Ihmettelinkin jo että kuka on poistanut Risto Hietasen kulmahampaat. Onneksi ne ovat löytyneet jälleen: Vantaan Sanomissa on tukevasti esillä valtuuston ja lautakuntien TURHAT seminaarimatkat ja samalla sivulla pikku-uutinen päiväkotien leluhankintojen leikkauksista.
Hyvä! Juuri näin. Esitin itsekin vapaa-ajan lautakunnalle matkaa länsivantaalle Hämeenkylään (ei yöpymistä) ja lupauduin oppaaksi koteseutukierroksellekin. Kustannukset olisivat olleet saamani tarjouksen mukaan paljon pienemmät kuin nyt Riihimäelle hassattu summa.
Ei paljon lohduta jälkeenpäin todeta - mitä minä sanoin. Kaikki vaan nyökyttelee kokouksessa samaan tahtiin ja tsiigaa että mitä toi dorka taas ehdottaa.
Yksi taistelu on hävitty, mutta sota jatkuu. Ei tämä tähän jää! Kommentoikaa! Nyt voi jättää kommenttia myös ilman kirjautumista.
lauantai 30. toukokuuta 2009
maanantai 18. toukokuuta 2009
Taistelua tuulimyllyjä vastaan - taas kerran
Vapaa-ajan ja asukaspalveluiden lautakunnan kokous 18.5.2009 klo 17:30
Olin laittanut jo etukäteen Kokoomukselle listan mitä aion esittää.
Kuulemma oikeilla linjoilla olen, mutta saattaa olla vaikea saada läpi. Nii-i...
Kokousta ennen Vihreät ja Kokoomus esittivät minulle kahviossa osan poliittisten nuorisojärjestöjen tuen pienentämistä. Vihreiden mielestä esim. nuoret kotkat ja pioneerit olisivat kuitenkin saaneet rahaa...
Toinen perussuomalaisten edustaja myöhästyi lautakunnan kokouksesta, koska oli muissa luottamustehtävissä joiden piti jo päättyä klo 17:00. Eli en tulisi saamaan huikeaa kannatusta esityksilleni.
Esitin kuitenkin kokouksessa:
Kohdassa 24 (Taitelija-apurahat) jaettavaksi ehdotetun summan (n. 57000 €) puolittamista ja loppupuolikkaan jättämistä kaupungin kassaan. Tämä on teknisesti ja juridisesti mahdollista.
Perusteeni: huono taloustilanne. Samaan aikaan on SosTer-kokous jossa mennään todella ihmisten iholle. Leikataan kunnan perustoiminnoista. Henkilökohtaisesti en ole koskaan näitä taiteilija-apurahoja ymmärtänyt - kärjistäen:
eihän sellaista timpuriakaan tueta kaupungin varoin, joka tekee niin huonoja asuntoja ettei kukaan osta niitä.
Päätös: Kokoomus, kommarit, vihreät, demarit, RKP:t kaikki hyväksyivät yksimielisesti taiteilija-apurahojen jakamisen. En saanut esitykselleni kannatusta.
Päätöksen jälkeen mm. se yksi tanssiperformanssitaiteilija (Ilkka Volanen) pääsee tutkimaan valoa Lappiin Vantaan kaupungin 2000€:n tuen voimin. Siis todella näin. AAAARRGGGHHHH!!!
"Pienituloiset" Sami ja Maarit Hurmerinta saavat 2000€ kumpikin sävellystyöhön. Ja tietysti kaikkia muita "produktioita" ja muuta tauhkaa!!!
Kohdassa 61 (Kohdeavustuksen myöntäminen nuorisotoimintaan) esitin näiden avustushakemusten hylkäämistä:
a) Somali Reconstruction And Social Devolopment ry. (SORASD) hakee avustusta 8590€
lapsiperheille ja nuorille järjestettävään leiriin.
d) Somaliopettajien ry hakee avustusta maahanmuuttajanuorten avoimeen ja
ryhmätoimintaan 4500€. Toimintaa järjestetään Koivukylässä, Talocenterissä.
Perusteeni: Tämä ei edistä somalien integroitumista muuhun yhteiskuntaan. Asuvat yhdessä, luudaavat ostareilla yhdessä ja näemmä nyt leireilevät kesälläkin yhdessä - kaupungin varoin. Ei ihme, että kansa on täynnä kihisevää kiukkua
somaleja kohtaan. Yllätyin lauantaina Myyrmäen paalutorilla Vantaan kaupunkijuhlassa kiltin näköisten mummojen ja pappojen asenteista. Todella jyrkkiä kannanottoja. Piti vetää itsekkin pari askelta taaksepäin niiden paasatessa.
Perustelin myös, että nämä ovat suljettuja leirejä, joille ei muita oteta. Joku virkamies vastasi, että kyllä näille muutkin voivat mennä. Joo-o....
Päätös: Kokoomus, kommarit, vihreät, demarit, RKP:t kaikki hyväksyivät yksimielisesti somalien leirien
rahoittamisen. En saanut esitykselleni yhtään kannatusta. Voi olla aika vaikeaa jonkun lomautetun tai työttömän sulattaa tällaista päätöstä. Itse asiassa tällainen päätös kääntyy myös loppujen lopuksi somaleitakin vastaan.
Kohdassa 63 esitin kaikkien poliittisten nuorisojärjestöjen avustusten hylkäämistä
Perusteeni: toiminta vähäistä, "menneen talven lumia", vanhaa tunkkaista 70-luvun meininkiä, mm. SDPL, Suomen Demokratian Pioneerien Liitto... voi taivahan taatto!
Poliittiset nuorisojärjestöt ovat hakeneet ja saaneet valtiolta avustuksia, joten paikallisesti niitä ei enää tarvitse tukea. Eikä muutenkaan.
Poliikka ei kuulu nuorisotoimintaan eikä se kuulu urheiluun. Nuoret ja lapset ovat vastustuskyvyttömiä kaikenlaiselle ideologiselle höpötykselle ja siten siis oivia aivopesun kohteita. Siis vuoden 2009 Suomessa, todella syvissä talousvaikeuksissa kamppailevassa kunnassa ehdotetaan tällaista. Uskomatonta!
Haluaisiko joku poliittisen nuorisotoiminnan kannattaja, että oma lapsensa ajautuisi esim. kaverinsa houkuttelemana ääri-nationalistisen liikkeen nuorisotoimintaan? Tuskin.
Sain kokouksen aikana lapulla tarjouksen 60% leikkauksesta poliittisten järjestöjen tuista, mutta ei ollut selvää koskisiko se varmasti kaikkia poliittisia järjestöjä. Vastasin lapulla, että ok mikäli leikkaus koskee kaikkia. Demarit ja kommarit vastustivat luonnollisesti poliittisten nuorisojärjestöjen tukien leikkauksia.
Jengi on näihin vanhoihin systeemeihin TODELLA kypsyneitä, onneksi vasemmisto ei näytä sitä tajuavan.
Päätös: Asia jätettiin pöydälle.
Näin tälläkertaa. Lautakunnan jäsenistä löytyy hyviä tyyppejä keskusteluissa, mutta
niillä ei ole pokkaa äänestää omaa ryhmäänsä vastaan. Lampaat.
Olin laittanut jo etukäteen Kokoomukselle listan mitä aion esittää.
Kuulemma oikeilla linjoilla olen, mutta saattaa olla vaikea saada läpi. Nii-i...
Kokousta ennen Vihreät ja Kokoomus esittivät minulle kahviossa osan poliittisten nuorisojärjestöjen tuen pienentämistä. Vihreiden mielestä esim. nuoret kotkat ja pioneerit olisivat kuitenkin saaneet rahaa...
Toinen perussuomalaisten edustaja myöhästyi lautakunnan kokouksesta, koska oli muissa luottamustehtävissä joiden piti jo päättyä klo 17:00. Eli en tulisi saamaan huikeaa kannatusta esityksilleni.
Esitin kuitenkin kokouksessa:
Kohdassa 24 (Taitelija-apurahat) jaettavaksi ehdotetun summan (n. 57000 €) puolittamista ja loppupuolikkaan jättämistä kaupungin kassaan. Tämä on teknisesti ja juridisesti mahdollista.
Perusteeni: huono taloustilanne. Samaan aikaan on SosTer-kokous jossa mennään todella ihmisten iholle. Leikataan kunnan perustoiminnoista. Henkilökohtaisesti en ole koskaan näitä taiteilija-apurahoja ymmärtänyt - kärjistäen:
eihän sellaista timpuriakaan tueta kaupungin varoin, joka tekee niin huonoja asuntoja ettei kukaan osta niitä.
Päätös: Kokoomus, kommarit, vihreät, demarit, RKP:t kaikki hyväksyivät yksimielisesti taiteilija-apurahojen jakamisen. En saanut esitykselleni kannatusta.
Päätöksen jälkeen mm. se yksi tanssiperformanssitaiteilija (Ilkka Volanen) pääsee tutkimaan valoa Lappiin Vantaan kaupungin 2000€:n tuen voimin. Siis todella näin. AAAARRGGGHHHH!!!
"Pienituloiset" Sami ja Maarit Hurmerinta saavat 2000€ kumpikin sävellystyöhön. Ja tietysti kaikkia muita "produktioita" ja muuta tauhkaa!!!
Kohdassa 61 (Kohdeavustuksen myöntäminen nuorisotoimintaan) esitin näiden avustushakemusten hylkäämistä:
a) Somali Reconstruction And Social Devolopment ry. (SORASD) hakee avustusta 8590€
lapsiperheille ja nuorille järjestettävään leiriin.
d) Somaliopettajien ry hakee avustusta maahanmuuttajanuorten avoimeen ja
ryhmätoimintaan 4500€. Toimintaa järjestetään Koivukylässä, Talocenterissä.
Perusteeni: Tämä ei edistä somalien integroitumista muuhun yhteiskuntaan. Asuvat yhdessä, luudaavat ostareilla yhdessä ja näemmä nyt leireilevät kesälläkin yhdessä - kaupungin varoin. Ei ihme, että kansa on täynnä kihisevää kiukkua
somaleja kohtaan. Yllätyin lauantaina Myyrmäen paalutorilla Vantaan kaupunkijuhlassa kiltin näköisten mummojen ja pappojen asenteista. Todella jyrkkiä kannanottoja. Piti vetää itsekkin pari askelta taaksepäin niiden paasatessa.
Perustelin myös, että nämä ovat suljettuja leirejä, joille ei muita oteta. Joku virkamies vastasi, että kyllä näille muutkin voivat mennä. Joo-o....
Päätös: Kokoomus, kommarit, vihreät, demarit, RKP:t kaikki hyväksyivät yksimielisesti somalien leirien
rahoittamisen. En saanut esitykselleni yhtään kannatusta. Voi olla aika vaikeaa jonkun lomautetun tai työttömän sulattaa tällaista päätöstä. Itse asiassa tällainen päätös kääntyy myös loppujen lopuksi somaleitakin vastaan.
Kohdassa 63 esitin kaikkien poliittisten nuorisojärjestöjen avustusten hylkäämistä
Perusteeni: toiminta vähäistä, "menneen talven lumia", vanhaa tunkkaista 70-luvun meininkiä, mm. SDPL, Suomen Demokratian Pioneerien Liitto... voi taivahan taatto!
Poliittiset nuorisojärjestöt ovat hakeneet ja saaneet valtiolta avustuksia, joten paikallisesti niitä ei enää tarvitse tukea. Eikä muutenkaan.
Poliikka ei kuulu nuorisotoimintaan eikä se kuulu urheiluun. Nuoret ja lapset ovat vastustuskyvyttömiä kaikenlaiselle ideologiselle höpötykselle ja siten siis oivia aivopesun kohteita. Siis vuoden 2009 Suomessa, todella syvissä talousvaikeuksissa kamppailevassa kunnassa ehdotetaan tällaista. Uskomatonta!
Haluaisiko joku poliittisen nuorisotoiminnan kannattaja, että oma lapsensa ajautuisi esim. kaverinsa houkuttelemana ääri-nationalistisen liikkeen nuorisotoimintaan? Tuskin.
Sain kokouksen aikana lapulla tarjouksen 60% leikkauksesta poliittisten järjestöjen tuista, mutta ei ollut selvää koskisiko se varmasti kaikkia poliittisia järjestöjä. Vastasin lapulla, että ok mikäli leikkaus koskee kaikkia. Demarit ja kommarit vastustivat luonnollisesti poliittisten nuorisojärjestöjen tukien leikkauksia.
Jengi on näihin vanhoihin systeemeihin TODELLA kypsyneitä, onneksi vasemmisto ei näytä sitä tajuavan.
Päätös: Asia jätettiin pöydälle.
Näin tälläkertaa. Lautakunnan jäsenistä löytyy hyviä tyyppejä keskusteluissa, mutta
niillä ei ole pokkaa äänestää omaa ryhmäänsä vastaan. Lampaat.
tiistai 12. toukokuuta 2009
Kaupungin valtuuston kokous 11.5.2009
Kaupunginvaltuuston kokous 11.5.2009
Tiukkaa säästöasiaa kokousta ennen omassa valtuustoryhmässä. Nyt ollaan perimmäisten asioiden äärellä.
Menot kasvavat hurjasti sosiaali- ja terveyspuolella ja samaan aikaa tulot vähenevät.
Mm. yritysten maksamat yhteisöverot ovat vähentyneet maaliskuussa 2009 68% viimevuoteen verrattuna!
Nyt vaaditaan avointa, uutta ajatustapaa säästötoimia mietittäessä, jotta saadaan hoidettua kunnan tuottamat
perustoiminnot (hoito-, hoiva- ja sivistyspalvelut).
Info-osuus:
===========
Käytiin läpi tilinpäätös vuodelta 2008. Apulaiskaupunginjohtaja Martti Lipponen esitteli.
Kaupungin kulupuolella kasvua on kertynyt 10% (!).
Tase on ollut ylijäämäinen, joten velan kasvaminen johtuu investointien määrästä.
Lipposen mukaan investointipuolelta voidaan saada lainan maksuun varoja myymällä omaisuutta.
Monikulttuurisuusohjelma 2009-2012 esiteltiin.
Lainaus ohjelmasta:
"Uudistettu ohjelma rakentuu kuudesta pilarista, joiden kautta jäsennetään kaupungin monikulttuurisuuspolitiikkaa.
Nämä pilarit ovat:
1. työllisyys ja työperäinen maahanmuutto
2. kaupunki esimerkillisenä työnantajana
3. kaupunki palvelujen järjestäjänä
4. kaikkien yhteinen kaupunki
5. yhteinen vastuu kotouttamisesta ja
6. yhteistyö - kumppanuus."
1. kohta ohjelmassa on mielestäni ok, etenkin työperäisen maahanmuuton hoitaminen kunnolla. Tässä
työllisyystilanteessa lienee tämäkin hippasen hankala toteuttaa.
Eihän tästä maahanmuuttajien velvoitetyöllistämisestä vain tule rasismia valtaväestöä kohtaan?
Tässä työttömyystilanteessa toinen ei saa kiilata toisen ohi pelkästään syntyperän vuoksi.
Vain pätevyys voi vaikuttaa valintaan.
Käytiin läpi lastensuojeluohjelmien toteutuminen eri toimialoittain. Kaikki vakuuttivat, että on otettu
huomioon ja asiat etenevät hienosti.
Itse kokous:
Esityslistan kohdat 3-10 nuijittiin läpi vauhdilla.
Ryhmäpuheenvuorot taloustilanteen kehittämiseen:
Kokoomus:
- Vantaan taloustilanteesta vastuu on Vantaalla - ei valtiolla
- Rakenteellisia uudistuksia, uusia toimintatapoja.
- Kaupungin ei tarvitse tehdä kaikkea itse.
- Ei lisävelalle.
- Rahat ja toiminnot samalle pöydälle
Demarit:
- alijäämäinen tulos hyväksyttävissä, mutta tarvitaan tiukka seuranta ja toimintavalmius
- ulkoistamisen linjalla osittain (!)
- työllistämistä mieluummin kuin työttömyyden hoitoa
- kuntarajojen yli terveydenhoitopalveluita
- henkilöstöstä huolehdittava
- energiatehokkuutta lisää
- jätteiden kierrätystä
Vihreät:
- strategian oltava realistinen ja tulevaisuuteen painottuva (yllättävää!)
- ei paniikkiratkaisuja
- laadukasta palvelua harvemmassa verkossa
- kaupungin imagoa parannettava työantajana
- uusia toimintatapoja
- ostopalveluja jossain määrin
- ehdottavat veroprosentin korottamista
- kunnan tehtävä pitää huolta heikommistaan
-> ei juuri konkreettisia säästöehdotuksia - lisää vaatimuksia ja veronkorotus päälle
PerusS:
- keskeiset palvelut turvattava
- hoitopalvelut turvattava, ketään ei jätetä Vantaalla
- SosTer ei saa olla keskeinen säästökohde
- tukipalveluiden ulkoistaminen käyntiin
- ei työntekijöiden irtisanomista, eläkkeelle jäävien tilalle ei uusia
Kommunistit:
- kapitalistit syyllisiä lamaan
- suurin puolue lupauksissaan hampaaton
- palvelutuotanto omin voimin (aika yllättävää!)
- laadun paras tae - itse tuotetut palvelut
- vain pienen pieni osa yksityiseltä taholta palveluna (jopas!)
- esittävät verojen korotusta
Keskusta:
- saumattomia palveluketjuja
- yhteistyötä
- ennaltaehkäisevää työtä
- palveluita kuntarajojen yli
- ei veroprosentin korotusta
KD:
- tarvitaan pahoinvoinnin vähentämistä
- käytännön toimia talouden sopeuttamiseen tilanteeseen
- eläkkeelle jäävien tilalle uusia talon sisältä
- korjausrakentamista
- omaisuuta myyntiin
- kotihoidontuen Vantaa-lisää voisi korottaa - säästöjä päivähoitoon
- yksilöllisyyden ylikorostamisen jälket näkyvät lamana
RKP:
- ruotsiksi, meni vähän ohi... tackar och pockar.
Mä voisin pitää vaikka saameksi (joka on myös yksi virallinen kieli) jonkun puheenvuoron,
jos vaan osaisin "puhua sillee väärinpäin".
Loppuun oli muutamia puheenvuoroja aiheesta, joista osa oli turhaa keulimista eurovaalien alla.
Tiukkaa säästöasiaa kokousta ennen omassa valtuustoryhmässä. Nyt ollaan perimmäisten asioiden äärellä.
Menot kasvavat hurjasti sosiaali- ja terveyspuolella ja samaan aikaa tulot vähenevät.
Mm. yritysten maksamat yhteisöverot ovat vähentyneet maaliskuussa 2009 68% viimevuoteen verrattuna!
Nyt vaaditaan avointa, uutta ajatustapaa säästötoimia mietittäessä, jotta saadaan hoidettua kunnan tuottamat
perustoiminnot (hoito-, hoiva- ja sivistyspalvelut).
Info-osuus:
===========
Käytiin läpi tilinpäätös vuodelta 2008. Apulaiskaupunginjohtaja Martti Lipponen esitteli.
Kaupungin kulupuolella kasvua on kertynyt 10% (!).
Tase on ollut ylijäämäinen, joten velan kasvaminen johtuu investointien määrästä.
Lipposen mukaan investointipuolelta voidaan saada lainan maksuun varoja myymällä omaisuutta.
Monikulttuurisuusohjelma 2009-2012 esiteltiin.
Lainaus ohjelmasta:
"Uudistettu ohjelma rakentuu kuudesta pilarista, joiden kautta jäsennetään kaupungin monikulttuurisuuspolitiikkaa.
Nämä pilarit ovat:
1. työllisyys ja työperäinen maahanmuutto
2. kaupunki esimerkillisenä työnantajana
3. kaupunki palvelujen järjestäjänä
4. kaikkien yhteinen kaupunki
5. yhteinen vastuu kotouttamisesta ja
6. yhteistyö - kumppanuus."
1. kohta ohjelmassa on mielestäni ok, etenkin työperäisen maahanmuuton hoitaminen kunnolla. Tässä
työllisyystilanteessa lienee tämäkin hippasen hankala toteuttaa.
Eihän tästä maahanmuuttajien velvoitetyöllistämisestä vain tule rasismia valtaväestöä kohtaan?
Tässä työttömyystilanteessa toinen ei saa kiilata toisen ohi pelkästään syntyperän vuoksi.
Vain pätevyys voi vaikuttaa valintaan.
Käytiin läpi lastensuojeluohjelmien toteutuminen eri toimialoittain. Kaikki vakuuttivat, että on otettu
huomioon ja asiat etenevät hienosti.
Itse kokous:
Esityslistan kohdat 3-10 nuijittiin läpi vauhdilla.
Ryhmäpuheenvuorot taloustilanteen kehittämiseen:
Kokoomus:
- Vantaan taloustilanteesta vastuu on Vantaalla - ei valtiolla
- Rakenteellisia uudistuksia, uusia toimintatapoja.
- Kaupungin ei tarvitse tehdä kaikkea itse.
- Ei lisävelalle.
- Rahat ja toiminnot samalle pöydälle
Demarit:
- alijäämäinen tulos hyväksyttävissä, mutta tarvitaan tiukka seuranta ja toimintavalmius
- ulkoistamisen linjalla osittain (!)
- työllistämistä mieluummin kuin työttömyyden hoitoa
- kuntarajojen yli terveydenhoitopalveluita
- henkilöstöstä huolehdittava
- energiatehokkuutta lisää
- jätteiden kierrätystä
Vihreät:
- strategian oltava realistinen ja tulevaisuuteen painottuva (yllättävää!)
- ei paniikkiratkaisuja
- laadukasta palvelua harvemmassa verkossa
- kaupungin imagoa parannettava työantajana
- uusia toimintatapoja
- ostopalveluja jossain määrin
- ehdottavat veroprosentin korottamista
- kunnan tehtävä pitää huolta heikommistaan
-> ei juuri konkreettisia säästöehdotuksia - lisää vaatimuksia ja veronkorotus päälle
PerusS:
- keskeiset palvelut turvattava
- hoitopalvelut turvattava, ketään ei jätetä Vantaalla
- SosTer ei saa olla keskeinen säästökohde
- tukipalveluiden ulkoistaminen käyntiin
- ei työntekijöiden irtisanomista, eläkkeelle jäävien tilalle ei uusia
Kommunistit:
- kapitalistit syyllisiä lamaan
- suurin puolue lupauksissaan hampaaton
- palvelutuotanto omin voimin (aika yllättävää!)
- laadun paras tae - itse tuotetut palvelut
- vain pienen pieni osa yksityiseltä taholta palveluna (jopas!)
- esittävät verojen korotusta
Keskusta:
- saumattomia palveluketjuja
- yhteistyötä
- ennaltaehkäisevää työtä
- palveluita kuntarajojen yli
- ei veroprosentin korotusta
KD:
- tarvitaan pahoinvoinnin vähentämistä
- käytännön toimia talouden sopeuttamiseen tilanteeseen
- eläkkeelle jäävien tilalle uusia talon sisältä
- korjausrakentamista
- omaisuuta myyntiin
- kotihoidontuen Vantaa-lisää voisi korottaa - säästöjä päivähoitoon
- yksilöllisyyden ylikorostamisen jälket näkyvät lamana
RKP:
- ruotsiksi, meni vähän ohi... tackar och pockar.
Mä voisin pitää vaikka saameksi (joka on myös yksi virallinen kieli) jonkun puheenvuoron,
jos vaan osaisin "puhua sillee väärinpäin".
Loppuun oli muutamia puheenvuoroja aiheesta, joista osa oli turhaa keulimista eurovaalien alla.
torstai 23. huhtikuuta 2009
Vapaa-ajan ja asukaspalveluiden lautakunnan kokous 23.4.2009 - Riihimäki (!)
Vapaa-ajan lautakunnan kokous 23.4.2009, RIIHIMÄKI (!!!)
kohta 6.
käytiin läpi avustusselvitystyöryhmän raportointi- ja selvitystyötä. Vapaksen edustaja menee mukaan.
Työryhmä tuottaa tarkempaa raportointia jatkossa päätöksen teon pohjaksi.
Ihmettelin puheenvuorossani kohdassa 24 kulttuuripalveluiden kohdeavustukset pääsylipputuloja keräävien esitysten tuen hakemisen tarvetta. Mikseivät tee sellaisia
esityksiä joita ihmiset käyvät sankoin joukoin katsomassa, jolloin tulot kattaisivat menot.
Jotenkin menisi mun yksinkertaiseen taloustajuun.
Kohta 26 Taiteilija-apurahojen jakaminen:
Norres esitti esityksen palauttamista.
Kannatin myös esityksen palauttamista.
Perustelin mm. tällä käsittelyssä hyväksytyksi merkityllä anomuksella:
"Matka Lappiin, Norjaan ja Islantiin tutkimaan valon olemusta keväällä ja kesällä.
Matkan tarkoituksena on tuottaa valokuvanäyttely ja tanssiproduktion valosuunnittelu. 2000 €"
Esitys palautettiin valmisteltavaksi, jes!
Kohta 41 Liikuntapaikka-avustusten (yht. 525 000€) jako
Myyrmäki 262 500 €, jakautuen jäähallit 176 500€, 23 500€, Areena 07 Oy 62 500€. Tikkurilaan meni toinen puoli
eli 262 500€. Tähän olin tehnyt valmisteluesityksen jonka lähetin puheenjohtajalle ja apulaiskaupunginjohtajalle.
Huom! hyväksytyssä esityksessä mainitaan "seurojen tuetun arvonlisäverollisen jään tuntihinnan tulee
olla enintään 68 €/h molemmissa yhtiöissä"
kohta 6.
käytiin läpi avustusselvitystyöryhmän raportointi- ja selvitystyötä. Vapaksen edustaja menee mukaan.
Työryhmä tuottaa tarkempaa raportointia jatkossa päätöksen teon pohjaksi.
Ihmettelin puheenvuorossani kohdassa 24 kulttuuripalveluiden kohdeavustukset pääsylipputuloja keräävien esitysten tuen hakemisen tarvetta. Mikseivät tee sellaisia
esityksiä joita ihmiset käyvät sankoin joukoin katsomassa, jolloin tulot kattaisivat menot.
Jotenkin menisi mun yksinkertaiseen taloustajuun.
Kohta 26 Taiteilija-apurahojen jakaminen:
Norres esitti esityksen palauttamista.
Kannatin myös esityksen palauttamista.
Perustelin mm. tällä käsittelyssä hyväksytyksi merkityllä anomuksella:
"Matka Lappiin, Norjaan ja Islantiin tutkimaan valon olemusta keväällä ja kesällä.
Matkan tarkoituksena on tuottaa valokuvanäyttely ja tanssiproduktion valosuunnittelu. 2000 €"
Esitys palautettiin valmisteltavaksi, jes!
Kohta 41 Liikuntapaikka-avustusten (yht. 525 000€) jako
Myyrmäki 262 500 €, jakautuen jäähallit 176 500€, 23 500€, Areena 07 Oy 62 500€. Tikkurilaan meni toinen puoli
eli 262 500€. Tähän olin tehnyt valmisteluesityksen jonka lähetin puheenjohtajalle ja apulaiskaupunginjohtajalle.
Huom! hyväksytyssä esityksessä mainitaan "seurojen tuetun arvonlisäverollisen jään tuntihinnan tulee
olla enintään 68 €/h molemmissa yhtiöissä"
maanantai 6. huhtikuuta 2009
Kaupunginvaltuuston kokous 6.4.2009
Tein etukäteen kyselyn äänestäjieni joukossa esityslistan tulikuumasta aiheesta eli Helsingin ja Vantaan yhdistymisselvityksen tekemisestä.
Laitoin mukaan taustoja, yrittämättä värittää niitä etukäteen. Laitoin mukaan myös oman kantani (puolueettoman selvityksen puolesta, mikäli hinta ei kohoa huikeaksi ja jää pelkästään Vantaan maksettavaksi). Sain paljon yhteydenottoja ja lähes kaikki olivat selvityksen puolesta.
Liikuntapaikkasuunnitelman esittelyn kohdassa pidin puheenvuoron (eka puheenvuoro stagella).
Esitys oli pääpiirteissään sama kuin aiemmin täällä julkaistu.
Vihreiden Korhonen ja Kauppinen kannattivat puheenvuoroani, etenkin Kauppinen suositteli myös Pitkäjärven rannan kunnostamista ja Korhonen kannatti harrastejoukkueiden jäävuoroja.
Heinimäki ihmetteli miksi esim. Pohjola-stadion on tyhjillään iltapäiväaikaan, kun jäähallit ovat 14:00:sta eteenpäin täysin varattuja. En tiedä onko todella näin.
Valtuustokokouksen kanssa samaan aikaan oli Myyrmäen Urheiluhallit Oy:n yhtiökokous, jossa vastaan kaikkea ennakkoonsovittua oli päätetty jättää urheiluseurat pois yhtiön loppuaikojen hallituksesta! Käsittämätöntä peliä! Pelkastään kaupungin edustajat tekemässä saattohoitoa urheiluseurojen yhteisomistuksessa olleeseen käyttöyhtiöön jolla on omaisuutta ja varallisuutta. Seurojen pitäisi olla ehdottomasti valvomassa, että loppuvarat käytetään hallien kunnostukseen, käyttäjien hyväksi.
No niin, vasta klo 21:30 päästiin käsittelemään yhdistymisselvitystä. Huikea määrä ennakkoon pyydettyjä puheenvuoroja. Paikalla pyydettyjä puheenvuoroja heti kärkeen 21!
Pidin oman puheenvuoron joka meni näin:
"Olen kolmannen polven paljasjalkainen vantaalainen – ja tietyllä tavalla ylpeä siitä. Helsinkiläiset ja etenkin espoolaiset ovat laittaneet meitä ”alta lipan” aina ja joka paikassa. Terveellä itsetunnolla ja huumorilla tästä kuittailusta on aina selvinnyt.
Tätä taustaa vasten voisin periaatteesta heittäytyä mahtitunteilun varaan ja asettua jyrkkään taisteluasentoon nyrkki pystyssä kuntaliitosta vastaan.
Olisin kuitenkin puolueettoman kuntaliitostutkimuksen kannalla mikäli:
- selvityksen kustannusarvio olisi sellainen, että selvitys olisi tässä taloustilanteessa toteutettavissa, eikä jo kuristettuja palveluja kuristettaisi enää lisää
- selvityksen toimeksianto on julkinen ja selkeä
- selvityksen kustannuksiin osallistuvat kaikki kaupungit ja kunnat jota selvitys koskee
- selvityksen tekee riippumaton ja puolueeton yritys
Yhdistymisselvityksessä arveluttaa:
- epäilyttää, onko jollain tässä asiassa ”ketun häntä kainalossa”. Mitkä ovat yhdistymisselvityksen TODELLISET, VILPITTÖMÄT motiivit? Auta armias, jos selvittämispäätös tehdään nykyisten tietojen pohjalta ja taustalta paljastuukin joku juoni lyhytnäköiseen oman tai oman puolueen edun tavoiteluun!
- asettuuko joku kielteiselle kannalle pelkästään itsekkäästi peläten oman luottamuspaikkansa tai virkansa puolesta!
- kysyin jo valtuuston infotilaisuudessa, ettei selvitys ole ensimmäinen automaattinen askel yhdistymisprosessissa. Näin meille vakuutettiin ja me muistamme ketkä näin ovat sanoneet.
Mikäli selvitys päätetään tehdä, siinä tulee selvittää ainakin nämä asiat:
• kummankin kaupungin yhdistymisestä saamat edut ja haitat
• suositukset mm. uudesta hallintomallista, alueiden lähidemokratian toteuttamisesta ja veroäyristä
Oma mielipiteeni on että selvitys tehdään, mikäli selvityksen kustannusvaikutukset tiedetään! Peesaan tässä äänestäjiäni, jotka suosittelivat selvityksen tekemistä."
Päätös tuli selvityksen puolesta 37-30 n. klo 23:35.
Laitoin mukaan taustoja, yrittämättä värittää niitä etukäteen. Laitoin mukaan myös oman kantani (puolueettoman selvityksen puolesta, mikäli hinta ei kohoa huikeaksi ja jää pelkästään Vantaan maksettavaksi). Sain paljon yhteydenottoja ja lähes kaikki olivat selvityksen puolesta.
Liikuntapaikkasuunnitelman esittelyn kohdassa pidin puheenvuoron (eka puheenvuoro stagella).
Esitys oli pääpiirteissään sama kuin aiemmin täällä julkaistu.
Vihreiden Korhonen ja Kauppinen kannattivat puheenvuoroani, etenkin Kauppinen suositteli myös Pitkäjärven rannan kunnostamista ja Korhonen kannatti harrastejoukkueiden jäävuoroja.
Heinimäki ihmetteli miksi esim. Pohjola-stadion on tyhjillään iltapäiväaikaan, kun jäähallit ovat 14:00:sta eteenpäin täysin varattuja. En tiedä onko todella näin.
Valtuustokokouksen kanssa samaan aikaan oli Myyrmäen Urheiluhallit Oy:n yhtiökokous, jossa vastaan kaikkea ennakkoonsovittua oli päätetty jättää urheiluseurat pois yhtiön loppuaikojen hallituksesta! Käsittämätöntä peliä! Pelkastään kaupungin edustajat tekemässä saattohoitoa urheiluseurojen yhteisomistuksessa olleeseen käyttöyhtiöön jolla on omaisuutta ja varallisuutta. Seurojen pitäisi olla ehdottomasti valvomassa, että loppuvarat käytetään hallien kunnostukseen, käyttäjien hyväksi.
No niin, vasta klo 21:30 päästiin käsittelemään yhdistymisselvitystä. Huikea määrä ennakkoon pyydettyjä puheenvuoroja. Paikalla pyydettyjä puheenvuoroja heti kärkeen 21!
Pidin oman puheenvuoron joka meni näin:
"Olen kolmannen polven paljasjalkainen vantaalainen – ja tietyllä tavalla ylpeä siitä. Helsinkiläiset ja etenkin espoolaiset ovat laittaneet meitä ”alta lipan” aina ja joka paikassa. Terveellä itsetunnolla ja huumorilla tästä kuittailusta on aina selvinnyt.
Tätä taustaa vasten voisin periaatteesta heittäytyä mahtitunteilun varaan ja asettua jyrkkään taisteluasentoon nyrkki pystyssä kuntaliitosta vastaan.
Olisin kuitenkin puolueettoman kuntaliitostutkimuksen kannalla mikäli:
- selvityksen kustannusarvio olisi sellainen, että selvitys olisi tässä taloustilanteessa toteutettavissa, eikä jo kuristettuja palveluja kuristettaisi enää lisää
- selvityksen toimeksianto on julkinen ja selkeä
- selvityksen kustannuksiin osallistuvat kaikki kaupungit ja kunnat jota selvitys koskee
- selvityksen tekee riippumaton ja puolueeton yritys
Yhdistymisselvityksessä arveluttaa:
- epäilyttää, onko jollain tässä asiassa ”ketun häntä kainalossa”. Mitkä ovat yhdistymisselvityksen TODELLISET, VILPITTÖMÄT motiivit? Auta armias, jos selvittämispäätös tehdään nykyisten tietojen pohjalta ja taustalta paljastuukin joku juoni lyhytnäköiseen oman tai oman puolueen edun tavoiteluun!
- asettuuko joku kielteiselle kannalle pelkästään itsekkäästi peläten oman luottamuspaikkansa tai virkansa puolesta!
- kysyin jo valtuuston infotilaisuudessa, ettei selvitys ole ensimmäinen automaattinen askel yhdistymisprosessissa. Näin meille vakuutettiin ja me muistamme ketkä näin ovat sanoneet.
Mikäli selvitys päätetään tehdä, siinä tulee selvittää ainakin nämä asiat:
• kummankin kaupungin yhdistymisestä saamat edut ja haitat
• suositukset mm. uudesta hallintomallista, alueiden lähidemokratian toteuttamisesta ja veroäyristä
Oma mielipiteeni on että selvitys tehdään, mikäli selvityksen kustannusvaikutukset tiedetään! Peesaan tässä äänestäjiäni, jotka suosittelivat selvityksen tekemistä."
Päätös tuli selvityksen puolesta 37-30 n. klo 23:35.
lauantai 4. huhtikuuta 2009
Kaupunginvaltuuston info 2.4.2009
Oli vähän tiukka aikataulu tälle päivälle: 5:50 ylös, lentokentälle -> 7:15 Ruotsin Älvsjö:hön Arlanda Expressillä ja Pendel Tågilla seminaariin, 13:50 lento takas Suomeen, kentältä suoraan kaupungintalolle 20 min. aikaisemmin kun KV-info alkoi. Yhdellä Burger Kingin Whopperilla koko päivä, onneksi kaupunki tarjos safkat ennen kokousta, muuten olis osunut napa selkärankaan.
Taas piti ihailla svedu-pettereiden joukkoliikennettä ja käyttäjien määrää; kun Arlanda Expressistä tuli T-Centralin asemalle, käytävillä painoi uskomaton määrä ihmisiä kohti junia. Ne kaikki kun olis omilla autoilla liikkeellä.
Infon etukäteen suurimmaksi asiaksi nousi Vantaa-Helsinki yhdistymisselvityksen esittely. Vaikka Lindtman varoitti politikoimasta tässä vaiheessa - silti politikoitiin. Lisäksi ärsyttää, kun pyytää puheenvuoroa kysyäkseen tarkennusta - kiilaa kaikki spedet muka vastakommenteilla väliin ja oma kysymysvuoro siirtyy eteenpäin koko ajan.
Yhdistymisselvityksessä askarruttaa muutama asia. Kysyin infossa, onko kysymyksessä todella vain selvitys ilman että se käynnistäisi yhdistymisprosessia automaattisesti. Vihreiden Petteri Niskanen (kaupunginhallituksen vpj - ei päässyt valtuustoon) vastasi, että kyseessä on vain selvitys. Eli, jos nyt päätetään tehdä yhdistymisselvitys ja samalla käynnistyy yhdistymisprosessi - on meille valehdeltu päin naamaa valtuustossa.
Lisäksi arveluttaa yhdistymisselvityksen hinta ja kuka sen maksaa. Vantaa tietysti. Tällaiseen kurjan talouden aikaan ei oikein tunnu järkevältä hommalta. Selvitys kannattaa teettää ulkopuolisella puolueettomalla taholla, koska muuten siitä ei tule hyvää tietoa päätöksenteon pohjaksi.
Virkamiehet ja osa valtuutetuista selvästi pelkäävät itsekkäästi oman paikkansa puolesta mikäli selvitys tehdään ja se osoittaisi yhdistymisen kannattavan. Mä ajattelen asiaa Vantaalaisen asukkaana, joka haluaisi palvelunsa tehokkaammin tuotettuna, halvemmalla ja lähempää. Kuitenkin näissä yhdistymisissä saattaa olla optioita, että vanhat jarrut saavat istua esim. 5 vuotta jollain tekaistulla positiolla hyvällä palkalla ettei niitä alkaisi itkettää.
Mitä hyötyä saadaan, jos kaksi surkean talouden kaupunkia naitetaan yhteen? Stadi tuottaa palvelunsa epävirallisten tutkimusten mukaan paljon kalliimmalla kuin Vantaa. Kumman tuotantomalli otetaan käyttöön? Nousisiko veroäyri? Kuulemma kummassakin kaupungissa nousisi 19,5:een... Noh, sen pitäisi selvitä selvityksestä.
Jos selvitys päätettäisiin tehdä, sen toimeksianto pitäisi olla äärimmäisen selkeä - yhdistymisen edut ja haitat kummankin kaupungin kannalta. Selvityksen jälkeen julkaistaisiin tulokset kaikille ja pidettäisiin neuvoa-antava kansanäänestys.
Kokoomuksella ja vihreillä on ilmiselvästi joku kettutytönhäntä kainalossa, niin valtavalla vimmalla tätä yhdistymisselvitystä ajetaan eteenpäin. Auta armias, jos äänestäisi selvityksen puolesta ja tulisi ilmi joku lehmänkauppa sieltä politikoinnin takaa. Vois harmittaa isolla V:llä.
Juurikkala esittely hyvinvointiselvitystä - kaikki hyvin lähes kaikilla mittareilla mitattuna. Kukahan näitä mittauksia oikein tekee ja miten? Vantaa on aina tehokkain pk-seudun kaupungeista - ja silti sillä menee huonoimmin. Ulkomaalaisten prosentuaalinen osuus työttömistä on nelinkertainen verrattuna kantaväestöön.
Joku kysyi kiinteistöverosta, kun valtio antoi mahdollisuuden kiinteistöveron korottamiselle. Paajanen vastasi, että n. 1% korotus on pakko tehdä kun valtio sitä kerran vaatii (!) Täh? Siis valtio mahdollistaa korotuksen, muttei vaadi. Taas on helppo rokottaa ihmisen perusasiasta - asumisesta. Ja taas karkotetaan hyviä veronmaksajia muualle.
Lopuksi monikulttuurisuuden tuulahduksia Länsi-Vantaalta: Myrtsin jäähallien iltavaksit ovat olleet ihmeissään, kun illalla ovat havainneet 1.hallin saunassa neljän romanimiehen (mannen) saunomassa omine lupineen. Tätä on tapahtunut kuulemma lähiaikoina kolmasti. Kannattaisi varmaan ottaa niiden vaatteet parempaan talteen pukkarista. Antaisi heppujen selviytyä sitä sitten omin nokkineen "kotiin".
Ehkä pitäisi vaan suvaita eri kulttuurin erityispiirteitä enemmän - ollaan liian ahdasmielisiä kun ei tällaista oma-aloitteellisuutta ymmärretä.
Taas piti ihailla svedu-pettereiden joukkoliikennettä ja käyttäjien määrää; kun Arlanda Expressistä tuli T-Centralin asemalle, käytävillä painoi uskomaton määrä ihmisiä kohti junia. Ne kaikki kun olis omilla autoilla liikkeellä.
Infon etukäteen suurimmaksi asiaksi nousi Vantaa-Helsinki yhdistymisselvityksen esittely. Vaikka Lindtman varoitti politikoimasta tässä vaiheessa - silti politikoitiin. Lisäksi ärsyttää, kun pyytää puheenvuoroa kysyäkseen tarkennusta - kiilaa kaikki spedet muka vastakommenteilla väliin ja oma kysymysvuoro siirtyy eteenpäin koko ajan.
Yhdistymisselvityksessä askarruttaa muutama asia. Kysyin infossa, onko kysymyksessä todella vain selvitys ilman että se käynnistäisi yhdistymisprosessia automaattisesti. Vihreiden Petteri Niskanen (kaupunginhallituksen vpj - ei päässyt valtuustoon) vastasi, että kyseessä on vain selvitys. Eli, jos nyt päätetään tehdä yhdistymisselvitys ja samalla käynnistyy yhdistymisprosessi - on meille valehdeltu päin naamaa valtuustossa.
Lisäksi arveluttaa yhdistymisselvityksen hinta ja kuka sen maksaa. Vantaa tietysti. Tällaiseen kurjan talouden aikaan ei oikein tunnu järkevältä hommalta. Selvitys kannattaa teettää ulkopuolisella puolueettomalla taholla, koska muuten siitä ei tule hyvää tietoa päätöksenteon pohjaksi.
Virkamiehet ja osa valtuutetuista selvästi pelkäävät itsekkäästi oman paikkansa puolesta mikäli selvitys tehdään ja se osoittaisi yhdistymisen kannattavan. Mä ajattelen asiaa Vantaalaisen asukkaana, joka haluaisi palvelunsa tehokkaammin tuotettuna, halvemmalla ja lähempää. Kuitenkin näissä yhdistymisissä saattaa olla optioita, että vanhat jarrut saavat istua esim. 5 vuotta jollain tekaistulla positiolla hyvällä palkalla ettei niitä alkaisi itkettää.
Mitä hyötyä saadaan, jos kaksi surkean talouden kaupunkia naitetaan yhteen? Stadi tuottaa palvelunsa epävirallisten tutkimusten mukaan paljon kalliimmalla kuin Vantaa. Kumman tuotantomalli otetaan käyttöön? Nousisiko veroäyri? Kuulemma kummassakin kaupungissa nousisi 19,5:een... Noh, sen pitäisi selvitä selvityksestä.
Jos selvitys päätettäisiin tehdä, sen toimeksianto pitäisi olla äärimmäisen selkeä - yhdistymisen edut ja haitat kummankin kaupungin kannalta. Selvityksen jälkeen julkaistaisiin tulokset kaikille ja pidettäisiin neuvoa-antava kansanäänestys.
Kokoomuksella ja vihreillä on ilmiselvästi joku kettutytönhäntä kainalossa, niin valtavalla vimmalla tätä yhdistymisselvitystä ajetaan eteenpäin. Auta armias, jos äänestäisi selvityksen puolesta ja tulisi ilmi joku lehmänkauppa sieltä politikoinnin takaa. Vois harmittaa isolla V:llä.
Juurikkala esittely hyvinvointiselvitystä - kaikki hyvin lähes kaikilla mittareilla mitattuna. Kukahan näitä mittauksia oikein tekee ja miten? Vantaa on aina tehokkain pk-seudun kaupungeista - ja silti sillä menee huonoimmin. Ulkomaalaisten prosentuaalinen osuus työttömistä on nelinkertainen verrattuna kantaväestöön.
Joku kysyi kiinteistöverosta, kun valtio antoi mahdollisuuden kiinteistöveron korottamiselle. Paajanen vastasi, että n. 1% korotus on pakko tehdä kun valtio sitä kerran vaatii (!) Täh? Siis valtio mahdollistaa korotuksen, muttei vaadi. Taas on helppo rokottaa ihmisen perusasiasta - asumisesta. Ja taas karkotetaan hyviä veronmaksajia muualle.
Lopuksi monikulttuurisuuden tuulahduksia Länsi-Vantaalta: Myrtsin jäähallien iltavaksit ovat olleet ihmeissään, kun illalla ovat havainneet 1.hallin saunassa neljän romanimiehen (mannen) saunomassa omine lupineen. Tätä on tapahtunut kuulemma lähiaikoina kolmasti. Kannattaisi varmaan ottaa niiden vaatteet parempaan talteen pukkarista. Antaisi heppujen selviytyä sitä sitten omin nokkineen "kotiin".
Ehkä pitäisi vaan suvaita eri kulttuurin erityispiirteitä enemmän - ollaan liian ahdasmielisiä kun ei tällaista oma-aloitteellisuutta ymmärretä.
tiistai 24. maaliskuuta 2009
Vapaa-ajan lautakunnan kokous 23.3.2009
Heti kärkeen esityslistalla olleet liikuntalaitosten käyttöavustusten jako ilmoitettiin siirrettäväksi seuraavaan kokoukseen.
Toimialueen leikkauksista tavoitellaan säästöjä kaikkiaan 905000 €.
Kulttuuripalvelujen Iris Lehtonen esitteli toimialaa: säästöjä 2%=94000€, mm. Martinus-sali kiinni viikonloput, koska viikonlopputyöt kalliita jne. Kysyin Oopperan tuen suuruudesta - 514 000 €. Ooppera saa siis luonnollisesti Vantaan täyden tuen - 514 000 €, kun SAMAAN AIKAAN SUUNNITELLAAN KOULURUOKAILUSTA 200 000 €:n säästöjä. WROOONG!
Toki muihinkin tanssiteatteri yms. "produktioihin" pitää saada täysi tuki. Ihmettelin ääneen kysynnän ja tarjonannan lain puuttumista tässä tapauksessa. Tehdään sellaisia esityksiä että pääsylipputulot kattavat menot.
Liikuntapalvelujen Hannu Vikman: viikonlopputyöt loppu, avustuksista pois, järjestöille lisää maksuja
Nuorisopalvelut Ari Tossavainen: rekrytoinnit jäihin, liikkuvat vähemmän autoilla, ei tiloja kuitenkaan kiinni
Asukaspalvelut: työllisyyspalvelupuolelle ei kajota, yhdistävät valokeilan ja TYP:in toimintaprosesseja,
yhteispalvelupisteiden aukioloa voidan myöhemmin joutua rajoittamaan
Kohta 5. Seminaari ja kokous:
23.-24.4.2009
Ehdotin, että pidetään Suomessa illanviettoineen, muttei yövytä siellä.
Jengi ehdotti yöreissua, koska näin saadaan paremmin tutustuttua toisiimme. Voisihan sitä tutustua ilman yöpymistäkin ja säästää kaupungin vähiä rahoja. Kysyin tarjousta Hämeenkylästä, mutta valitsivat Riihimäen strategiaseminaarin paikaksi. Länsi-Vantaa ei kelvannut vantaalaisille luottamushenkilöille.
Joku kitaristiheppu Janne Malinen sai jatkoaikaa taiteilija-apuraha selvitykselle vuodelta 2007 - kyseinen taiteilija ei mainitse nettisivuillaan Vantaata avustajiensa joukossa!
Hakunilan kansainvälinen yhdistys sai nuorten kahvilalle ilman muuta 3500€:n avustuksen vuokrakuluihinsa ja Mozaika ry 2200 € kerhotilojen vuokrakuluihin. Tottakai! Tämä lyötiin niin nopeasti kiinni, etten ehtinyt saada puheenvuoroa vaikka yritin.
Pitäisikö itsekin perustaa joku kahvila...
Toimialueen leikkauksista tavoitellaan säästöjä kaikkiaan 905000 €.
Kulttuuripalvelujen Iris Lehtonen esitteli toimialaa: säästöjä 2%=94000€, mm. Martinus-sali kiinni viikonloput, koska viikonlopputyöt kalliita jne. Kysyin Oopperan tuen suuruudesta - 514 000 €. Ooppera saa siis luonnollisesti Vantaan täyden tuen - 514 000 €, kun SAMAAN AIKAAN SUUNNITELLAAN KOULURUOKAILUSTA 200 000 €:n säästöjä. WROOONG!
Toki muihinkin tanssiteatteri yms. "produktioihin" pitää saada täysi tuki. Ihmettelin ääneen kysynnän ja tarjonannan lain puuttumista tässä tapauksessa. Tehdään sellaisia esityksiä että pääsylipputulot kattavat menot.
Liikuntapalvelujen Hannu Vikman: viikonlopputyöt loppu, avustuksista pois, järjestöille lisää maksuja
Nuorisopalvelut Ari Tossavainen: rekrytoinnit jäihin, liikkuvat vähemmän autoilla, ei tiloja kuitenkaan kiinni
Asukaspalvelut: työllisyyspalvelupuolelle ei kajota, yhdistävät valokeilan ja TYP:in toimintaprosesseja,
yhteispalvelupisteiden aukioloa voidan myöhemmin joutua rajoittamaan
Kohta 5. Seminaari ja kokous:
23.-24.4.2009
Ehdotin, että pidetään Suomessa illanviettoineen, muttei yövytä siellä.
Jengi ehdotti yöreissua, koska näin saadaan paremmin tutustuttua toisiimme. Voisihan sitä tutustua ilman yöpymistäkin ja säästää kaupungin vähiä rahoja. Kysyin tarjousta Hämeenkylästä, mutta valitsivat Riihimäen strategiaseminaarin paikaksi. Länsi-Vantaa ei kelvannut vantaalaisille luottamushenkilöille.
Joku kitaristiheppu Janne Malinen sai jatkoaikaa taiteilija-apuraha selvitykselle vuodelta 2007 - kyseinen taiteilija ei mainitse nettisivuillaan Vantaata avustajiensa joukossa!
Hakunilan kansainvälinen yhdistys sai nuorten kahvilalle ilman muuta 3500€:n avustuksen vuokrakuluihinsa ja Mozaika ry 2200 € kerhotilojen vuokrakuluihin. Tottakai! Tämä lyötiin niin nopeasti kiinni, etten ehtinyt saada puheenvuoroa vaikka yritin.
Pitäisikö itsekin perustaa joku kahvila...
lauantai 21. maaliskuuta 2009
21.3.2009 Kaupunginhallituksen esityslistalle pöytäkirjaan lisäyksenä ideoitani, muttei kaikkia
Tähän mennessä on tuntunut taistelulta tuulimyllyjä vastaan koko homma. Puolueet päättävät lautakunnissa, mukana hahmoja jotka eivät ole tulleet valituksi, mutta puolueen edustajina ovat oikeutettuja istumaan lautakunnissa. Demarit ja kokoomus kikkailevat päätöksiä jo etukäteen sovittuina sulle-mulle periaatteella. Demokratian irvikuvaa sanon minä.
Kiitos Niinistön Jaakon ja Jääskeläisen Pietarin - sain viime viikon kaupunginhallituksen kokoukseen pöytäkirjan liitteeksi omia kannanottoja liikuntapaikkasuunnitelmaan. Olivat kiireessä muokanneet lähettämääni sähköpostia jolloin vahingossa oli muutama tärkeä asia pudonnut pois. Jos olisin tiennyt että teksti menee suoraan pöytäkirjaliitteeksi, olisin skrivannut vähän erilailla. Parempi kuitenkin, että saatiin jotain edes mukaan.
Tässä alkuperäinen lähettämäni teksti:
=============================
Terve.
Tässä kommenttejani/lisäyksiäni liikuntapaikkasuunnitelmaan. Lisäbonuksena saatte myös kommenttejani KH:n esityslistan muihin asioihin :-)
Sisäisen tarkastuksen vuosiraportti:
Vantaa käyttää lähikuntia ENEMMÄN rahaa:
"Palvelut, joissa Vantaan kustannukset ovat vertailukaupunkien tasoa tai hieman
yli tai joiden kustannukset johtuvat selvästi väestön sosio-ekonomisesta
rakenteesta, ovat pelastustoimi, toimeentulotuki, lasten sijaishuolto, hammashuolto
ja päivähoito. Vantaan väestön sosio-ekonomisesta rakenteesta
johtuen eräiden edellä mainittujen palveluiden kokonaiskustannuksiin on hankala
vaikuttaa, mutta tehokkuutta voidaan kuitenkin lisätä."
Vantaa käyttää lähikuntia VÄHEMMÄN rahaa:
"Vertailukaupunkeja alhaisemmat kustannukset Vantaalla ovat vesihuollossa,
katujen- ja viheralueiden ylläpidossa, perusopetuksessa, lukio-opetuksessa,
kirjastopalveluissa, kulttuuripalveluissa, liikuntapalveluissa ja siivouspalveluissa."
Lähialueiden kunnissa on taloudellinen tilanne Vantaata parempi. Olisiko ylläolevissa vertailutuloksissa
syytä siihen? Näinhän yrityksissäkin tehdään, investoidaan jotta saadaan myöhemmin parempaa tuottoa.
"Palkkoihin käytettiin vuonna 2008 yhteensä 336,7 miljoonaa euroa, mikä on 7,3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.
Palkkamenojen kasvuun vaikutti henkilöstömäärän kasvu sekä syksyllä 2007 tehty poikkeuksellinen kunnallinen työmarkkinaratkaisu."
Henkilökunnan palkitsemisesta "Urheiluliikkeen 250 euron lahjakortin sai 422 henkilöä." Siis yhteensä 110500€! En ole itse ollut missään työpaikassa jossa jaetaan tuon suuruista palkkiota.
"Vuokratyövoima euroa/vuosi
Espoo 10 534 405 15 034 620 17 488 505
Helsinki 28 990 116 37 454 438 47 241 719
Vantaa 5 719 777 6 488 784 8 593 820"
Mutta missä näkyvät henkilöstökulut / vuosi! Edelleen, Vantaa pärjää taloudellisesti Espoota ja Helsinkiä huonommin,
voiko ylläolevasta taulukosta löytää myös tähän yhtäläisyyksiä?
Liikuntapaikkasuunnitelmasta:
"Liikunnan olosuhteiden edistäminen voidaan nähdä kunnalle tai seudulle kilpailuetua
luovana tekijänä ja asukkaiden elinympäristöä aidosti parantavana asiana."
Juuri näin! Investoimalla liikuntapaikkoihin saadaan alueille houkuteltua veronmaksajia.
"Hyvä reittiverkosto vähentää virkistyskäytön aiheuttamaa luonnon kulumista ohjaamalla kulkua."
Esimerkiksi länsi-vantaalla Hämeenkylän, Pähkinärinteen, Hämevaaran ja Linnaisten välisille alueille
voitaisiin rakentaa työllistämistöinä polkuverkostoja, jotka palvelisivat kuntoliikunnan lisäksi myös työmatkaliikuntaa.
Alueella on mm. vanha tammimetsä, jossa erikoisnähtävyytenä vanhimmat tammet on arvioitu n. 500 vuotta vanhoiksi!
Marja-Vantaalle, uudelle 23000 asukkaan alueelle, kannattaisi rakentaa alueen kilpailuvaltiksi esimerkiksi jäähalli.
Lapsilla, nuorilla ja vanhemmilla olisi lyhyt matka harrastuksiin, ympäristöä ja hermoja kuluttava sukkulointi kodin ja harrastuspaikkojen työpäivienjälkeen poistuisi.
Sanoma Oy:n kanssa kannattaisi aloittaa neuvottelut ulkopuolisesta rahoituksesta. Malmille rakennettu
3 kentän jäähalli, isoine varustekuivatushuoneineen maksoi "kuumaan" rakennusaikaan 4,2 MEur. Nyt rakentaminen
olisi varmasti halvempaa.
"Nykyinen jäähallien määrä rajoittaa jääurheilulajien harrastustoimintaa ja estää seuratoiminnan laajentumisen.
Seurat ovat joutuneet rajoittamaan jääharjoittelun määrää ja tilanteesta ovat kärsineet erityisesti lapset
ja nuoret."
Jäävuorojen vähäisyyden vuoksi nuoret eivät voi perustaa harrastejoukkueita ja usein lopettavat
C- ja B-juniori-iässä. Myös aikuisten harrastejoukkueet kärsivät; vuorot loppuvat 23:30, joten työpaikoilla on
seuraavina päivinä väsyneitä harrastepelaajia. Myyrmäen Urheilupuiston alueelle 2-jäähallin viereen voisi rakentaa
kolmannen jäähallin. Nykyisin alueen kahta jäähallia käyttää arviolta yli 100000 harrastajaa vuodessa.
Salibandy on erittäin suosittu laji, mutta kunnollisia harrastuspaikkoja on vähän. Koulujen liikuntatilat eivät usein
sovellu lajiin mm. puolapuiden vuoksi. Rajatorpan kalliosuojassa on
kaksi salibandykaukaloa, mutta niissä olisi kehitettävää; kaukalot rajautuvat rosoiseen kallioseinään ja on vain ajankysymys kun joku
loukkaantuu siellä. Halpa korjaus olisi laittaa joku muovipintainen
pehmuste seinään. Tilakeskukselta luulisi myös löytyvän tyhjää tilaa joka soveltuisi salibandyn harrastajille.
Skeittipaikkoja voitaisiin sijoittaa meluhaittojen vuoksi valtaväylien tuntumaan, Marja-Vantaalle
esimerkiksi Hämeenlinnan tien viereen.
Mopot ja skootterit ovat erittäin suosittuja nuorten keskuudessa. Tilakeskukselta luulisi löytyvän näiden korjaamiseen ja rakenteluun soveltuvia tiloja. Kerrostaloissa asuvat nuoret eivät voi korjata mopojaan juuri missään. Tilojen valvonta esim. työllistettävien avulla ja vastuutus myös nuorille.
Tilakeskuksella olisi myös tarjottavaa varmasti nuorten bändeille. Länsi-Vantaalla Hämeenkylän kirkolla on jotain tiloja, mutta ne ovat täysin alimitoitettuja.
Marja-Vantaalta esimerkiksi länteen Petikkoon kannattaa tehdä jo alueen rakennusvaiheessa
ulkoilureittiverkostot, jotka palvelevat myös työmatkaliikkujia. Etelään päin esimerkiksi Keimolan alueelta pitää tehdä
kunnolliset kevyen liikenteen väylät.
Espoon Pitkäjärven koillispäähän saisi ruoppaamalla ja raivaamalla Vantaan puolelle oman uimarannan, joka toisi Vantaalle
paljon kaivattua omaa uimarantaa. Ranta liitettäisiin alueen ulkoilureitteihin.
Martinlaakson Raappavuoren rinteitä voisi hoitaa ja kehittää esimerkiksi lumilautailun harrastajille.
Vantaalla 15.3.2009
Timo Uppala
================================
Ja tässä se mitä julkaistiin:
Liikuntapaikkasuunnitelmasta:
"Liikunnan olosuhteiden edistäminen voidaan nähdä kunnalle tai seudulle kilpailuetua luovana tekijänä ja asukkaiden elinympäristöä aidosti parantavana asiana."
Juuri näin! Investoimalla liikuntapaikkoihin saadaan alueille houkuteltua veronmaksajia.
"Hyvä reittiverkosto vähentää virkistyskäytön aiheuttamaa luonnon kulumista ohjaamalla kulkua."
Esimerkiksi länsi-vantaalla Hämeenkylän, Pähkinärinteen, Hämevaaran ja Linnaisten välisille alueille voitaisiin rakentaa työllistämistöinä polkuverkostoja, jotka palvelisivat kuntoliikunnan lisäksi myös työmatkaliikuntaa. Alueella on mm. vanha tammimetsä, jossa erikoisnähtävyytenä vanhimmat tammet on arvioitu n. 500 vuotta vanhoiksi!
Salibandy on erittäin suosittu laji, mutta kunnollisia 11arrastuspaikkoja on vähän. Koulujen liikuntatilat eivät usein sovellu lajiin mm. puolapuiden vuoksi. Tilakeskukselta luulisi myös löytyvän tyhjää tilaa joka soveltuisi salibandyn harrastajille.
Skeittipaikkoja voitaisiin sijoittaa meluhaittojen vuoksi valtaväylien tuntumaan, MarjaVantaalle
esimerkiksi Hämeenlinnan tien viereen.
Mopot ja skootterit ovat erittäin suosittuja nuorten keskuudessa. Tilakeskukselta luulisi löytyvän näiden korjaamiseen ja rakenteluun soveltuvia tiloja. Kerrostaloissa asuvat nuoret eivät voi korj'ata mopojaan juuri missään. Tilojen valvonta esim. työllistettävien avulla ja vastuutus myös nuorille.
Marja-Vantaalta esimerkiksi länteen Petikkoon kannattaa tehdä jo alueen rakennusvaiheessa ulkoilureittiverkostot, jotka palvelevat myös työmatkaliikkujia. Etelään päin esimerkiksi Keimolan alueelta pitää tehdä kunnolliset kevyen liikenteen väylät
====================================
Kaadoin tänään pihalta 6 pitkää, mutta hoikkaa koivua, joiden juuret kärsivät viime syksyn salaojahommista. Nätisti kaatuivat, ei mitään vahinkoja onneksi sattunut.
Kiitos Niinistön Jaakon ja Jääskeläisen Pietarin - sain viime viikon kaupunginhallituksen kokoukseen pöytäkirjan liitteeksi omia kannanottoja liikuntapaikkasuunnitelmaan. Olivat kiireessä muokanneet lähettämääni sähköpostia jolloin vahingossa oli muutama tärkeä asia pudonnut pois. Jos olisin tiennyt että teksti menee suoraan pöytäkirjaliitteeksi, olisin skrivannut vähän erilailla. Parempi kuitenkin, että saatiin jotain edes mukaan.
Tässä alkuperäinen lähettämäni teksti:
=============================
Terve.
Tässä kommenttejani/lisäyksiäni liikuntapaikkasuunnitelmaan. Lisäbonuksena saatte myös kommenttejani KH:n esityslistan muihin asioihin :-)
Sisäisen tarkastuksen vuosiraportti:
Vantaa käyttää lähikuntia ENEMMÄN rahaa:
"Palvelut, joissa Vantaan kustannukset ovat vertailukaupunkien tasoa tai hieman
yli tai joiden kustannukset johtuvat selvästi väestön sosio-ekonomisesta
rakenteesta, ovat pelastustoimi, toimeentulotuki, lasten sijaishuolto, hammashuolto
ja päivähoito. Vantaan väestön sosio-ekonomisesta rakenteesta
johtuen eräiden edellä mainittujen palveluiden kokonaiskustannuksiin on hankala
vaikuttaa, mutta tehokkuutta voidaan kuitenkin lisätä."
Vantaa käyttää lähikuntia VÄHEMMÄN rahaa:
"Vertailukaupunkeja alhaisemmat kustannukset Vantaalla ovat vesihuollossa,
katujen- ja viheralueiden ylläpidossa, perusopetuksessa, lukio-opetuksessa,
kirjastopalveluissa, kulttuuripalveluissa, liikuntapalveluissa ja siivouspalveluissa."
Lähialueiden kunnissa on taloudellinen tilanne Vantaata parempi. Olisiko ylläolevissa vertailutuloksissa
syytä siihen? Näinhän yrityksissäkin tehdään, investoidaan jotta saadaan myöhemmin parempaa tuottoa.
"Palkkoihin käytettiin vuonna 2008 yhteensä 336,7 miljoonaa euroa, mikä on 7,3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.
Palkkamenojen kasvuun vaikutti henkilöstömäärän kasvu sekä syksyllä 2007 tehty poikkeuksellinen kunnallinen työmarkkinaratkaisu."
Henkilökunnan palkitsemisesta "Urheiluliikkeen 250 euron lahjakortin sai 422 henkilöä." Siis yhteensä 110500€! En ole itse ollut missään työpaikassa jossa jaetaan tuon suuruista palkkiota.
"Vuokratyövoima euroa/vuosi
Espoo 10 534 405 15 034 620 17 488 505
Helsinki 28 990 116 37 454 438 47 241 719
Vantaa 5 719 777 6 488 784 8 593 820"
Mutta missä näkyvät henkilöstökulut / vuosi! Edelleen, Vantaa pärjää taloudellisesti Espoota ja Helsinkiä huonommin,
voiko ylläolevasta taulukosta löytää myös tähän yhtäläisyyksiä?
Liikuntapaikkasuunnitelmasta:
"Liikunnan olosuhteiden edistäminen voidaan nähdä kunnalle tai seudulle kilpailuetua
luovana tekijänä ja asukkaiden elinympäristöä aidosti parantavana asiana."
Juuri näin! Investoimalla liikuntapaikkoihin saadaan alueille houkuteltua veronmaksajia.
"Hyvä reittiverkosto vähentää virkistyskäytön aiheuttamaa luonnon kulumista ohjaamalla kulkua."
Esimerkiksi länsi-vantaalla Hämeenkylän, Pähkinärinteen, Hämevaaran ja Linnaisten välisille alueille
voitaisiin rakentaa työllistämistöinä polkuverkostoja, jotka palvelisivat kuntoliikunnan lisäksi myös työmatkaliikuntaa.
Alueella on mm. vanha tammimetsä, jossa erikoisnähtävyytenä vanhimmat tammet on arvioitu n. 500 vuotta vanhoiksi!
Marja-Vantaalle, uudelle 23000 asukkaan alueelle, kannattaisi rakentaa alueen kilpailuvaltiksi esimerkiksi jäähalli.
Lapsilla, nuorilla ja vanhemmilla olisi lyhyt matka harrastuksiin, ympäristöä ja hermoja kuluttava sukkulointi kodin ja harrastuspaikkojen työpäivienjälkeen poistuisi.
Sanoma Oy:n kanssa kannattaisi aloittaa neuvottelut ulkopuolisesta rahoituksesta. Malmille rakennettu
3 kentän jäähalli, isoine varustekuivatushuoneineen maksoi "kuumaan" rakennusaikaan 4,2 MEur. Nyt rakentaminen
olisi varmasti halvempaa.
"Nykyinen jäähallien määrä rajoittaa jääurheilulajien harrastustoimintaa ja estää seuratoiminnan laajentumisen.
Seurat ovat joutuneet rajoittamaan jääharjoittelun määrää ja tilanteesta ovat kärsineet erityisesti lapset
ja nuoret."
Jäävuorojen vähäisyyden vuoksi nuoret eivät voi perustaa harrastejoukkueita ja usein lopettavat
C- ja B-juniori-iässä. Myös aikuisten harrastejoukkueet kärsivät; vuorot loppuvat 23:30, joten työpaikoilla on
seuraavina päivinä väsyneitä harrastepelaajia. Myyrmäen Urheilupuiston alueelle 2-jäähallin viereen voisi rakentaa
kolmannen jäähallin. Nykyisin alueen kahta jäähallia käyttää arviolta yli 100000 harrastajaa vuodessa.
Salibandy on erittäin suosittu laji, mutta kunnollisia harrastuspaikkoja on vähän. Koulujen liikuntatilat eivät usein
sovellu lajiin mm. puolapuiden vuoksi. Rajatorpan kalliosuojassa on
kaksi salibandykaukaloa, mutta niissä olisi kehitettävää; kaukalot rajautuvat rosoiseen kallioseinään ja on vain ajankysymys kun joku
loukkaantuu siellä. Halpa korjaus olisi laittaa joku muovipintainen
pehmuste seinään. Tilakeskukselta luulisi myös löytyvän tyhjää tilaa joka soveltuisi salibandyn harrastajille.
Skeittipaikkoja voitaisiin sijoittaa meluhaittojen vuoksi valtaväylien tuntumaan, Marja-Vantaalle
esimerkiksi Hämeenlinnan tien viereen.
Mopot ja skootterit ovat erittäin suosittuja nuorten keskuudessa. Tilakeskukselta luulisi löytyvän näiden korjaamiseen ja rakenteluun soveltuvia tiloja. Kerrostaloissa asuvat nuoret eivät voi korjata mopojaan juuri missään. Tilojen valvonta esim. työllistettävien avulla ja vastuutus myös nuorille.
Tilakeskuksella olisi myös tarjottavaa varmasti nuorten bändeille. Länsi-Vantaalla Hämeenkylän kirkolla on jotain tiloja, mutta ne ovat täysin alimitoitettuja.
Marja-Vantaalta esimerkiksi länteen Petikkoon kannattaa tehdä jo alueen rakennusvaiheessa
ulkoilureittiverkostot, jotka palvelevat myös työmatkaliikkujia. Etelään päin esimerkiksi Keimolan alueelta pitää tehdä
kunnolliset kevyen liikenteen väylät.
Espoon Pitkäjärven koillispäähän saisi ruoppaamalla ja raivaamalla Vantaan puolelle oman uimarannan, joka toisi Vantaalle
paljon kaivattua omaa uimarantaa. Ranta liitettäisiin alueen ulkoilureitteihin.
Martinlaakson Raappavuoren rinteitä voisi hoitaa ja kehittää esimerkiksi lumilautailun harrastajille.
Vantaalla 15.3.2009
Timo Uppala
================================
Ja tässä se mitä julkaistiin:
Liikuntapaikkasuunnitelmasta:
"Liikunnan olosuhteiden edistäminen voidaan nähdä kunnalle tai seudulle kilpailuetua luovana tekijänä ja asukkaiden elinympäristöä aidosti parantavana asiana."
Juuri näin! Investoimalla liikuntapaikkoihin saadaan alueille houkuteltua veronmaksajia.
"Hyvä reittiverkosto vähentää virkistyskäytön aiheuttamaa luonnon kulumista ohjaamalla kulkua."
Esimerkiksi länsi-vantaalla Hämeenkylän, Pähkinärinteen, Hämevaaran ja Linnaisten välisille alueille voitaisiin rakentaa työllistämistöinä polkuverkostoja, jotka palvelisivat kuntoliikunnan lisäksi myös työmatkaliikuntaa. Alueella on mm. vanha tammimetsä, jossa erikoisnähtävyytenä vanhimmat tammet on arvioitu n. 500 vuotta vanhoiksi!
Salibandy on erittäin suosittu laji, mutta kunnollisia 11arrastuspaikkoja on vähän. Koulujen liikuntatilat eivät usein sovellu lajiin mm. puolapuiden vuoksi. Tilakeskukselta luulisi myös löytyvän tyhjää tilaa joka soveltuisi salibandyn harrastajille.
Skeittipaikkoja voitaisiin sijoittaa meluhaittojen vuoksi valtaväylien tuntumaan, MarjaVantaalle
esimerkiksi Hämeenlinnan tien viereen.
Mopot ja skootterit ovat erittäin suosittuja nuorten keskuudessa. Tilakeskukselta luulisi löytyvän näiden korjaamiseen ja rakenteluun soveltuvia tiloja. Kerrostaloissa asuvat nuoret eivät voi korj'ata mopojaan juuri missään. Tilojen valvonta esim. työllistettävien avulla ja vastuutus myös nuorille.
Marja-Vantaalta esimerkiksi länteen Petikkoon kannattaa tehdä jo alueen rakennusvaiheessa ulkoilureittiverkostot, jotka palvelevat myös työmatkaliikkujia. Etelään päin esimerkiksi Keimolan alueelta pitää tehdä kunnolliset kevyen liikenteen väylät
====================================
Kaadoin tänään pihalta 6 pitkää, mutta hoikkaa koivua, joiden juuret kärsivät viime syksyn salaojahommista. Nätisti kaatuivat, ei mitään vahinkoja onneksi sattunut.
maanantai 2. maaliskuuta 2009
Kaupungin valtuuston kokous 2.3.2009
Esityslistalla oli mm. Kehä III:sen parannusten käynnistäminen, vihdoinkin. Vantaan lainasta valtiolle heräsi keskustelua, mutta valtuusto teki onneksi päätöksen kaupunginhallituksen esityksen pohjalta. Päätettiin kuitenkin vaatia yksissä tuumin lainan pikaista takaisinmaksua.
Entisen silkkitehtaan alueen, Pakkala 3 C ja Simonkylän kaavamuutokset hyväksyttiin myös. Kaavamuutokset kirvoittivat keskustelua uusien alueiden lasten ja nuorten harrastuspaikoista. PS:n Niikko esitti lasten ja nuorten kasvun huomioivien harrastuspaikkojen rakentamisen alueille.
Hyvä ehdotus - ettei alueille tulisi vain peruskämäset hiekkalaatikot ja siinä se. Etenkin Pakkalassa on nuorilla mahdollisuus valua Jumboon luudaamaan. Katukoris- ja skeittipaikat ovat hyviä paikkoja omaehtoiselle harrastamiselle. Valtuutettu Sainio (sd) kehotti nuoria innovatiivisuuteen ja luistelemaan lampien jäällä jne. Huh. Esim. itsetehdyt innovatiiviset skeittipaikat poistetaan kaupungin tai muiden asukkaiden toimesta alta aikayksikön. Se siitä innovatiivisuudesta.
Monipuoliset harrastusmahdollisuudet koetaan vain rahanmenona, mutta ne ovat myös kilpailuvaltti taisteltaessa veronmaksajista lähikuntien kanssa. Pieni panostus näihin - suuri hyöty alueen houkuttelevuudelle - kaupungille verotuloja.
Pikku kauneusvirhe ikikommarilta taistolaispuhemoottorilta Jaakko Laaksolta: kun Niikko piti puheenvuoroaan ja mainitsi olevansa uusi valtuutettu, kommentoi tämä Vantaan Ajatusten Tonava että "sen huomaa". Asiaton kommentti. Heittoja asiaan saa heittää, muttei henkilökohtaisuuksia. Kommarille, jonka ihannemaailma sortui omaan mahdottomuuteensa ja jonka ihannemaailman jäljiltä miljoonat ihmiset kuolivat ympäri maailmaa, voisi olla helppo löytää vastaheittoja - eikä tarvitsisi paljon etsiä aukkoja suojauksesta.
Entisen silkkitehtaan alueen, Pakkala 3 C ja Simonkylän kaavamuutokset hyväksyttiin myös. Kaavamuutokset kirvoittivat keskustelua uusien alueiden lasten ja nuorten harrastuspaikoista. PS:n Niikko esitti lasten ja nuorten kasvun huomioivien harrastuspaikkojen rakentamisen alueille.
Hyvä ehdotus - ettei alueille tulisi vain peruskämäset hiekkalaatikot ja siinä se. Etenkin Pakkalassa on nuorilla mahdollisuus valua Jumboon luudaamaan. Katukoris- ja skeittipaikat ovat hyviä paikkoja omaehtoiselle harrastamiselle. Valtuutettu Sainio (sd) kehotti nuoria innovatiivisuuteen ja luistelemaan lampien jäällä jne. Huh. Esim. itsetehdyt innovatiiviset skeittipaikat poistetaan kaupungin tai muiden asukkaiden toimesta alta aikayksikön. Se siitä innovatiivisuudesta.
Monipuoliset harrastusmahdollisuudet koetaan vain rahanmenona, mutta ne ovat myös kilpailuvaltti taisteltaessa veronmaksajista lähikuntien kanssa. Pieni panostus näihin - suuri hyöty alueen houkuttelevuudelle - kaupungille verotuloja.
Pikku kauneusvirhe ikikommarilta taistolaispuhemoottorilta Jaakko Laaksolta: kun Niikko piti puheenvuoroaan ja mainitsi olevansa uusi valtuutettu, kommentoi tämä Vantaan Ajatusten Tonava että "sen huomaa". Asiaton kommentti. Heittoja asiaan saa heittää, muttei henkilökohtaisuuksia. Kommarille, jonka ihannemaailma sortui omaan mahdottomuuteensa ja jonka ihannemaailman jäljiltä miljoonat ihmiset kuolivat ympäri maailmaa, voisi olla helppo löytää vastaheittoja - eikä tarvitsisi paljon etsiä aukkoja suojauksesta.
torstai 26. helmikuuta 2009
KV-info 26.2.2009
- esiteltiin pääkaupunkiseudun päivähoitotutkimuksen tulokset. Vantaa sai hyvät pisteet, mutta vastaajat eivät
välttämättä halua oman kunnan tuottamana palvelua. Ilmeisesti hoitopaikan läheisyys vaikuttaa tähän.
Vuosikustannukset / lapsi kuitenkin:
- Vantaa 8553€
- Espoossa 9519€
- Stadissa 9148€
- Vantaa käyttää vähiten henkilökuntaa päivähoitoon - siitä säästö
- Myyrmäki-Martinlaakso alueella eniten kriittistä palautetta päivähoidosta
- Kehä III (E18) parannustyö esiteltiin (Peltomäki)
- tiehallinnolla maksamatta vanhaa velkaa n. 1 meur. Miten taataan, että nyt lainattavat rahat saadaan tulevaisuudessa takaisin
- Esiteltiin Silkkitehtaan alueen asemakaavamuutosta
- hyvä idea - tulee tasokasta asumista joen rantaan - hyviä veronmaksajia ja hyvää imagoa kaupungille
- käytiin läpi Tikkurilan Horsmakujan kaava
- käytiin läpi Pakkalan 3C:n kaava. Niikko kyseli harrastuspaikkojen perään. Kaavassa niitä ei ole valmiina.
- isoja kämppiä: "Kaava-alueen kerrosalamäärä on yhteensä 20 077,8 k-m2, mikä merkitsee n. 500 uutta asukasta.
Alueelle on esitetty yhteensä 107 ohjeellista pientalotonttia, joista 48 on "englantilaistyyppisiä", 1 omakotitontti (AO) ja loput 58 muita
pientalotontteja."
- käytiin läpi Malminiityn, Simonkylän asemakaava, uusia kerrostaloja ja vanhoja peruskorjataan
- esiteltiin pääkaupunkiseudun päivähoitotutkimuksen tulokset. Vantaa sai hyvät pisteet, mutta vastaajat eivät
välttämättä halua oman kunnan tuottamana palvelua. Ilmeisesti hoitopaikan läheisyys vaikuttaa tähän.
Vuosikustannukset / lapsi kuitenkin:
- Vantaa 8553€
- Espoossa 9519€
- Stadissa 9148€
- Vantaa käyttää vähiten henkilökuntaa päivähoitoon - siitä säästö
- Myyrmäki-Martinlaakso alueella eniten kriittistä palautetta päivähoidosta
- Kehä III (E18) parannustyö esiteltiin (Peltomäki)
- tiehallinnolla maksamatta vanhaa velkaa n. 1 meur. Miten taataan, että nyt lainattavat rahat saadaan tulevaisuudessa takaisin
- Esiteltiin Silkkitehtaan alueen asemakaavamuutosta
- hyvä idea - tulee tasokasta asumista joen rantaan - hyviä veronmaksajia ja hyvää imagoa kaupungille
- käytiin läpi Tikkurilan Horsmakujan kaava
- käytiin läpi Pakkalan 3C:n kaava. Niikko kyseli harrastuspaikkojen perään. Kaavassa niitä ei ole valmiina.
- isoja kämppiä: "Kaava-alueen kerrosalamäärä on yhteensä 20 077,8 k-m2, mikä merkitsee n. 500 uutta asukasta.
Alueelle on esitetty yhteensä 107 ohjeellista pientalotonttia, joista 48 on "englantilaistyyppisiä", 1 omakotitontti (AO) ja loput 58 muita
pientalotontteja."
- käytiin läpi Malminiityn, Simonkylän asemakaava, uusia kerrostaloja ja vanhoja peruskorjataan
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)