Kaupungin talousarviota ensivuodelle ja taloussuunnitelmaa käsitellään monella taholla ja moneen eri otteeseen. Tänä vuonna ketju menee näin:
- 14.10.2010 taloussuunnitelman eka esittelytilaisuus valtuustolle
- sen jälkeen eri poliittiset ryhmät tekevät tarkentavat kysymykset eri toimialoille
- 21.10.2010 taloussuunnitelman toka käsittely ja toimialakohtainen esittely. Sisältää kysymyksiä ja vastauksia. Paljon horinaa myös sen vuoksi, että lehdistöä on paikalla.
- 28.10.2010 poliittiset ryhmät toimittavat omat toiveensa sihteeristölle
- 1.11.2010 aamulla valtuustoryhmien väliset budjettineuvottelut
- 1.11.2010 illalla kaupunginhallituksen budjettikäsittely
- 15.11.2010 valtuusto käsittelee budjetin vuodelle 2011
Monta vaihetta, monta käsittelijää joten luulisi tulevan hyvää jälkeä! Mitä useampi kokki, sitä... vai miten se sanonta menikään.
Velkaa otetaan 170 000 000 euroa lisää. Siis 170 miljoonaa euroa. Lisää. Velkaa. Velkataakka ylittää miljardi euroa. Korkomenot ovat nyt 25 miljoonaa euroa, vuonna 2014 yli 50 miljoonaa euroa.
Ollaan itse himassa taisteltu aina viimeiseen asti velanottoa vastaan. Eka rivarikaksio ostettiin ASP-lainalla eli säästettiin oma osuus ensin ja loppu lainaa. Olin silloin 25 v. Rempattiin kaksio ja myytiin se parin vuoden päästä. Kämpän arvo oli noussut hyvin. Vaihdettiin 50-luvun ok-taloon. Jouduttiin ottamaan toki lisälainaa, mutta koska kämppä vaati aika rajun remontin päästiin sisään aika pienellä välirahalla. Taas remppaa, johon saatiin valtion edullista perusparannuslainaa. Kaikki mahdollinen tehtiin itse ja hankinnat tehtiin aina hemmetin tiukan vertailun jälkeen. Remppa kesti tämän vuoksi erittäin pitkään. Mutta selvittiin ja kaksi lastakin sai talosta synnyinkodin. Alkuajat oli tiukan markan aikoja. Mitään ylimääräistä ei ostettu. Priorisoitiin investoinnit. Aina laitettiin vähät ylimääräiset fyrkat sukanvarteen.
Asuttiin tässä talossa 18 vuotta. Arvo nousi taas, jne....
Kertyneiden pienten säästöjen pohjalta ostettiin vuonna -90-luvun puolivälissä Hämeenlinnan lähistöltä vanha maalaistalo, jossa oli asuttu viimeksi vuonna 1967. "Kohtuullinen" remontti jälleen mahdollisimman minimikustannuksilla itse tehtynä. Mm. purkutaloista haettiin kattopellit ja lattialankut. Ja taas arvo nousi.
"Patavahdille" iso kiitos sitä, että on aina ollut erittäin tarkka talousasioiden hoitaja. Kova pala intohimoiselle auto- ja prätkäharrastajalle laittaa kaikki nää hömpötykset jäihin pariksi kymmeneksi vuodeksi. Priorisointi kannatti.
Miksi tällainen oma vuodatus tähän väliin? Haen yhtäläisyyksiä kaupungin talouteen, yritän kömpelöä rinnastusta. Investoida pitää ja ottaa riskejä, jotta investointien arvo nousee. MUTTA, velanotto pitää olla hallittua ja tavoitteet selvillä milloin velka muuttuu saatavaksi. Pelkällä velkarahalla homma ei toimi.
Miten kaupungin käy, jos verotulot hiipuvat loistavista tulevaisuudenarvioista huolimatta? Uusiin asuinalueisiin sijoitettujen eurojen takaisinmaksu on kaukana kaukana tulevaisuudessa. Pelataan korkealla riskillä - all in. Tästä ei noin vaan pakiteta.
Veronmaksajien määrä vähenee koko ajan. Edunsaajien ja -vaatijoiden määrä lisääntyy koko ajan. Yhteiskunnan vastuulle sysätään koko ajan tehtäviä jotka oikeasti kuuluvat perheille ja yksittäisille ihmisille. Valittajien ja vaatijoiden määrä lisääntyy koko ajan: kotouttakaa meidät, hoitakaa meidän lapsemme, antakaa rahaa - vaikkei mua huvita yrittääkään hakea duunia, antakaa mulle asunto ilmaiseksi.
Puhutaan, että Vantaa saa koko ajan muuttovoittoa. Uudet asukkaat ei välttämättä tarkoita uusia veronmaksajia. Kaupunkiin valuu luku- ja kirjoitustaidottomia maahanmuuttajia, jotka tuovat lisää kustannuksia yhä harvempien kustannettavaksi.
Tässä kuitenkin otteita budjettikäsittelystä, lisään tähän aina uutta mukaan sitä mukaa kun jotain tapahtuu.
Taloussuunnitelman ensimmäinen esittelytilaisuus 14.10.2010
Ulkomaalaisperäisen väestön osuus väestöstä lisääntyy, stadissa tosin moninkertaisesti enemmän.
Työttömyysprosentti on pk-seudun kunnista suurin, kuitenkin paasataan koko ajan yli 100%:n työpaikkaomavaraisuudesta
Kysyin näitä asioita:
- onko esitetyt nyt esitetyt luvut luotettavia. Vuosi sitten meille esitettiin -67 MEur:n tappiolukemia, päätyen lopulta -14 MEur tappioon. Nyt on kuitenkin käytössä uusi toiminnanohjausjärjestelmä. Kuulemma luvut on luotettavia, menopuolella HUS:in
laskutus voi tuoda lisäystä, loppuvuoden verotulot saattavat myös muuttua.
- onko investointien priorisointia mietitty, kehä 3:sen perusparannus ja kehärata on tärkeitä, mutta miten muut? Vastaus Mika Savolainen: n. 80% investoinneista on sidottu sopimuksiin eli n. 20% on säätövaraa
- loppuhuomiona ihmettelin tilakeskuksen +50 MEUr tulosta, kun muut toimialat joutuvat supistaa menojaan
Niinistön Jaakko kysyi velasta ja etenkin koron määrästä.
40% lainakannasta on kiinteällä korolla, osa muuttuvista koroista on suojattu, koron nousun vaara on noin 20% lainasta. Arvio mahdollisesta koronnousun aiheuttamasta lisäsummasta n. 3 MEur.
Taloussuunnitelman infotilaisuus 21.10.2010
Käytiin läpi toimialoittain tilannetta ja taloussuunnitelmaa.
Oltiin jälleen ryhmittäin esitetty parhaan kykymme mukaan kysymyksiä ja virkamiehet olivat vastanneet niihin.
Kysyin konserni- ja rahoituspalveluista vastaavalta apulaiskaupunginjohtaja Lipposelta näitä:
- Onko kaupunki ottamassa käyttöön omaisuuden hallintaan oleellisesti kuuluvana ohjelmistorekisteriä (CMDB) kaupunkitasolla?
Tietoturvaraportissa tuli ilmi ettei kaupungilla ole aivan tarkkaan tiedossa mitä ohjelmistoja on käytössä ja missä.
Vastaus meni vähän ohi omistuksineen, ohjelmiston lähdekoodioikeuksineen. Kuulemma tilanne on kuitenkin hallussa. Jepa.
- kysyin myös projektihallintasalkusta, otetaanko kaupunkitasolla käyttöön?
Kuulemma otetaan, valuu vapaa-ajan toimialalle. Miksihän ihmeessä sinne? Eikös yleishallinto tai konsernihallinto olisi parempi koti projektihallinnalle?
torstai 21. lokakuuta 2010
torstai 30. syyskuuta 2010
Taloustilanne - Suomi on selkä seinää vasten
Hesarissa julkaistiin tänään raportti, jossa oli tutkittu Suomen yhteiskunnan toimivuutta tässä taloustilanteessa.
Havahduttavin asia joka iski silmään: verovaroin pyöritettävät palvelut voidaan pitää samalla tasolla vain jos joka vuosi saadaan luotua 25000 uutta työpaikkaa. Näin pitää tapahtua kymmenen vuoden ajan, joka vuosi. Toistan siis - 25000 uutta työpaikkaa.
Kuulemma jos näin ei tapahdu, peruspalveluista pitää alkaa tinkiä.
Höh, miksi ekaksi peruspalveluista? Miksei muualta? Kulttuurin tukeminen jäihin, kehitysapu seis, maahanmuutto minimiin, turhat investoinnit jäihin.
Työllistämisestä. Nykymallin pitää muuttua, jos meinataan moisia asettaa moisia työllistämistavoitteita. Yrittäjä on nykyään suurin konna ja vilungin tekijä. Kommunistinuoret tekevät myös kaikkensa, että yrittäjillä olisi mahdollisimman tukalaa:
http://www.ilmiannapomosi.net/
Tällä saadaan aikaan todella "rakentava" ilmapiiri joka paikassa. Toisaalta noillahan on perinteitä. DDR:ssä oli suuri hyve käräytellä perhettä, sukulaisia, naapureita, työkavreita jne., joten sama meno jatkuu.
Suomea yritetään muutenkin kuristaa joka paikassa ahtaalle. Mummojen sakokaivofarssi, julkisuuteen valunut jonkinlainen suunnittelu motareiden nopeusrajoitusten pudottamisesta, talojen lämmityksestä pitää tulla 25% uusiutuvista energialähteistä jne. Suomi poistaa yksin koko maailmaa uhanneen ilmastomuutoksen. Eläköön!
Stadin nuorisolautakunta päätti jatkaa Vapaa katto ry:n vuokrasopimusta kalasatamassa. Vihreiden Emma Kari ja Sosialistidemokraattien Tumppi Varonen vikisivät, kun joutuivat päättämään moisesta asiasta. Kuulemma kaupunginhallituksen pitäisi päättää. Voi voi, kun menee mukaan luottamustehtäviin on joskus pystyttävä päättämäänkin asioista. Turha marista.
Eilen kaksi romanialaista oli jäänyt kiinni ripeän sivullisen ansiosta. Olivat rullanneet 65 vuotiaan miehen. Tänään kaksi ulkomaalaistaustaista miestä pölli keski-ikäisen naisen käsilaukun. Lisää näitä tänne. Nyt heti. Saadaan vähän vipinää tunkkaiseen suomikulttuuriin.
Lentokentän alla kalliossa glykolivuoto keskeytti tunnelin louhintatyöt. Kuinkahan paljon sitä maaperässä oikein onkaan? Auvisen Timo on selvittänyt tätä jo vuosia. Kylmäoja on pilattu aikaa sitten. Lentokenttä on pyhä lehmä, sen toimintaa ei saa arvostella.
Havahduttavin asia joka iski silmään: verovaroin pyöritettävät palvelut voidaan pitää samalla tasolla vain jos joka vuosi saadaan luotua 25000 uutta työpaikkaa. Näin pitää tapahtua kymmenen vuoden ajan, joka vuosi. Toistan siis - 25000 uutta työpaikkaa.
Kuulemma jos näin ei tapahdu, peruspalveluista pitää alkaa tinkiä.
Höh, miksi ekaksi peruspalveluista? Miksei muualta? Kulttuurin tukeminen jäihin, kehitysapu seis, maahanmuutto minimiin, turhat investoinnit jäihin.
Työllistämisestä. Nykymallin pitää muuttua, jos meinataan moisia asettaa moisia työllistämistavoitteita. Yrittäjä on nykyään suurin konna ja vilungin tekijä. Kommunistinuoret tekevät myös kaikkensa, että yrittäjillä olisi mahdollisimman tukalaa:
http://www.ilmiannapomosi.net/
Tällä saadaan aikaan todella "rakentava" ilmapiiri joka paikassa. Toisaalta noillahan on perinteitä. DDR:ssä oli suuri hyve käräytellä perhettä, sukulaisia, naapureita, työkavreita jne., joten sama meno jatkuu.
Suomea yritetään muutenkin kuristaa joka paikassa ahtaalle. Mummojen sakokaivofarssi, julkisuuteen valunut jonkinlainen suunnittelu motareiden nopeusrajoitusten pudottamisesta, talojen lämmityksestä pitää tulla 25% uusiutuvista energialähteistä jne. Suomi poistaa yksin koko maailmaa uhanneen ilmastomuutoksen. Eläköön!
Stadin nuorisolautakunta päätti jatkaa Vapaa katto ry:n vuokrasopimusta kalasatamassa. Vihreiden Emma Kari ja Sosialistidemokraattien Tumppi Varonen vikisivät, kun joutuivat päättämään moisesta asiasta. Kuulemma kaupunginhallituksen pitäisi päättää. Voi voi, kun menee mukaan luottamustehtäviin on joskus pystyttävä päättämäänkin asioista. Turha marista.
Eilen kaksi romanialaista oli jäänyt kiinni ripeän sivullisen ansiosta. Olivat rullanneet 65 vuotiaan miehen. Tänään kaksi ulkomaalaistaustaista miestä pölli keski-ikäisen naisen käsilaukun. Lisää näitä tänne. Nyt heti. Saadaan vähän vipinää tunkkaiseen suomikulttuuriin.
Lentokentän alla kalliossa glykolivuoto keskeytti tunnelin louhintatyöt. Kuinkahan paljon sitä maaperässä oikein onkaan? Auvisen Timo on selvittänyt tätä jo vuosia. Kylmäoja on pilattu aikaa sitten. Lentokenttä on pyhä lehmä, sen toimintaa ei saa arvostella.
keskiviikko 22. syyskuuta 2010
Turha kaupunginvaltuuston kokous - Rajatorpassa villiä menoa - työnantajan sivukuluista
Olen lauantaina muuten Pähkinärinteen ostarilla klo 9:00-12:00. Siellä tuntuu olevan Vantaan valtuustosta suurin osa. Kuka isommalla ennakkomainonnalla (=rahalla), kuka pienemmällä.
Pähkisläiset, lähialueen jengi ja muut kiinnostuneet, tulkaa kyselemään valtuutetuilta mm. Pähkinärinteentielle tulevasta asuntolasta. Kyselkää myös veronkorotuksista. Kyselkää säästöistä. Kyselkää poliittisten järjestöjen tukemisesta. Kyselkää taiteilija-apurahoista. Kyselkää maahanmuuttajien avustamisesta. Kyselkää koteihinsa mätänevistä vanhuksista, joiden verovaroin yhteiskuntamme on rakennettu.
==================================
Kaupunginvaltuuston kokous 20.9.2010 oli turha. 67 valtuutettua kokoontui Leijaan kuuntelemaan muutamaa puhetta ja hyväksymään esityslistalla olleet asiat.
Listalla oli osavuosikatsaus + lasten ja nuorten toimintaohjelma lähivuosille. Osavuosikatsauksessa ihmetytti, että kunnallisverotuotot oli suunnilleen saman suuruiset kuin viime vuonna. Mikäs tässä ihmetyttää? Noh, Vantaa-sopimuksen mukaan suuret puolueet ja pienet peesaajat nostivat kunnallisveron 0,5% eli 19%:iin. Tällä piti tulla 23 miljoonaa euroa lisää. Missäs tämä fyffe nyt on? Ei se ole voinut huveta pelkästään yli 10%:iin nousseeseen työttömyyteen.
Mutta, ei tämä ketään kiinnosta. Ei näistä mitään puhuta. Kaikille vaan namia ja suitsukkeita. 1,3 miljoonaa Hiekkaharjun nuorisotilaan, tuhansia euroja sinne tänne jokaisessa VAPAS-kokouksessa, yleensä monikulttuurisuuden ylistysveisuihin, poliittisille järjestöille, palkataan kaiken maailman vakansseilla virkamiehiä lisää, vaikka työvoimaa pitäisi sopimuksen mukaan vähentää, venkoillaan pormestarimalleja jne.
Rajatorpassa asuvat ihmiset olivat ottaneet yhteyttä alueen lisääntyneiden häiriöiden takia. Tästä kirjoitin jo aiemminkin. Järjestin kokouksen, johon saatiin kaikki osapuolet paikalle. Teimme mun mielestä hyvän tehtävälistan, jolle saatiin myös vastuuhenkilöt. 2 kk:n päästä pidetään seurantakokous. Saa nähdä miten vaikuttaa. Kenelläkään ei ole todellakaan oikeutta tulla öykkäröimään kenenkään asuinalueelle. Ei kenelläkään.
Rajua tekstiä Taloussanomissa. Kun työllistät jonkun, palkan sivukulut voivat olla jopa yli puolet siitä mitä henkilö saa liksaa. Tätä on vaikea ymmärtää, jos työskentelee järjestöissä, puolueissa jne. Häviämme tässä skabassa jopa Ruotsille. Miten käy (on jo käynyt) Suomen kilpailukyvyn?
Taloussanomat 22.9.2010
Mikä kaikki oikein maksaa työssäsi? 1 500–2 000 euroa kuukaudessa käteen saavan palkansaajan työllistäminen on tullut maksamaan 2 803–4 276 euroa, kun työnantaja on hoitanut kaikki velvollisuutensa.
Kilpailukykyottelu. Paljonko tulee palkan päälle sivukuluja:
Suomi min. 65,40 % Suomi max. 68,20 % Ruotsi min. 38,15 % Ruotsi max. 54,08 %
Ja tähän loppuun videopätkää (klikkaa) viime elokuulta autottoman päivän kunniaksi. Hitaasti, mutta varmasti ja silti hauskaa koko rahalla. Liikkuva shikaani.
Pähkisläiset, lähialueen jengi ja muut kiinnostuneet, tulkaa kyselemään valtuutetuilta mm. Pähkinärinteentielle tulevasta asuntolasta. Kyselkää myös veronkorotuksista. Kyselkää säästöistä. Kyselkää poliittisten järjestöjen tukemisesta. Kyselkää taiteilija-apurahoista. Kyselkää maahanmuuttajien avustamisesta. Kyselkää koteihinsa mätänevistä vanhuksista, joiden verovaroin yhteiskuntamme on rakennettu.
==================================
Kaupunginvaltuuston kokous 20.9.2010 oli turha. 67 valtuutettua kokoontui Leijaan kuuntelemaan muutamaa puhetta ja hyväksymään esityslistalla olleet asiat.
Listalla oli osavuosikatsaus + lasten ja nuorten toimintaohjelma lähivuosille. Osavuosikatsauksessa ihmetytti, että kunnallisverotuotot oli suunnilleen saman suuruiset kuin viime vuonna. Mikäs tässä ihmetyttää? Noh, Vantaa-sopimuksen mukaan suuret puolueet ja pienet peesaajat nostivat kunnallisveron 0,5% eli 19%:iin. Tällä piti tulla 23 miljoonaa euroa lisää. Missäs tämä fyffe nyt on? Ei se ole voinut huveta pelkästään yli 10%:iin nousseeseen työttömyyteen.
Mutta, ei tämä ketään kiinnosta. Ei näistä mitään puhuta. Kaikille vaan namia ja suitsukkeita. 1,3 miljoonaa Hiekkaharjun nuorisotilaan, tuhansia euroja sinne tänne jokaisessa VAPAS-kokouksessa, yleensä monikulttuurisuuden ylistysveisuihin, poliittisille järjestöille, palkataan kaiken maailman vakansseilla virkamiehiä lisää, vaikka työvoimaa pitäisi sopimuksen mukaan vähentää, venkoillaan pormestarimalleja jne.
Rajatorpassa asuvat ihmiset olivat ottaneet yhteyttä alueen lisääntyneiden häiriöiden takia. Tästä kirjoitin jo aiemminkin. Järjestin kokouksen, johon saatiin kaikki osapuolet paikalle. Teimme mun mielestä hyvän tehtävälistan, jolle saatiin myös vastuuhenkilöt. 2 kk:n päästä pidetään seurantakokous. Saa nähdä miten vaikuttaa. Kenelläkään ei ole todellakaan oikeutta tulla öykkäröimään kenenkään asuinalueelle. Ei kenelläkään.
Rajua tekstiä Taloussanomissa. Kun työllistät jonkun, palkan sivukulut voivat olla jopa yli puolet siitä mitä henkilö saa liksaa. Tätä on vaikea ymmärtää, jos työskentelee järjestöissä, puolueissa jne. Häviämme tässä skabassa jopa Ruotsille. Miten käy (on jo käynyt) Suomen kilpailukyvyn?
Taloussanomat 22.9.2010
Mikä kaikki oikein maksaa työssäsi? 1 500–2 000 euroa kuukaudessa käteen saavan palkansaajan työllistäminen on tullut maksamaan 2 803–4 276 euroa, kun työnantaja on hoitanut kaikki velvollisuutensa.
Kilpailukykyottelu. Paljonko tulee palkan päälle sivukuluja:
Suomi min. 65,40 % Suomi max. 68,20 % Ruotsi min. 38,15 % Ruotsi max. 54,08 %
Ja tähän loppuun videopätkää (klikkaa) viime elokuulta autottoman päivän kunniaksi. Hitaasti, mutta varmasti ja silti hauskaa koko rahalla. Liikkuva shikaani.
maanantai 13. syyskuuta 2010
Vapaa-ajan lautakunnan kokous - toimialan talousarvioesitys, lisäksi jaettiin Somaleille rahaa
Esityslista pitkä kuin nälkävuosi - ennakkoarvio pitkästä kokouksesta piti paikkansa.
17:30 aloitettiin ja 21 jälkeen ulostauduttiin Tiksin Laureasta. Kuuluu toimenkuvaan, luottamustehtävissä joutuu joskus venymään. Jäi omat sählyt jälleen väliin tältä illalta.
Listalla toimialan mm. talousarvioesityksen hyväksyminen, Hiekkaharjun nuorisotilan kunnostus (1,5 MEur), Vantaa-palkinnon saajaehdokkaiden esittely, pakolliset somalirahojen jakamiset ja muuta lista-asiaa.
Talousarvion käsittelyssä jo materiaalissa tuli ilmi, ettei toimiala tule pysymään annetuissa rajoissa, mm. henkilöstön palkankorotusten ja kaupungin sisäisten vuokrien korotusten vuoksi.
Pidin puheenvuoron, jossa pyysin lupaa saada esitellä kalvoilta meidän linjauksia VAPAS-toimialalle. Kalvosarja kuvina tossa blogitekstin keulilla. Klikkaa kuvasta kalvo isommaksi. Kuultiin myös, että Vantaalla on mennyt rikki yli 10% työttömyysprosentti. Se on kova luku. Mm. mun esityksessä on ideana tulospalkkaus työllistämisasioita hoitaville virkamiehille. Tulospalkkio napsahtaa, kun saa työllistettyä jonkin määrän jossain ajassa. Nostaa myös virkamiehen motivaatiota henk.koht. tasolla.
Talousarvio hyväksyttiin, ylityssumman muutoksella kehyksen sisään.
Yhtenä asiaana listalla oli Hiekkaharjun nuorisotilan kunnostushanke, joka kaupungin toteuttamana maksaisi n. 1,5 MEur. Uuden rakentaminen maksaisi vähän alle 2MEur. Mestan sijainti on kuulemma hyvä, mutta rakennukset on huonot. Tiksin keskustassa ei ole kunnollista nuorisotilaa, joten sinne tarvitaan pian oma nuorisotila. Kunnas esitti investoinnin hylkäämistä, kannatin Jukan esitystä. Vasemmisto kannatti kunnostamista. Vihreät ei tällä kertaa äänestäneet muun vasemmiston mukana. 8-7 investointi hylättiin.
Kaupunki on just keväällä myynyt Hakunilanrinten sivukoulun (1000m2) 450 000 €:lla Kehä 3:sen varresta. Kaupungilla löytynee tyhjistä tiloista muitakin parempikuntoisia tiloja tähän käyttöön.
Vantaa-palkinnon saajiksi löytiin pöytään jälleen "never heard"-osostoa, tästä ei saa enempää kertoa vielä tässä vaiheessa.
Sompuille ja Mozaika ry:lle myönnettiin tukia, äänestytettiin ja hävittiin 13-3, yhden rohkean demarin äänestäessä tyhjää. Ei siis vinoilua, vaatii oikeasti rohkeutta äänestää ryhmäkuria vastaan. Kiitos myös KD:n reippaalle edustajalle.
Tähän liittyen kävin viime viikolla Kaapelitehtaalla "monikulttuurisuus taiteessa" tilaisuudessa. Vanhassa Nokian kaapelitehtaan tiloissa kokoontui arviolta yli 100 henkeä keskellä päivää jaarittelemaan jonninjoutavuuksia jonninjoutavuuksista. Minä mukana, mutta kuunteluasennossa. Pari poimintaa: yhdessä puheenvuorossa päiviteltiin sitä ettei apuraha-anomuksia voi jättää englanniksi. Toisessa puheenvuorossa "kansallispukuinen"-rouvasmuusikko päivitteli sitä ettei apurahoja saa pitemmäksi aikaa. Hänen luova työskentelynsä kärsii näistä toistuvista anomusten täyttämisistä. Mulla alkoi tulla mitta täyteen ja lämpö nousta prätkän ajoasun sisällä normaalia korkeammaksi... Sanoin lähtiessä tapahtuman järjestäjätahon edustajalle, että tällaista pelkäsin kuulevanikin. Tuli paha mieli. Vanhukset, joiden verovaroilla yhteiskunta on rakennettu viruvat huonolla hoidolla ja näillä "taiteilijoilla" on tällaiset murheet turhuuden markkinoilla.
Että näin. Eilen meinas mennä peukku poikki. Kaapparimallin jiirisirkkeli ampui itsensä matkaan kohti peukkua. Oma moka, olis pitänyt käyttää apupalikkaa, koska halkaistava palikka oli niin snadi. Ei sitä näemmä koskaan opi.
tiistai 7. syyskuuta 2010
Valtuuston talousseminaari, pormestaria tyrkytetään, muutama kaavio päätöksen teosta ja liityin eka kerran elämässäni aatteelliseen järjestöön!

Valtuuston talousseminaari pidettiin Vantaa Rantasipi Airport hotellilla. Ohjelmassa synkkiä lukuja, ryhmäpuheenvuoroja, simulointia uudesta hallintomallista ja muuta jänskää.
Kaupunginjohtaja Paajanen pudotteli vähäeleiseen tyyliinsä tunnuslukuja otsikolla "Vantaan strategiset haasteet ja talouden kehitysnäkymät"
Muutama poiminta Paajaselta:
- ensivuonna tappiota arviolta -28 miljoonaa euroa
- talouden kasvua on kuulemma ilmassa
- henkilöstömenot pidettävä kurissa, tulevaa eläkesiirtymää hyödynnettävä täysillä eli ei uusia tilalle
- yleisen kiinteistöveron yläraja nostettiin viimevuonna tappiin eli 1%:iin. Nyt yläraja on valtion puolesta nostettu 1,35%:iin. Vantaa on LUVANNUT pitää veroprosentit ennallaan vuoteen 2014 asti. Saas nähdä!
Kaupunginhallituksen pj. Tapani Mäkinen kävi läpi Vantaa-sopimuksen tilannekatsauksen, jossa myös valettiin uskoa tulevaan. Vastuuta sopimuksen raameissa pysymisestä sälytettiin lautakuntiin, joiden päätösten pitää pysyä annettujen "kehysten" sisällä. Mäkisen esityksessä yksi erikoisuus oli kalvo, joka sisälsi yhden ranskalaisen pallukan ja ruudullisen tekstiä. Aika tiukkaa settiä omaksua ja vastoin kaikkia esitysohjeita. Toisaalta nää on niin äärimmäisen nuorta ja nerokasta jengiä, joten omaksumiskyky on ziljoona kertaa parempaa kuin mulla.
Toimialat kävivät läpi omat settinsä joten taas kuultiin pakolliset monikulttuuri-ylistysveisut. Mäkään en voi enää pidätellä, se on aika ajoin päästettävä ilmoille - muuten alkaa turvottaa: MONIKULTTUURISUUS. Tulihan se sieltä, huh. Odotas, vielä on jotain ..äääh... MONIKULTTUURISUUS. Johan helpotti.
Meille esiteltiin mallia, jossa simuloitiin Vantaata jossa hallintomalli olisi Tanskan Odensesta. Mikähän muuten kaikista maailman kaupungeista otti malliksi Odensen Tanskasta. Nooh, siellä on ainakin pormestari... Olisko tarkoitushakuista?
Joka tapauksessa luottamushenkilöiden määrä on pienempi kuin meillä, päätoimisia husaareita on palkattu nokkamiehiksi luottamusmiehille. Toimialoilla on ammattijohtajat, ei siis poliittisilla mandaateilla valitut kauko-ohjattavat mallit. Eipä silti, vaikka puolueen jäsenkirja ja sillä saatu vakanssi on verrattavissa työperäiseen sairauteen, saattaa näistä joskus tulla vahingossa ihan kelpo ammattilaisia. Uskottavuuden kanssa on aina tekemistä, kun tietää, että vakanssin edellytyksenä on ollut tietyn puolueen jäsenkirja.
Pidin meidän ekan ryhmäpuheenvuoron, joka tuli tehtyä ekoja esityksiä kuullessa ja jäi näin ollen juosten kustun tasolle. Olimme seminaaria ennen pohtineet asioita maileilla ja sieltä oli helppo poimia yhteiset linjauksemme. Poiminnat esityksestämme:
Nojataan vahvasti verotulojen kasvuun, vaikka
- Yleisen taloustilanteen paranemisesta ei ole yksiselitteisiä merkkejä
- Kuntien saama yhteisövero-osuus laskee 10% vuonna 2012
- Tuloveroprosentti on jo nyt pk-seudun korkeimpia, esityksessä luvataan veroprosenttien pysyvän ennallaan 2014
- Nykyiset investoinnit tärkeitä ja vietävä loppuun
- Uudet investoinnit harkittava todella tarkkaan
- Velkamäärä pk-seudun korkein, mahdollinen korkojen nousu aiheuttaa todellisen riskin
- Työttömyyden painottuminen Vantaalle huolestuttava erityispiirre
- Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden työttömyyden vähentäminen
- Keskityttävä tiukkaan menojen sopeuttamiseen ja tuottavuuden parantamiseen kuntalaisten peruspalveluiden tasoa vaarantamatta
- Vantaa-sopimuksen tuottavuustavoitteiden saavuttamiseen ollaan valmiita, löytyykö todellista tahtoa muuttaa asioita?
(Pormestarimalleista jne.)
- Eri hallintomalleja pohditaan tarmokkaasti…
- Onko tämä todella tällä hetkellä Vantaalla tärkein käsiteltävänä asia?
- Luottamushenkilöorganisaatiomallin tarkasteluun ollaan valmiita, valtuuston roolin vahvistaminen on tärkeä tavoite
Tähän liittyen tein ylläolevat kaaviot kunnallisen päätöksenteon nykymallista ja mitä se voisi olla. Siis tehty täyttä ymmärrystä vailla ja syyntakeettomana. Mutta nykymalli kuristaa kaiken demokratian. Muutama tirehtööri ohjaa sirkusta ja pellet heittää kuperkeikkaa näiden toiveiden mukaan. Muutama soraääni kuuluu silloin tällöin ja siihen se jää. Ihan sama juttu, jos kapellimestarina häärii joku pormestari, paroni tai keisari. Pystyy vielä paremmin pyörittämään virkamiehistöä oman pillinsä mukaan.
Ens kerralla voimasuhteet muuttuu ja koko paletti menee uusiksi. Pakko mennä! Jos nyt ehdottaa jotain puoluerajojen yli hyville, uskotuille tyypeille, ne toppuuttelee ettei vielä - aika ei ole kypsä nyt - oota, kohta tulee se uus malli jne. Koko ajan vaan ootetaan ja vanha tuhlailu jatkuu.
Eka kerran elämässäni liityin aatteelliseen järjestöön, perussuomalaiseen puolueeseen. Neitsyys meni siis 47 vuoden iässä elokuussa 2010. Aikanaan, kun vielä kommarit oli rehellisesti kommareita eikä piilossa missään vasemmistoliitossa tai vihreissä, aikana jolloin Neuvostoliitto paskansi ympäristön reilusti pilalle, tuhosi miljoonien ihmisten elämän ja Suomessa kumarreltiin, nuoltiin ja kieriskeltiin Varsovan "rauhan"liiton edessä, mua pyydettiin - tai no, yritettiin pakottaa liittymään AY-liikkeeseen. Mä nautin tilanteesta ja olin oikein odottanut sitä. Vastasin niille, että jos Suomessa voi olla liittymättä kirkkoon, olla menemättä armeijaan, pitää mun mielestä olla myös vapaus valita liittyykö ammattiyhdistykseen vai ei. Olin sen verran täynnä tymäkkää uhoa, ettei tarvinnut enää tulla kyselemään.
Yritän nyt siis virallisesti eduskuntavaaliehdokkaaksi. Tällaista tilaisuutta ei tuu toista. Älymystö-suvaitsevaisto ja poliittista salakieltä puhuva jengi on avannut hanat.
maanantai 23. elokuuta 2010
Valtuuston syyskauden 2010 eka kokous 23.8.2010 - nuorisovaltuusto pääsi mukaan ja heti mukaan puhumaan asiaa

Eka kokous 23.8.2010 syyskaudella, tai siis loppukesäkaudella. Ei saa vielä luovuttaa, kesä jatkuu!
Kokousta ennen Vantaan omakotiyhdistyksen kaksimiehinen delegaatio kävi kertomassa mikä painaa mieltä. Listalla hyviä asioita ja takana perinpohjaista perehtymistä. Yhtenä asiana mm. Länsi-Vantaan lentomelu, joka johtuu kiitotie 3:sen vähäisestä käytöstä.
Itse kokouksen asialistalla aika mitätön määrä asioita. Muodollisuuksien jälkeen ekana otettiin nuorisovaltuuston puheoikeuden myöntäminen valtuustoon. Asia lähti liikkeelle vihreiden Niinimäen aloitteesta.
Puheoikeus myönnettiin ja NuVan Rokkanen piti hyvän kiitospuheenvuoron, jossa kertoi mm. stadin nuorisoyhdistyksen tms. edustajan kyselleen jelppiä. Vantaalla nuorison edustus on nyt päätöksenteon tukena virallisesti ja siten ollaan edellä pääkaupunkia ainakin tässä asiassa.
Esityslistalla oli myös Niinistön Jaakon ja mun aloite luottamushenkilöiden ulkomaanmatkojen omavastuuosuudesta ja raportoinnista. Pidin tässä kohtaa lyhyen puheenvuoron, jossa kiitin pikaisesta vastaamisesta aloitteeseen. Mainitsin, että vastaus oli odotetun kaltainen ("Aloitteessa esitetyt edut ovat suurelta osin kaupunginhallituksen antaman ohjeistuksen mukaisia. Ohjeistusta noudatettaessa erillisen omavastuuosuuden periminen matkakustannuksista ei ole perusteltua.")
Halusin varmistaa, että edes raportointivelvoite tulee jotenkin kirjattua joten laadin tällaisen pöytäkirjalausuman:
PERUSSUOMALAISTEN PÖYTÄKIRJALAUSUMA KAUPUNGINVALTUUSTON ESITYSLISTAN KOHTAAN 8 - Vastaus valtuutettu Timo Uppalan ja valtuutettu Jaakko Niinistön sekä useiden muiden (13)
valtuutettujen aloitteeseen luottamushenkilöiden ulkomaanmatkojen omavastuu-
osuuden asettamiseksi
Perussuomalaisten valtuustoryhmä edellyttää, että aloitteessa esitetty vaatimus raportointivelvollisuudesta toteutetaan.
Luottamushenkilöiden ulkomaanmatkoista laaditaan määrämuotoinen raportti, joka sisältää seuraavat asiat:
• matkan kohdemaa ja kaupungit
• osallistujat
• matkan aloitus- ja päätöspäivämäärät
• lyhyt selostus matkasta
• matkan tavoite
• oma arvio tavoitteen toteutumisesta
• saavutetut hyödyt Vantaan kannalta
Raportin laatii joku mukana olleista luottamushenkilöistä ja se liitetään liitteeksi seuraavaan kaupunginvaltuuston kokouksen esityslistan materiaaliin.
Pöytäkirjalausumassa esitetty parannusehdotus ei aiheuta lisäkustannuksia kaupungille, mutta lisää merkittävästi avoimuutta, läpinäkyvyyttä, parantaa tiedonkulkua ja jakaa mahdolliset saavutetut hyödyt laajemman joukon saataville.
Vantaalla, 23.8.2010
Perussuomalaisten ryhmä
Seuraavana listalla oli Ranbir Sodhin aloite maahanmuuttajien suosimisesta kaupungin työntekijöitä valittaessa. Vihreät toverit puolustivat ja taisi joku demarikin yhtyä samaan kuoroon. Ei mene omaan jakeluun, ei millään. Vaikka kuinka mamujen saaminen työelämään varmasti auttaa yhteiskuntaan integroitumisessa, sitä ei voi tehdä tällalailla väkisin, suosien jotain ryhmää. Voi vaan kuvitella sitä katkeroitumisen määrää, joka tästä lähtisi liikkeelle. Saattaisi jengin sellaiseen vimmaan, ettei uskalla edes ajatella seurauksia.
Sinänsä Ranbirille pisteet; vaatii pokkaa esittää muulla kuin äidinkielellään isolle jengille näinkin vaikeita sanoja vilisevä asia. Itsellä voisi olla orpo olo vastaavassa tilanteessa esim. Intiassa.
Yhtenä esityslistan asiana oli kaavamuutos, jolla mahdollistetaan Martinkylän tien (lähtee siitä Hämeenkylän McDonaldilta Kodin1:lle päin) muuttaminen 4-kaistaiseksi. Karttakuva alueesta jossain tässä blogissa. Taitaa olla tuolla ylhäällä.
Pidin puheenvuoron, jossa ihmettelin tätä hanketta. Kehä III menee sadan metrin päässä ja siihen tekemällä kunnon liittymät (mm. liikenneympyrä voimalan viereen) saadan homma pelaamaan. Vantaan taloudellisessa tilanteessa on paljon pahempia liikennesumppuja joita pitäisi kehittää. Heti tulee mieleen mm. Rajatorpantien risteys Vihdintien yli, sitä seuraava Rajiksen Nesteen risteys, Pähkiksen koulun risteys ilman liikennevaloja, jne. Jos jotain halutaan nelikaistaiseksi, olisi yksi kohde toi Rajatorpantie Myrtsiin päin.
Kokous päättyi hyvissä ajoin. Ehdin himaan kasaamaan prätkän enskavedon ja kytkimen. Toissa viikonloppuna mökiltä palatessa oli sisemmän enskakopan kiinnityspultteja katkennut koneen lohkon päästä ja avattuani kopan, huomasin että myös kopan sisältä oli kaks pulttia poikki. Tiesin ajaessa, että jotain on pielessä, koska vaihdetseba ravisti niin penteleesti.
Samalla vaihdoin eturattaan alle stefan, sorvautin rattaan alle tulevaan holkkiin uran, jonne hommasin Tiivistekeskuksesta o-renkaan, korjasin koneen lohkon kierteet helicoililla ja vaihdoin koneen kiinnityslinkit, joista toisen kumipuslat oli huonossa kunnossa. Pelkkä pulttien vaihto olisi korjannut oireen - ei syytä.
Lyhyt koeajolenkki tuntui ok:lta, aamulla Kehä I:sen ruuhkiin ja taatusti työkalut mukaan. Saattaa olla matkan varrella kytkimen säätöä, kunnes levyt on asettuneet kohdilleen.
tiistai 17. elokuuta 2010
Loma loppui - luottamushommiin paluu alkoi vapaa-ajan lautakunnan kokouksella, kulttuurirahaa jaettiin
Pitkästä aikaa päivitystä blogspotiin. Pidin lomaa heinäkuun. Firma oli siis seis.
Kelit suosivat todella hyvin. En käsitä, että samat ihmiset, jotka talvella matkustavat tyyriisti Thaimaan yli 30C:n lämpöön hikoilemaan valittavat Suomen suven samoja hellelukemia.
Rakensin mökillä loman aikana grillikatoksen, josta tuli kooltaan 12 x 3,5 m. Upotin katoksen toiseen päähän paljun, keskelle muurasin avotakan ja toiseen päähän tulee kesäkeittiö. Rakentaminen oli mukavaa konkreettista tekemistä. Oikeastaan koko heinäkuun tuli vietettyä asuna bokserit, naulareppu ja jalassa feikki-crocsit. Aina kun tuntui siltä, että lämpöä on vähän liikaa, kävelin järveen ja sen jälkeen takas hommiin. Upeata luksusta Suomen kesässä kerrankin. Kuvassa katos lähes nykyvaiheessa.
Ja sitten totisempaan torven soittoon.
VAPAS kokous 16.8.2010
Alkuun pari esittelyä: 4V hanke eli Välitä, Vaikuta, Viihdy, Voi hyvin. Suunnattu lähinnä vuokratalojen asukkaille. Asukkaille suunnatussa esitteessä kerrottu mm. että vikailmoituksen tekeminen vuotavasta veskin pöntöstä kannattaa ja säästää. Esittelijän mielestä suurimpana vaikeutena on saada tietyiltä vuokrataloalueilta
väkeä mukaan. Ylläri.
Toimialan "tuloskortin" esittely. Vt. toimialajohtaja Nygren:
Ykköstavoitteena aktiivinen ja hyvä elämä vantaalaiselle. Liksat nousee 0,7%, menot kasvavat mm. sisäisien vuokrien korotusten vuoksi.
Tilakeskuksen Pasi Salo esitteli sisäisten vuokrien muodostumisperusteet. Sisäiset vuokrat on suurin menoerä palkkojen jälkeen. Sisäiset vuokrat määräytyvät kuulemma aiheutuneiden kustannusten mukaan. Joo-o. Esim. vanhat kalliosuojat aiheuttavat satojen tuhansien sisäiset vuokrakulut. Tämä taasen aiheuttaa liikuntatoimelle kestämättömän tilanteen.
Työllisyyspalvelut vuokraavat tilat ulkopuoliselta vuokranantajalta. Kysyin miksi, koska kaupungilla on samaan aikaan yli 20 000m2 omia tiloja tyhjänä. Nygren vastasi, että haluavat kaikki saman katon alle ja samoihin tiloihin valtion työllisyystoimintojen kanssa. Kaupungilta ei olisi kuulemma löytynyt vastaavaa tilaa.
Kulttuurin kohdeavustusten hyväksyminen. Muutaman kulttuuritapahtuman avustushakemus oli evätty. Kuitenkin Maahanmuuttajan Kulttuuri ja Taideyhdistys (MKTY) ry:lle oli esitetty hyväksyttäväksi 2800 €, toimintana monikulttuuristen ja kansainvälisten keskustelukerhojen kuluihin ajalle 1.7.-31.12.2010. Kysyin mitä nämä keskustelukerhot ovat ja kuinka usein niitä järjestetään. Annettu vastaus ei vakuuttanut, joten esitin avustushakemuksen hylkäämistä. Herranen kannatti. Äänestys.... ja häviö 15-2. Maahanmuuttajien keskustelukerhot saavat siis rahansa. Keskustelu on kuulemma kulttuuria parhaimmillaan, kumma että keskustelunkin järjestämiseen tarvitaan rahaa. Maahanmuuttajien eri ry:ille annetaan joka kokouksessa rahaa eri toimialoilta. Miten on mahdollista, että nämä ovat pystyneet äin tarmokkaasti luomaan tällaisia rahankeruutapoja? Onko tämä tukenut integroitumista, mm. somalien osalta joista osa on ollut lähes 20 vuotta jo Suomessa?
Esityslistan kohta: Aiesopimus R3 Maahanmuuttajanuorten tuki ry:n kanssa vantaalaisten maahanmuuttajataustaisten nuorten info- ja palvelukeskushankkeesta
Ja sama suomeksi. Maahanmuuttajat tukevat ja auttavat toisiaan työhaussa. Kaupunki kustantaa osan ja loput haetaan ELY-keskukselta. Hommaan palkataan kaksi maahanmuuttajaa kolmeksi vuodeksi kiinteällä kk-palkalla. Tsekkasin R3-yhdistyksen sivuilta, että jäsenet ja muu poppoo on lähestulkoon kaikki somaleita.
Ideana hanke on toki hyvä ja kannatettava. Esitin tähän pöytäkirjalausuman, jonka tavoitteena on tarkentaa ja varmistaa kohdetta. Lausuma kirjattiin mukaan ja se menee näin:
PERUSSUOMALAISTEN PÖYTÄKIRJALAUSUMA – VAPAA-AJAN JA ASUKASPALVELUIDEN LAUTAKUNNAN KOKOUKSEN ESITYSLISTAN KOHTAAN 72 – ”Aiesopimus R3 Maahanmuuttajanuorten tuki ry:n kanssa vantaalaisten maahanmuuttajataustaistennuorten info- ja palvelukeskushankkeesta”
Vantaan kaupunki esittää R3 Maahanmuuttajanuorten tuki ry:n kanssa tehtäväksi aiesopimusta, joka tähtää maahanmuuttajanuorten työllistymistilanteen parantamiseen.
Koska R3 Maahanmuuttajien tuki ry on vahvasti somalitaustainen järjestö, edellytämme että hankkeeseen osallistuvat virkamiehet valvovat että tuki- ja neuvontapalvelut kohdistuvat tasapuolisesti kaikkiin maahanmuuttajaryhmiin, sekä hankkeeseen osallistuvat avustavat myös valtaväestöön kuuluvien nuorten neuvonnassa.
Edellytämme myös, että vapaa-ajan ja asukaspalveluiden lautakunnalle raportoidaan neljännesvuosittain hankkeen etenemisestä.
Vantaalla, 16.8.2010
Perussuomalaisten ryhmä
Timo Uppala
Jouni Herranen
Näihin kuviin ja tunnelmiin.
tiistai 22. kesäkuuta 2010
Kevään viimeinen valtuustonkokous 21.6.2010
Valtuuston kokous 21.6.2010
Kokousta ennen valtuustoryhmät ottivat vastaan kehitysvammalähetystön. Inkerinsuomalaiselta Viola Heistoselta on evätty oikeus tavata kehitysvammaista lapsenlastaan. Vaikeasti vammainen poika on hoidossa Imatralla Raution toimintakeskuksessa, Vantaan maksusitoumuksella.
Viola on ensimmäisiä Suomeen sodan jälkeen palautettuja inkerinsuomalaisia, tullut Suomeen 90-luvun alussa ja mennyt samantien duuniin Lindströmin pesulaan. Ei siis näitä paapottavia käenpoikia.
Ikäihminen, joka on selvinnyt sosialismin ja kommunismin hirveydet selväjärkisenä ja ehjänä läpi, on oikeutettu apuumme. Kuntsi tekikin tästä aloitteen, jonka todella moni valtuutettu allekirjoitti.
Valtava määrä valtuutettuja poissa. Ei koskaan vielä näin paljon poissaolleita.
Vantaan ikääntymispoliittinen ohjelma, oma puheenvuoroni:
Alkuun muutama lainaus ohjelmasta:
"Vantaan ikääntyvä väestö on rikkaus. Meillä ikäihmiset elävät mielekästä elämää tavalla, josta muu maailma ottaa mallia."
"Kun haastamme hallintojen raja-aidat, haastamme mielestäni samalla koko ”vanhuuden”". Antti Lindtman, valtuuston puheenjohtaja. Viksu blogi 9.3.09
Muitakin vastaavia löytyy. Upeita lauseita, kertakaikkiaan upeita.
Puheet on puheita ja teot on kuitenkin tekoja.
Ennaltaehkäisevään toimintaan on panostettava - korulause? Esimerkkinä esimerkiksi huonomuististen kotona asuvien ikäihmisten päiväkerhot. Kerho maksaa 20€/kerta (vaikka esimerkkitapaus on maksanut ikänsä veroja Vantaalle). Kerhopäiviä ollut 2 viikossa. Nyt näitä on uhattu supistaa taloustilanteeseen vedoten. Päiväkerhot ovat näille henkilöille todella odotettuja viikkojen kohokohtia.
Kuinka käy jatkossa? Kaikkeen muuhun yhditystoimintaan kaupungilla näyttää riittävän avokätisesti rahaa. Muistetaanko silloin ohjelmassa esitellyt kehystetyt ylevät lauseet?
Kotona asuu yli 91% 75 täyttäneistä. Näistä osa asuu omin käsin, omin säästöin aikanaan rakennetuissa omakotitaloissa. Viime vuoden budjettineuvotteluissa yleinen kiinteistövero nostettiin tappiin eli 1%:iin. Tämä kohdistui juuri ikäihmisiin. Miten käy ensi vuoden talousarviota tehtäessä? Muistetaanko silloin ylevät lauseet ikääntyvistä ihmisistä? Yleistä kiinteistöveroa ei voi enää enempää nostaa, nostetaanko nyt vakituisen asumisen kiinteistöveroa? Kaksi kymmenystä olisi vielä varaa ruuvata peukaloruuvia. Sehän onnistui viimeksikin, miksei nytkin? Otetaan vaan pois omistusasunnoissa asuvilta vanhuksilta. Vai olisiko sittenkin syytä tinkiä jostain menoista?
Tavoitteet - toimenpiteet ja vastuut. Kollektiivinen vastuu on sama kuin ei vastuuta ollenkaan. Vastuusarakkeeseen on laitettava henkilön nimi.
Ikäihmisistä välittäminen on yksi oleellisista kunnan tarjoamista peruspalveluista. Toivottavasti ohjelman 35 sivua kuluu käytössä, eikä jää vain kuriositeetiksi."
Muina asioina kokouksessa mm.:
- Kanniston kouluhanke, jonka rakentaminen on aloitettu ja nyt asia tuodaan budjettiin. 7 MEur 2010 ja 7 MEur 2011 lisää menoja. Tarpeellinen hanke varmasti, mutta miksei hanketta voitu budjetoida ajoissa?
- kaavamuutos Piispankylässä: Asemakaavalla kaavoitetaan noin 2,2 hehtaaria nykyistä peltoaluetta Tikkurilantien ja Piispankyläntien nimiseksi katualueeksi.
- Vastaus valtuutettu Mika Niikon ja usean muun valtuutetun (34) aloitteeseen toimeentulotuen saajan asunnon turvaamiseksi maksamalla vuokra suoraan vuokranantajalle:
Ei tullut suoraan vastausta, jolla varmasti toimeentulotuesta vuokra ohjautuu oikeaan paikkaan. Nyt on ainakin kaikilla tiedossa ja toivottavasti se auttaa. Paapomistahan tämä on, ryssi elämäsi itse totaalisesti ja silti homma pelaa.
- Vastaus valtuutettu Sini Alénin ja usean muun valtuutetun (22) aloitteeseen toimenpiteistä melun vähentämiseksi päiväkodeissa ja kouluissa:
Kuulemma uusissa päiväkodeissa asia on kunnossa rakennusmateriaaleilla. Kuinkas vanhoissa?
- Vastaus valtuutettu Timo Karénin sekä useiden muiden (20) valtuutettujen aloitteeseen Vantaan kaupungin työpaikkojen saamiseksi savuttomiksi vuoden 2011 alusta lukien sekä ohjelman laatimiseksi tupakoimattomuuden edistämiseksi Vantaan kaupungin työpaikoilla 2011 - 2015 / Savuton Vantaa:
Vantaa julistautuu savuttomaksi vuoden 2011 alusta, kukaan ei tosin saa fuduja röökin takia.
Sitten juhannusvalmisteluihin, joihin kuuluu tänä vuonna himapihalla olleen paljun siirtäminen mökille ja mökille toimitetun roudaamien himaan... helppoa. Peräkärryssä on siis aikamoinen hivakka torstaina matkalla mökille. Nostettiin tänään kolmeen mieheen pihan palju peräkärryyn. Pitää laittaa kuva tänne, kunhan ehtii.
Mittumaarit!
Kokousta ennen valtuustoryhmät ottivat vastaan kehitysvammalähetystön. Inkerinsuomalaiselta Viola Heistoselta on evätty oikeus tavata kehitysvammaista lapsenlastaan. Vaikeasti vammainen poika on hoidossa Imatralla Raution toimintakeskuksessa, Vantaan maksusitoumuksella.
Viola on ensimmäisiä Suomeen sodan jälkeen palautettuja inkerinsuomalaisia, tullut Suomeen 90-luvun alussa ja mennyt samantien duuniin Lindströmin pesulaan. Ei siis näitä paapottavia käenpoikia.
Ikäihminen, joka on selvinnyt sosialismin ja kommunismin hirveydet selväjärkisenä ja ehjänä läpi, on oikeutettu apuumme. Kuntsi tekikin tästä aloitteen, jonka todella moni valtuutettu allekirjoitti.
Valtava määrä valtuutettuja poissa. Ei koskaan vielä näin paljon poissaolleita.
Vantaan ikääntymispoliittinen ohjelma, oma puheenvuoroni:
Alkuun muutama lainaus ohjelmasta:
"Vantaan ikääntyvä väestö on rikkaus. Meillä ikäihmiset elävät mielekästä elämää tavalla, josta muu maailma ottaa mallia."
"Kun haastamme hallintojen raja-aidat, haastamme mielestäni samalla koko ”vanhuuden”". Antti Lindtman, valtuuston puheenjohtaja. Viksu blogi 9.3.09
Muitakin vastaavia löytyy. Upeita lauseita, kertakaikkiaan upeita.
Puheet on puheita ja teot on kuitenkin tekoja.
Ennaltaehkäisevään toimintaan on panostettava - korulause? Esimerkkinä esimerkiksi huonomuististen kotona asuvien ikäihmisten päiväkerhot. Kerho maksaa 20€/kerta (vaikka esimerkkitapaus on maksanut ikänsä veroja Vantaalle). Kerhopäiviä ollut 2 viikossa. Nyt näitä on uhattu supistaa taloustilanteeseen vedoten. Päiväkerhot ovat näille henkilöille todella odotettuja viikkojen kohokohtia.
Kuinka käy jatkossa? Kaikkeen muuhun yhditystoimintaan kaupungilla näyttää riittävän avokätisesti rahaa. Muistetaanko silloin ohjelmassa esitellyt kehystetyt ylevät lauseet?
Kotona asuu yli 91% 75 täyttäneistä. Näistä osa asuu omin käsin, omin säästöin aikanaan rakennetuissa omakotitaloissa. Viime vuoden budjettineuvotteluissa yleinen kiinteistövero nostettiin tappiin eli 1%:iin. Tämä kohdistui juuri ikäihmisiin. Miten käy ensi vuoden talousarviota tehtäessä? Muistetaanko silloin ylevät lauseet ikääntyvistä ihmisistä? Yleistä kiinteistöveroa ei voi enää enempää nostaa, nostetaanko nyt vakituisen asumisen kiinteistöveroa? Kaksi kymmenystä olisi vielä varaa ruuvata peukaloruuvia. Sehän onnistui viimeksikin, miksei nytkin? Otetaan vaan pois omistusasunnoissa asuvilta vanhuksilta. Vai olisiko sittenkin syytä tinkiä jostain menoista?
Tavoitteet - toimenpiteet ja vastuut. Kollektiivinen vastuu on sama kuin ei vastuuta ollenkaan. Vastuusarakkeeseen on laitettava henkilön nimi.
Ikäihmisistä välittäminen on yksi oleellisista kunnan tarjoamista peruspalveluista. Toivottavasti ohjelman 35 sivua kuluu käytössä, eikä jää vain kuriositeetiksi."
Muina asioina kokouksessa mm.:
- Kanniston kouluhanke, jonka rakentaminen on aloitettu ja nyt asia tuodaan budjettiin. 7 MEur 2010 ja 7 MEur 2011 lisää menoja. Tarpeellinen hanke varmasti, mutta miksei hanketta voitu budjetoida ajoissa?
- kaavamuutos Piispankylässä: Asemakaavalla kaavoitetaan noin 2,2 hehtaaria nykyistä peltoaluetta Tikkurilantien ja Piispankyläntien nimiseksi katualueeksi.
- Vastaus valtuutettu Mika Niikon ja usean muun valtuutetun (34) aloitteeseen toimeentulotuen saajan asunnon turvaamiseksi maksamalla vuokra suoraan vuokranantajalle:
Ei tullut suoraan vastausta, jolla varmasti toimeentulotuesta vuokra ohjautuu oikeaan paikkaan. Nyt on ainakin kaikilla tiedossa ja toivottavasti se auttaa. Paapomistahan tämä on, ryssi elämäsi itse totaalisesti ja silti homma pelaa.
- Vastaus valtuutettu Sini Alénin ja usean muun valtuutetun (22) aloitteeseen toimenpiteistä melun vähentämiseksi päiväkodeissa ja kouluissa:
Kuulemma uusissa päiväkodeissa asia on kunnossa rakennusmateriaaleilla. Kuinkas vanhoissa?
- Vastaus valtuutettu Timo Karénin sekä useiden muiden (20) valtuutettujen aloitteeseen Vantaan kaupungin työpaikkojen saamiseksi savuttomiksi vuoden 2011 alusta lukien sekä ohjelman laatimiseksi tupakoimattomuuden edistämiseksi Vantaan kaupungin työpaikoilla 2011 - 2015 / Savuton Vantaa:
Vantaa julistautuu savuttomaksi vuoden 2011 alusta, kukaan ei tosin saa fuduja röökin takia.
Sitten juhannusvalmisteluihin, joihin kuuluu tänä vuonna himapihalla olleen paljun siirtäminen mökille ja mökille toimitetun roudaamien himaan... helppoa. Peräkärryssä on siis aikamoinen hivakka torstaina matkalla mökille. Nostettiin tänään kolmeen mieheen pihan palju peräkärryyn. Pitää laittaa kuva tänne, kunhan ehtii.
Mittumaarit!
maanantai 14. kesäkuuta 2010
Vapaa-ajan lautakunnan seminaari ja kokous - pitkä tilaisuus kuumissa oloissa, piippumuumion löytöpäivänä. Maahanmuuttajille lintsirahaa.
VAPAS kokous ja seminaari 14.6.2010
Kuvavalinta tähän blogiin johtuu siitä, että kolmanneksi viimeinen Mannerheim-ristin ritari Onni Määttänen kuoli tänään 102 vuoden iässä. Kaukopartiomies lähti viimeiselle ja lopulliselle partioreissulleen. Kunnia meidän vapaudentekijän muistolle. Kuvan juliste löytyy muuten pohjanmaalaisen prätkätallin seinältä.
Tänään löytyi myös 19 vuotta vantaalaisessa savupiipussa virunut miehen kalmo. Mahtoi olla piipunpurkajille yllätys.
Kokousta ennen pidettiin vapaa-ajan- ja asukaspalveluiden lautakunnan seminaari, jossa käsiteltiin toimialojen palveluverkkosuunnitelmat ja avustenjakotyöryhmän väliraportti.
Avustusselvitystyöryhmän väliraportti
Nyt rahaa jaetaan KH:sta kumppanuusrahana, aluetoimikunnista tapahtumiin rahaa ja VAPAS jakaa toiminta- ja kohdeavustuksia. Näiden jakoperusteet pitää saada yhteismitallisiksi.
Pisteytys tuntuu reilulta työkalulta. Tämä malli ei tunnu istuvan sosialistileirille. Onko pelko poliittisista nuorisojärjestöistä takana.
Järjestöjen itsearviointia esitettiin yhtenä vaihtoehtona, ei tunnu hyvältä idealta.
Espoossa näyttää olevan hyvät pisteytyskriteerit:
Liikuntatoiminta-avustus, jonka arviointikriteerit ovat tärkeysjärjestyksessä:
1. lasten ja nuorten määrä säännöllisessä harjoitustoiminnassa
2. lasten ja nuorten ohjattujen harjoitustilaisuuksien määrä
3. starttikurssit (lyhytaikainen kurssitoiminta, alle 1 kk kestävät)
4. lasten ja nuorten osallistuminen lajiliittojen alaiseen kilpailutoimintaan
5. lasten ja nuorten valmentajien ja ohjaajien lukumäärä ja koulutus
6. lapsille ja nuorille järjestetyt liikuntatapahtumat, leirit yms.
7. maahanmuuttajien aktivointi liikuntaan (joku tällainen maininta on nykyisin pakko laittaa kaikkeen mukaan, siis aivan pakko - muuten galaksit räjähtää)
Miksei näitä kriteereitä voi käyttää muuhunkin toimintaan, kuten kulttuuri- ja nuorisojärjestöille?
Kysyin puheenvuorossani sähköisen asioinnin uusimisen tilannetta, kannatin pisteytysjärjestelmää, mutta kriteerit on mietittävä tarkkaan. Ihmettelin myös, ettei kaupungin antamia tiloja muka laskettaisi avustuksiin mukaan.
Pisteytys antaa hyvät mittarit, jolla saadaan perusjärjestys päätöksentekoa varten.
Vt. toimialajohtaja Nygren esitteli VAPAS toimintastrategian, johon oli otettu kursiivilla mukaan eli erityishuomiona monikulttuuriasiat. Lisää siis panostetaan. Ettei vaan kenellekään ole jäänyt huomioimatta - vahingossakaan. Tämä alkaa saada hysteerisia piirteitä. Alkaa...
Nuorisopalveluiden palveluverkko: toimintatiloja nuoria kiinnostaviin asioihin: skeittaus, mopojen korjaus- ja rakentelutilat? Nuorten avoin moottoripaja - vain Tikkurilassa. Pueenvuorossani kysyin miksei lännessä. Selvityksessä mainitaan "urheilujärjestöjen piirissä ns. drop- out –keskustelu on jatkuvaa". Vantaalla tämä johtuu osaltaan mm. jääratojen vähyydestä: Espoossa 10, Vantaalla 4. Harrastajajoukkueille ei saa jääaikaa.
Selvityksessä ilmenee, että
1) Tukea demokratiakasvatuksen nimissä poliittisia nuorisojärjestöjä niiden yhteiskunnallisen tehtävän vuoksi.
Onko tämä tosiaan ykkösprioriteetilla? Valtiotasolla tähän tullaan pian puuttumaan.
Nuorten työpajat: Herrasen Jone otti esimerkin tarkoituksettomasta työstä työpajassa. Kuulemma tuntui päivähoidolta, merkityksettömältä työltä. Jonella on tästä omakohtaisia kokemuksia.
Kysyin miksi kontaktit nuorisoon ovat näin kehnot:
Nuorisotiedotuksen fyysiset asiakaskontaktit (arviointikohde / vuosi 2008): Espoo 5717, Helsinki 2293, Vantaa 71
Nuorisotoimen menot yli 2,5 MEur suuremmat kuin Espoossa vuonna 2008, henkilöstöä 2008 108, henkilöstömenot 4,4 MEur, silti kontakteja noin vähän.
Selitys: Vantaalla nuorisotiedotuspisteessä ei juurikaan käy nuoria saamassa henkilökohtaista neuvontaa kuten Espoossa ja Helsingissä. Sen sijaan Vantaalla on panostettu omiin internetsivuihin www.jeesi.info, jossa kävijöitä on noin 60.000 vuosittain.
- Lisää miehiä nuorisotyöhön. Miten käytännössä tapahtuu? Positiivista syrjintää? Kuulemma näin on.
- vakituiset kävijät n. 10% nuorista
Yhteispalvelupisteiden palveluverkko: mikä on maanläjityslippu-systeemin uusinnan tilanne? Tsaarinaikainen 'osta-etukäteen-lipuke-vie-kama-läjitykseen-ja-toivo-että-lipuke-riittää' systeemi jatkuu kuulemma edelleen. Noh, onhan sillä työllistävä vaikutus.
Kulttuurin palveluverkkosuunnitelma:
Omasta mielestäni painopiste koulutukseen ja harrastamiseen, ammattitaiteilijoille ammittinimikkeensä mukaan rahoitus esitysten tuloista tai muuten ammativalinta on mennyt pepulleen.
"Lisäksi kaupungin tavoitteena on turvata taiteen ammattimainen harjoittaminen ja ylläpitää sen korkeaa laatua Vantaalla." Nii-in, TURVATA - ei rahoittaa kokonaan.
Kumppanuushankkeisiin, mm. kaupunkijuhlaan annetaan erikseen toiminta-avustusten lisäksi rahaa. Kysyin, eikö toiminta-avustusten saamisen edellytyksenä voi olla vaatimus tuottaa sisältöä talkoohenkeen kaupunkijuhlaan? Eli yhteistoimintaa parhaimmillaan. Kuulemma näin saattaa olla joidenkin kohdalla.
Kulttuuritalot ja muut esittävän taiteen tilat, mainitsin Myyrmäen futishallista kesäaikana yhtenä vaihtoehtona.
Moby DICK kulttuuritilaa suunniteltiin kovalla tohinalla, mutta kumppani (tajusi vetäytyä) vetäytyi pois. Kysyin käytettiinkö paljon rahaa jo suunnitteluun? Kumpi Moby DICK vai Silkkitehdas vai kummatkin kulttuurille?
- kaupungin oma toimijat joutuu maksamaan kulttuuritiloista, mutta ulkopuoliset eivät. Mitä? En saanut tähän vastausta.
Liikunnan palveluverkkosunnitelma:
käyttötiloja joudutaan supistamaan jatkuvasti kohoavien sisäisten tilavuokrien vuoksi. Kyllä, tilakeskuksen katevaatimus nostaa tilavuokria. Puheenvuorossani painotin, että kaupungin päätehtävä on tarjota kuntalaisille palveluita,
ei omistaa ja hallinnoida kiinteistöjä.
VAPAS-kokous, muutama poiminta
==============================
Ulkopuolisten alueiden realisointisuunnitelma: Onkohan kaikki karavaanarit Bjursissa ja Etelälahdessa vantaalaisia?
§31 kulttuuripalveluiden kohdeavustusten tilitysten hyväksyminen
"Mikäli avustuksen saaja ei ole antanut määräaikaan mennessä hyväksyttävää tilitystä avustuksen käytöstä, voidaan avustus periä takaisin avustuksen myöntäneen viranomaisen päätöksellä."
Ihmettelin puheenvuorossani tätä lausetta, koska järjestään joka kokouksessa näkyy olevan myöhästyneitä tilityksiä. Joko sääntö on tai sitä ei ole. Kuulemma kaikki järjestöt ja yhditykset eivät osaa tehdä näitä. Avustuksia osataan kuitenkin sujuvasti tehdä. Selitys ei kelpaa.
§41 Liikuntalaitosten avustaminen. Jouduttiin Kunnaksen kanssa jääväämän itsemme, kun ollaan avustuksia saavan Myyrmäen Urheilupuisto Oy:n hallituksessa. Kaupungin avustama yhtiö, jonka hallitus lähtee siis "kesäretkelle" tutustumaan savolaisiin liikuntapaikkoihin. Hohhoijjaa.
§51 kohdeavustukset nuorisotoimintaan.
Oli tullut muutama hakemus, mm.:
Maahanmuuttajan Kulttuuri- ja Taideyhdistys (MKTY) ry (5 440 €)
Maahanmuuttajan Kulttuuri- ja Taideyhdistys (MKTY) ry ( 3 400 €)
Maahanmuuttajan Kulttuuri- ja Taideyhdistys (MKTY) ry (2 600 €)
Näistä myönnettiin:
Maahanmuuttajan Kulttuuri- ja Taideyhdistys (MKTY) ry:lle 500 € lasten ja nuorten kesätoimintaan sisältäen Serenan, Linnanmäen ja Heurekan retkien hakemukset (VAP 2616/2010, 2617/2010 ja 2618/2010)
Esitin em. esityksen hylkäämistä perusteina: kannustinloukku, eriyttää muusta yhteiskunnasta, epätasa-arvoista muita kohtaan. Herrasen Jone otti puheenvuorossa esille mahdollisuuden, että nyt lintsinreissuanomuksia saattaa tulla keneltä vaan ja vaikka kuinka paljon. Mikään ei estä anomasta.
Mentiin äänestykseen: 13-4 tappio, saatiin puolelle KD + 1 Kokoomuksesta - JES! Henkinen voitto saada nyt yksi lisää mukaan. Pikkuhiljaa näemmä asenteet muuttuu. Kiitos näille rohkeille ja itsenäisesti ajatteleville henkilöille.
Tässä kohdassa olisi voinut ottaa esille sen ihanan monikulttuurivärinän, jota Lintsillä pariviikkoa sitten harrastettiin vetämällä turpaan huivittomia. Nannaa ja todellista rikkautta jaetaan meille sisäsiittoisille typeryksille. Pitää oppia arvostamaan.
Loppuun vielä valtuustoaloitteen käsittely:
Valtuutettu Mika Niikko ja 34 muuta valtuutettua tekivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.11.2009 aloitteen:
"Kaupunki vahvistaisi nuorten omaehtoista liikuntaa järjestämällä sisätiloissa olevan skeittipaikan. Vantaalla on useita satoja skeittauksen (rullalautailun) harrastajia, mutta heille ei ole yhtään sisätilan harrastuspaikkaa. jatkuu..."
Allekirjoitin myös tuon hyvän aloitteen. Vastauksessa kerrottiin, että kaupunki on perustanut "skate-työryhmän" joka ajaa asiaa. Varmistin kysymällä onko ryhmässä skeittauksen asiantuntijoita. Kuulemma on. Hyvä niin.
tiistai 8. kesäkuuta 2010
YO-juhlat, muskarin kokous, prätkä rikki, Vantaan Jääurheilun tuki ry ja MUP Oy:n kokous

5.6. lauantaina sai perheen nuori mies YO-lippiksen. Kaverille pienestä pitäen ominaiseen vähäeleiseen, hyväntahtoiseen tyyliin. Aika savotta toi juhlien järkkääminen, mutta kyllä kannatti. Treeniä vastaavista kekkereistä oli saatu tyttären juhlista 2 vuotta sitten, mutta työmäärä yllättää aina.
Kämppä saatii lopputarkastettua viikkoa ennen juhlia ja sain tehtyä roskiskatoksenkin valmiiksi, joten nyt pihalla on kaikki ok.... paitsi puukatos pitää vielä tehdä takapihalle.
1.6. olin kuuntelulla Hämeenkylän Muskarin kokouksessa. n. 100 lasta edelleen käy opissa ja lisää on tulossa koko ajan. Tilavuokra on nousussa ja vuokranantaja uhkaa periä takautuvasti korkeaa vesimaksua vaikkei mestassa ole edes APK:ta tai PK:ta saati suihkua. Kaikki kaupungin avustukset menee tilavuokriin ja lukukausirahat menee muuhun. Nyt kun lapsia pyritään saamaan entistä enemmän kotihoitoon, olisi tällaisten muskareiden ja muiden kerhojen toimintaa tuettavana osana kunnan peruspalveluita. Halvemmaksi nämä kuitenkin tulee.
Me vantaalaisten jääurheiluseurojen edustajat perustimme toukokuun lopussa Vantaan jääurheilun tuki ry:n. Yhdistyksen tavoitteena on edistää vantaalaisten jääurheilijoiden harrastusmahdollisuuksia. Kaikki lajit on yksissä tuumin mukana. Kaupungilla ja potentiaalisilla yhteistyökumppaneilla on nyt vain yksi harrastajien edustaja, jonka kanssa voidaan neuvotella. Helpottaa kummasti.
Meidän pappakiekkojengissä on kavereita jotka ei voi ottaa juoksuaskeltakaan, mutta luistelu onnistuu. Kunnon ylläpitäminen joukkuelajissa onnistuu vain tällä tavoin.
Vantaalle ei ole saatu houkuteltua "hyviä" veronmaksajia verrattuna esim. Espooseen. Ok - niillä on merenrantaa, mutta niillä on myös 10 tekojäärataa - Vantaalla 4. Asukkaita melkein saman verran (vain hippasen enemmän Espoossa).
Olin myös ensimmäistä kertaa Myyrmäen Urheilupuisto Oy:n kokouksessa. Yhtiöllä on käytössään ja hoidettavanaan Myrtsin kaikki urheilupaikat (jäähallit, futishalli ja -stadion sekä Energia-areena). Käyttöyhtiö saa kaupungin tukea, jotta esim. jään hinta saadaan pidettyä junnuille 75€ / tunti. Hyvä tuki siis. Muuutttaaa...... ekassa kokouksessa esityslistalla oli yhtiön hallituksen "kesäretki" jonnekin Savonlinnaan tms. juupajoelle lentokoneella. Kyllä. 2 pv tutustumista paikallisiin urheilupaikkoihin. Kieltäydyin suoraan kokouksessa reissusta. Jos kaupunki avustaa toimintaa, on mielestäni moraalitonta lähteä minnekään yhtiön varoilla. Omalla rahalla voi toki mennä.
Kokonaan toinen juttu on miten urheiluseurojen osakkeet pumpattiin kuiviin vanhasta käyttöyhtiöstä (Myyrmäen Urheiluhallit Oy), joka siis aloitti hallitoiminnan Myyrmäessä. Pirkat-seurakin oli käyttänyt kaikki varansa ml.Hämeenkylän tanssiladon koko kesän tuoton osakkuuteen käyttöyhtiössä. Yhtiöllä oli kohtuullinen varallisuus, mutta vuokra-ajan lopuksi se oli saatu hupenemaan miinusmerkkiseksi. Silti mm. käyttäjille oleellisia korjauksia, kuten esim. ilmanvaihdon peruskorjausta ei oltu tehty. Pitänee jossain vaiheessa julkaista tänne asiasta vähän enemmänkin.
Prätkän jännitteensäädin otti ja hajos, just kun oltiin lähdössä kavereiden kanssa Sipoon moottorikahvilaan. Laturi pukkas jännitettä täysillä ja akku sanoi morjens. Mopo jäi Walkan tallille. Sain sen sunnuntaina kuntoon ja kotiin.
Vapaa-ajan lautakunnan kokous maanantaina 14.6. Näyttää olevan jaossa MaMuille rahaa mm. Lintsin retkiin. Ihan oikeasti.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)