tekevätkään".

Luukka oli ideoinut kolme tapaa tukea taidetta: nykyjärjestelmää hiomalla, isommalla remontilla tai räjäyttämällä kaikki.

Tottakai Vantaakin kantaa omalla risalla ämpärillään myös vettä kulttuurin pohjattomaan kaivoon.

Näitä esitettiin:

Vantaan orkesteri <= 134 000 €
Tanssiteatteri Raatikko <= 125 000 €
Suomen Ilmailumuseosäätiö <= 54 000 €
Vantaa-Seura-Vandasällskapet <= 10 000 €
Teatteri Vantaa <= 68 500 €
Tanssiteatteri Dis Tanz <= 10 000 €
Suomalainen Barokkiorkesteri <= 39 000 €
Vantaan Taiteilijaseura <= 27 000 €
Taito Uusimaa/käsityökeskustoiminta <= 27 000 €
Toiminta-avustukset sivistysjärjestöjen paikallisyhdistyksille <= 3 000 €
Toiminta-avustukset vanhusja eläkeläisjärjestöille <= 41 000 €
Toiminta-avustukset taiteenperusopetukseen ja muuhun taidekasvatukseen <= 210 000 €
Taiteilijoiden apurahat <= 78 500 €
Kohdeavustukset <= 105 096 €
10-vuotisjuhlarahat <= 7 500 €

Olin etukäteen ehdottanut ja esitin nyt myös kokouksessa, että Raatikon tuesta leikattaisiin varovasti vain 25000 euroa. Säästynyt summa olisi siirretty Taito Uusimaalle, koska säästyneitä summia ei voi siirtää toimialalta toiselle, esim. ikäihmisille tai päiväkoteihin. Jäisihän Raatikolle vielä 100000 euroa Vantaan tukea ja n. 100000 euroa valtion tukea. Olisin toki ollut valmis tymäkämpiin siivutuksiin ja useammalta "toimijalta", mutta ajattelin, että tähän on helpompi muiden lähteä mukaan. Kilin..tut, 15-2 häviö äänestyksessä.

Herrasen Jone taas taattuna luottomiehenä jelppi.

Perusteltiin, että Raatikko järjestää päiväkodeille esityksiä jne. Niin järjestääkin, mutta perii vanhemmilta 10 euroa / kersa. Voisi olla maksutonta, kun kerran näin reippaasti tuetaanverovaroinkin.

Multa on kysytty mikä sitten on kulttuuria? Mä nautin suunnattomasti kulttuurista, kun maksoin 10-20 euron lipun paikalliseen kapakkaan ja kävin kuuntelemassa Dave Isokynä Lindholmia. Tai kun kävin Tavalla kuuntelemassa Joe Bonamassaa tai Blackfootia. Ei muita tukia kuin pääsylipputulot ja homma toimii. Voin myös käydä katselemassa prätkänäyttelyissä täysin omakustanteista käsityötaidetta.

Odotetaan yhdessä jännityksellä mitä ihmeen kivaa käyttöä apurahataiteilijat keksivätkään verovaroillemme. Nuo kekseliäät veitikat. Ollaanhan jo nähty (ja toki myönnetty fyrkatkin) mm. yhdelle tanssitaiteilijan anomukselle valontutkimusmatkasta Lappiin.

Sit nää yhteiskunnan tuella leveästi elävät hahmot keekoilevat vuodesta toiseen linnanjuhlilla. Tais muuten heterot olla vähemmistönä noilla arvojuhlilla.

---------------------------------

Otin toimialueiden tuloskorttiesittelyssä esille työllistämispalveluiden yhteydet yrittäjiin. Itse en vantaalaisena yrittäjänä ole saanut työllistämispalveluilta minkäänlaista yhteydenottoa miten työllistää, mitä tukia/etuja on mahdollista hakea työllistämiseen. Kaikenmaailman konttoritarvikkeiden myyjät osaavat laittaa kyllä sähköpostia ja ottaa yhteyttä.

Työllistämispalvelut tuottavat projektia projektin perään, mutta tulokset ovat mielestäni heikkoja. Varoja ohjataan, mutta varojen ohjaaminen taitaa vaan olla tapa ostaa huono omatunto pois ja tapa osoittaa että tähän asiaan muka panostetaan. Menetelmät ja tiedottaminen tuntuu jääneen 70-80-luvun tasolle. Lisäksi tiedottaminen pitäisi olla iskevää ja erittäin selkeää - ei virkamiesmäistä mambojamboa.

Korjaus tähän 9.12.2010: "Lautakunta oli kuulemma keskustellut kokouksen jälkeen päivällisellä, että ihme on mikäli kokous menisi ilman äänestyksiä läpi. Mitähän ihmeen virkaa luottamushenkilöillä lautakunnissa (ja koko lautakunnilla)on , jos niissä ei voi tuoda omia näkökantojaan esille? Taitaa olla sitä perinteistä sosialidemokraattis-kokoomuslaista päätöksentekoa."


Kyseessä on totaalinen väärinymmärrys. Lautakunnan puheenjohtaja Hanna Kuntsi oli kuulemma tarkoittanut lautakunnan päivällisillä kokouksen jälkeen, että jos kokous menee läpi ilman äänestysteknisiä stipluja, hän tarjoaa juomat kokoukseen osallistujille. Eli äänestää saa edelleen. Ei pitäisi ikinä pitäisi skrivata, jos ei pysty varmistamaan tietoa. Anteeksi, mun mokani.

Ja tässä alla kuva viime alkusyksystä Pähkiksen markkinoilta. Jouduin yhtäkkiä perhanan aikakoneeseen tai jotain. Lukion hissanmaikkani, kävelevä tietosanakirja V. Kulju asteli ostarilla vastaan. Mies ei ollut muuttunut pätkääkään. Kulju oli yksi niistä harvoista maikoista joita arvostin.

lauantai 27. marraskuuta 2010

Wonder boy

Kaikkitietävä yli kuuskymppinen ihmepoika, mr. ylimieli ampui ohi ja pahasti. Myös "Shrekin" vaimo Päivi Lipponen toitotti samaa viharikosvimmaa. Uskomatonta omien kansalaisten väheksyntää ja aliarvioimista välittömästi tapahtuman jälkeen. Ihan oikein; mehän ollaan yksisilmäisiä puupäitä kaikki. Muualta tulleet on aina meitä viisaampia ja parempia. Lisäksi nämä ovat meitä miljoona kertaa suvaitsevaisempia, koska me olemme kaikki peräkammarin poikia uuninpankolta.

Kiljunen ehti jo eduskunnassa ottaa asian esille: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_966_2010_p.shtml

Oltais voitu tuon Kiljusen lausuman pohjalta lyödä heti suoraan kaikki Tampereen leijona-kaulakorua kaulassaan kantavat putkaan.

Kuten tiedämme, kaksoisvirtainmaan miehet vaan oli itse sytyttäneet pizzeriansa tuleen. Miksei nyt kuulu anteeksipyyntöä demareiden dynamic-duolta?

Hölmöt, niin makaa kuin petaa.

Herra varjele, ettei musta tule ikinä tollasta kaiken "tietäjää". Vai oonko mä jo...

Stadi hölmöili myös urakalla; antoivat paluumatkalle 325€ namirahaa romaneille. Ei perhana. Sokeet. Nää kusettaa minkä ehtii ja hölmöt vaan nyökkäilee ja antaa lisää fyrkkaa, ilmaset sähköt jne. Mitäs näiden saldo on? Espoossa yksiö täynnä pöllittyä kamaa, ytimen pankkiautomaateilla nyrkillä lättyyn ja rahat veks, Niklas Herlinin hakkas joku romanian Elvis, ikonivarkaus, agressiivista koordinoitua kerjäämistä, Kalasatamaan kunnon kaatopaikka-alue autonromuineen (jonka stadi luonnollisesti veronmaksajien kustannuksella siivoaa), jne. jne. Nää muuttolinnut palaa taatusti keväällä takas, valitettavasti.

Vahteralta aivan loistava blogi Iltalehdessä.

keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Rutosti positiivista palautetta ja vastine

Mielipidekirjoitukseeni Hesariin tuli hemmetin paljon positiivista palautetta, kiitos kaikille siitä.

Kyllä tää vastatuuleen kuseminen jossain vaiheessa loppuu ja asiat muuttuu oikeaan suuntaan. Julkisuus lisää painetta muuttaa luutuneita käytäntöjä - toivottavasti.

Mun kirjoitukseen tuli 24.11.2010 vastine (klikkaa suuremmaksi, klikkaa toisenkin kerran, niin näetkin jotain). Tsekkaa sen jälkeen mun vastaus noihin heittoihin tuolta alempaa.



Ahaa, me jaettiin vaan 21000 euroa, pahus kun mä en tota huomannut, vissiin joku yhteenlaskuvirhe nyt mulla tässä...

Listaan nyt nämä järjestöt vielä kerran tähän, pääätelkää itse onko nämä poliittisia vai ei. Vetoavat myös, että kyseessä on nuorten avustus eli skippaavat "varhaisnuorten" (lue lasten) avustukset kokonaan pois. Lasten aivopesu on vielä pahempi asia.

Vantaan Kokoomus Nuoret ry - 7000€
Itä-Vantaan Kokoomusnuoret ry - 200€
Keski-Vantaan Kokoomusnuoret ry - 200€
Vantaan Demarinuoret aluejärjestö ry - 11000€
Vantaan Vihreät nuoret ja opiskelijat ry - 800€
SDPL:n Vantaan Aluejärjestö ry - 17000€
Itä-Hakkilan ja Kolohongan Pioneerit ry - 1300€
Hakunilan nuoret Pioneerit ry - 300€
Kansallinen Lastenliitto ry - 20000€
Vantaan Nuoret Kotkat aluejärjestö ry - 38000€
Etelä-Vantaan Nuoret Kotkat - 500€
Koivukylän Nuoret Kotkat - 600€
Korson Nuoret Kotkat - 3100€
Tikkurilan Nuoret Kotkat - 2700€
Hakunilan Nuoret Kotkat - 200€
Itä-Hakkilan Nuoret Kotkat - 300€
Yhteensä 103 200€

Virallinen pöytäkirja löytyy täältä (klikkaa).

Kaupungin avustus on kuulemma erittäin tärkeää. Okei. Mitäs jos kuitenkin laitetaan peruspalveluiden turvaaminen etusijalle? Rahoitetaan poliittisten nuorisojärjestöjen pyörittäminen kuten urheiluseuratkin tekevät: vanhempien kukkarosta kuukausi- ja kausimaksuilla. Seuroissa tehdään lisäksi paljon talkoita. Mielestäni myös esim. valtuustoryhmien koulutusrahasta (Vantaalla muuten jaetaan yhteensä 120 000 euroa vuodessa eri poliittisille ryhmille "koulutusrahaa") voitaisiin myös rahoittaa näitä aivopesuloita.

Ja kouluihin pitäisi myös saada poliittisen keskustelun foorumeita... Oolrait, tuntien jälkeen voisi kokoontua myös kuvitteellinen sinivalkoisten ryhmä. Lapset kuuntelisivat silmät pyöreinä ja suu auki, kun setä paasaisi ulkomaalaisten erityiskohtelusta muutamin esimerkein, sen jälkeen ihmettelisi ammattitaiteilijaryhmien vuodesta toiseen saamaa tukea ja kyselisi lasten mielipidettä onko tämä teidän mielestänne oikein?

Antaa lasten olla lapsia ja nuorten nuoria. Kyllä ne ehtii myöhemminkin painua kumaraan ryhmäkurin edessä. Kaikkein parasta on, kun uusi luottamushenkilö on läpikäynyt oikean elämänkoulun, tehnyt oikeaa työtä, nähnyt elämää, saanut pari arpea nahkaan ja tullut sen jälkeen mukaan sirkukseen. Hautomoista tulee mauttomia tyyppejä ja ne puhuu ihmeellistä kieltä. Suomelta se kuulostaa, mutta ei se sitä ole.

Eduskuntavaaliehdokasvalinnat alkaa olla loppusuoralla. Mä haluun mukaan kisaan. Tiukille vetää. Mulla ei ole tavoitteena egobuustaus, vaan koen että voisin oikeasti yrittää muuttaa asioita. En ole mikään sateentekijä ja ruudinkeksijä, mutta yritystä ja liikettä ainakin riittäis - ja hullun rohkeutta.

Viikonloppuna oltiin mopomiesten lätkäturnauksessa Loimaalla. Mentiin perjantaina kaverin mökille, grillattiin ja saunottiin. Lauantaina turnaukseen, josta voitto puhtaalla pelillä (3 matsia). Turnauksen jälkeen savusaunottiin Loimaan veteraanijärjestöjen majalla. Mukava viikonloppu kaikenkaikkiaan.

maanantai 22. marraskuuta 2010

Mielipidekirjoitukseni 22.11.2010 Hesarissa

Kirjoittelin Hesariin mielipidekirjoituksen jo 17.11.2010. Kirjoitus julkaistiin tänään 22.11.2010.

Alempana skannattuna toinen naputtelu Vantaan Sanomiin. Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

Tässä itse kirjoitus:

========================================

HS uutisoi 17.11.2010 Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päättäneen lakkauttaa poliittisten kulttuurijärjestöjen tuet ensi vuodesta lähtien.

Kerrankin saamme lukea stadilaisen luottamuselimen tehneen hyvän päätöksen.

HS uutisoi myös 16.11.2010, että me Vantaan perussuomalaiset esitimme valtuuston taloussuunnitelman ja -arvion käsittelyssä leikkauksia vantaalaisten järjestöjen avustuksiin.
Aivan oikein, mutta pieni korjaus tähän. esitimme leikkauksia poliittisten nuorisojärjestöjen avustuksiin, joita Vantaa jakaa yhteensä n. 100 000 euroa vuodessa. Hävisimme äänestyksen luonnollisesti normilukemin.

Meille on kerrottu, etteivät nämä avustettavat järjestöt ole poliittisia järjestöjä. Mielestäni ainakin avustettavien järjestöjen nimet kertovat toisin tai sitten olen vain liian ahdasmielinen. On nuoria kotkia, on demokraattisia pioneereja, on oikealta, on vasemmalta. Henkilökohtaisesti yllätyin näiden yhdistysten määrästä, koska ne eivät näy ainakaan minulle missään mitenkään. Tuttavapiirikään ei tiennyt näitä olevan.
Avustussummat eivät korreloi millään lailla kävijämääriin, mutta nämä järjestöt saavat joka vuosi automaattisesti oman siivunsa vähäisistä varoistamme. Esimerkkinä kaksi ryhmää, joista toinen on poliittinen ja toinen ei. Ilmoitetut jäsenmäärät ovat suunnilleen samat. Poliittinen järjestö saa kolminkertaisen avustussumman ei-poliittiseen verrattuna.
Valtiohan tukee lisäksi yhteensä vuosittain noin neljällä miljoonalla poliittisia nuorisojärjestöjä. Lähestyvät eduskuntavaalit ja vähentynyt ulkopuolinen vaalirahoitus voivat ohjata näitä järjestöavustuksia aivan muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen.
Olisiko vihdoin aika muuttaa näitä vanhoja, luutuneita YYA-ajan jäänteitä ja jakaa avustukset poliittisesti sitoutumattomaan lasten ja nuorten toimintaan? Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunnan tekemä päätös on hyvä oikeansuuntainen avaus. Demokratiakasvatusta voinee antaa muutenkin.

Timo Uppala
kaupunginvaltuutettu (PS) Vantaa


maanantai 15. marraskuuta 2010

Kaupunginvaltuuston budjettikäsittely 15.11.2010

Kaupunginvaltuuston kokous 15.11.2010 - iso ja pitkä budjettikokous

Kaava-asiat + Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistäminen ja muutama aloite alkuun.
Aloitteissa mm. Kiljusen aloite Ruskeasannan aseman rakentamiseksi valmiiksi yhdessä vaiheessa. Tyydyttiin virkamiesten ja KH:n vastauksiin.

Sitten taloussuunnitelman ja -arvion käsittelyyn.

KH:n pj. Tapani Mäkinen:
Edellinen talouskäsittely oli syvimmän laman aikoihin, nyt ollaan menossa parempaan suuntaan. Mäkinen pyöräytti Kreikan ja Irlannin kautta Vantaan talouteen.
Menot ja verot eivät kohtaa taantuman aikana. Otamme kuulemma velkaantumisen haltuun, nykyiset investoinnit kantavat hedelmää tulevaisuudessa.
Yhteistyö virkamiesten ja luottamushenkilöiden välillä on todella hyvää, parempaa kuin missään muualla.

Kaupunginjohtaja Paajanen:

Vantaan tulos kääntyy positiiviseksi 2014 (2013 piti jo olla Vantaa-sopimuksen mukaan), työpaikkojen määrä kasvaa, 200000:s vantaalainen näkee päivänvalon lähiaikoina. Työttömyyden torjuntaan tehostamistoimet. Paajasen puheet ovat petranneet koko ajan, harmi toisaalta nyt että mies painuu eläkkeelle. SDP-leima on selvästi haalistunut miehestä pois.

Ryhmäpuheenvuorot, joissa päiviteltiin mm. velkaantumista. Kuultiin myös puheenvuoro, jossa kehuttiin kaupungin hallintorakenteen olevan todella matala ja tehokas. Just! Komm.. vasemmistoliiton Tyystjärvi piikitteli sujuvasti persuja.

22 puheenvuoroa yleisosuudessa. Voitin äänestysnappikisan ja pääsin ekana puhumaan. Niinistön Jaska pääsi heti toisena puhumaan.

Puheenvuoroni:

Toisen kerran elämässäni olen mukana synnyin- ja kotikaupunkini talousarvion ja –suunnitelman valmistelussa. Samoissa merkeissä mennään – tällä kertaa tarjotaan 27 miljoonan euron tappiota ensi tilikaudelle, siis lähes 13 miljoonaa enemmän tappiota kuin vuonna 2009.

Koska tappiolukemat ovat näinkin synkät, tämän olisi luullut näkyvän ensi vuoden menoissa priorisointeina. Eduskuntavaalien läheisyys ilmeisesti vaikuttaa; on aivan turhaa vaivaa etsiä kirjasta menoleikkauksia.

Taloudenpidossa mielestäni pitää noudattaa tiukkaa kulukuria silloin, kun meneillään on mittavien investoinnit ja niiden aiheuttamat lisämenot. Näinhän tehdään siviilissäkin; silloin kun rakennat taloa, et ala rakentaa samaan aikaan kesämökkiä, et käy ravintoloissa, teattereissa – joudut tinkimään epäoleellisesta. Tai kun yritys investoi tuotantoon, näkyy se heti muiden menojen vähentämisenä.

Jostain syystä nämä lainalaisuudet eivät ulotu kuntatalouteen. Ajelehditaan eteenpäin ja toivotaan että tilanne korjautuu itsestään. Nytkin esitetään, että tulos kääntyy voitolliseksi jo vuonna 2013.

Euroopan ja valtakunnan tasolla on kiinnitetty yhä enemmän huomiota julkisen talouden velkaantumiseen. Meidänkin tulisi kiinnittää suurta huomiota ja ottaa vastuuta väestöluvultamme Suomen neljänneksi suurimpana kuntana.

Mutta, kuten jo sanoin mikään ei muutu. Me valtuutetut näemme ja kuulemme omien kontaktiemme kautta, miten tiukilla ollaan peruspalveluiden turvallisten perusvelvoitteiden tason saavuttamisessa. Rimaa hipoen, mutta kuntalaista lähinnä olevan henkilökunnan henkilökohtaisen taitavuuden ansiosta juuri ja juuri selviytyen.

Esimerkkinä tästä - mielestäni ei ole oikeudenmukaista, että päiväkotien henkilökunta haalii päiväkoteihin omalla kustannuksellaan ja omalla vapaa-ajallaan kalusteita ja leluja, kun samaan aikaan lisäämme kulttuurin avustuksia esityksen mukaan 100 000 euroa, kulttuurin yhteisavustusten kohotessa yli miljoonaan euroon.

Avustuksissa meidän on myös seurattava aikaamme. Luulin ennen tätä valtuustokautta, että tunkkaiset retrohenkiset poliittiset nuorisojärjestöt olivat jo historiaa, mutta harmikseni havaitsin kaupunkimme avustustoiminnan elävän edelleen sitä aikaa, kun YYA oli kova lyhenne ja kaikki mikä tuli idästä oli suurta valistusta. Mielestäni parasta demokratiakasvatusta on nähdä avustusten menevän suoraan kipeimmin apua tarvitseville.

Jaksamme kuitenkin odottaa, jo kahden vuoden päästä kunnallisvaaleissa voimasuhteet saattavat muuttua. Uudet luottamuselimet saattavat muuttaa kymmenien vuosien aikaiset rakenteet ja menettelytavat.

Vantaalaisille kansanedustajille myös pyyhkeitä – milloin alatte ajaa verotulojen valtionosuuksien tasausjärjestelmään muutosta? Vantaalaisten maksamia veroja ohjataan muihin kuntiin n. 61 miljoonaa euroa myös ensivuonna.

Loppuun esimerkki joustavuudesta. En ole aiemmin nähnyt missään niin joustavaa sopimusta kuin voimassa oleva Vantaa-sopimus. Sopimuksessa sovittuja asioita rikotaan koko ajan, mutta sopimusta muka noudatetaan edelleen. Tämä osoittaa, kuinka hienosta sopimuksesta on kyse, sen elastisuus on rajaton.


Niinistöltä ja Niemisen Johannekselta hyvät puheenvuorot.

Sitten koko taloussuunnitelma ja -arviokirjan käsittelyyn, sivu sivulta.

Tässä meidän esityksemme ja kuinka niissä kävi (aivan 100-varma en ole kannatuksista äänestyksissä, korjaan kun näen pöytikset):

s. 30 Omaishoitajien aseman parantaminen. Niinistö esitti TA-vuoden tavoitteisiin omaishoitajien aseman parantamista, mä kannatin. Oma ryhmä kannatti + Kauppinen vihreistä - ei siis läpi
s. 66 Esitin Luottamushenkilökoulutuksen määrärahan supistamista 50%:lla (-59 000e), Jurvan Johanna kannatti - äänestys ja kuokkaan
s. 95 Pietari Jääskelainen esitti +200 000 Lasten ja nuorten psykiatristen palveluiden turvaamiseen 5 lisähenkilöresurssia, me jäätiin äänestyksessä yksin
s. 95 Vasurit esitti Perheneuvoloille lisähenkilöresursseja, Niinistö kannatti, me äänestettiin vasureiden ja vihreiden mukana ja hävittiin
s. 95 Mika Niikko esitti Päihdepalveluiden ja avohoidon henkilöstöresurssien lisääminen +100 000. Me hävittiin vihreiden(?) lähtiessä mukaan, jokunen tyhjä muualta
s.100 Juha Malmi esitti Omaishoidonten nostamista (yht. +400 000) jotta saadaan uusia omaishoitajia säästöjen saamiseksi laitoshoidosta, me hävittiin äänestys, jokunen rohkea äänesti tyhjää
s. 100 Pietari esitti Vantaan ikäpoliittisen ohjelman tavoitteiden toteuttamiseen tukien kotona asuvia vanhuksia +100 000. Hävittiin äänestys, vihreitä ja vasureita lähti mukaan
s. 165 Auvinen esitti 1MEur pois katujen ja puistojen kunnossapidon lisäyksesta (olisi jäänyt 1MEur vielä lisäystä), häviö äänestyksessä.
s. 215 Pietari esitti +200 000 Päihdetyön ja tuetun asumisen eri toimijoiden yhteistyön tehostaminen, sekä kuntouttavan työn hyödyntäminen asiakkaiden voimaannuttamisessa ja kuntouttamisen tukemisessa. Häviö äänestyksessä.
s. 217 Minä esitin -30 000 ammattitaiteilijoiden avustuksista pois, Johannes kannatti, hävittiin äänestys pystyyn
s. 224 Johannes esitti poliittisten nuorisojärjestöjen avustuksista pois -50 000, minä kannatin, hävittiin äänetys
Auvinen esitti Ruskeasannan juna-aseman suunnitteluun + 1MEur, minä ja kaksi muuta PS-valtuutettua äänestettiin tyhjää, Kiljunen SDP puolesta, muut vastaan.

Poliittisten nuorisojärjestöjen avustusasia herätti keskustelua, vasureiden Saramo sanoi että poliittisten nuorisojärjestöjen tuen poistaminen on laitonta.
Niikko kommentoi, että tukien pitää jakautua tasaisesti samojen kriteerien mukaan. Mä kommentoin, että jotain hämminkiä on, koska Suomen Demokraattisten Pioneerien Liitto saa 100:lla kävijällään 17 000 e avustuksia, kun Hämeenkylän muskari saa 100:lla kävijällään n.4000 e.

En lähtenyt kannattamaan Ruskeasannan aseman suunnittelua, koska olin a) paasannut investointien priorisoinnista ja b) Peltomäki esitti kommentissaan, että fyffet menee haukan perseeseen, jos valtio ei lähde mukaan.

No minkäs takia näitä äänestytettiin ja kulutettiin kaupungille kallista aikaa? Lautakunnissa taistelu on helpompaa, kun täällä saa isomman julkisuuden lautakuntien epäkohdille. Näin ainakin toivon.

Yksi juttu vielä. Meille ilkuttiin, että taas PerSut hajosivat äänestyksessä. Etenkin Mäkisen Tapani "kunnostautui" tässä hienosti. Mä sanoin sille, että tässä on kyse demokratiasta. Saa äänestää just niinkuin itsestä tuntuu. Sitä ihmiset, jotka sua on äänestäneetkin sulta odottaa. SÄÄLITTÄVÄÄ nähdä, kun valtuutetut joutuvat äänestämään yhden herran käskystä - yhden herran tahdon mukaan. Ei ole rönttiä, rohkeutta toimia omantunnon mukaan. SÄÄLITTÄVÄÄ, kerta kaikkiaan. Ajatelkaa, että voidaan jopa käskyttää mm. käymään kahvilla tai kusella, jos et kerran meinaa äänestää "meidän" mukana. Voi olla aika kuningasolo, kun sitten yöllä ajelee kotiin:
"Mä en tehnyt sitä, mitä mä olisin halunnut" Sama meno on myös demareilla. Luuserit.

Kokous alkoi osaltani klo 12:30 ja ulos päästiin 22:20