maanantai 24. elokuuta 2009

Uusia kasvoja vapaa-ajan lautakunnassa - kokous 24.8.2009

Vapaa-ajan lautakunta 24.8.2009

Aluksi esittely 4V-hankkeesta: Välitä, Vaikuta, Viihdy, Voi hyvin - ihan hyvän tuntuinen hanke, tavoittanee varmaan osan porukasta. Se perusjengi pysyy varmaan koloissaan.

Esiteltiin uudet kasvot ja roolit: Heidi Nygren (uusi toimialajohtaja), V-M Kallislahti (liikuntatoimen johtaja), uusi asukastoimintapalvelujen johtaja (nimi meni ohi).

Tiedoksi merkittävät asiat:

§ 19 Irtaimen kaluston hankinta Kuusijärvelle. 11000€ arvista on hankittu tavaraa. Mervi Luomaniemi tivasi mitä on hankittu ja mikä oli kokonaissumma. Hyvät kysymykset.

Taloustilanteesta: Noin 3 MEur säästötavoite.Menoja kaikkiaan 13 MEur, joista 10 MEur henkilöstömenoja (n. 350 henkeä), 2,7 MEur avustuksiin ja 850 000 € toimintaan. Suomi on kallis maa työvoiman suhteen. Sisäisiä vuokria vuokrista suurin osa. Eli kaupunki veloittaa itseltään. Tilakeskus tekee voittoa ja muut toimialat kärsivät.

Vapas joutuu kärsimään suhteessa paljon suuremmat säästötavoitteet kuin esim. sivistystoimi. Toisaalta ymmärrettävää - on priorisoitava. Koulut jne. on pystyttävä hoitamaan.

Kuusijärvellä toiminta jatkuu, kunnes kuprut tehneen yrittäjän kanssa sopimus päättyy. Osoittaa, että sopimuspohjat ovat todella surkeita, kun ryökäleet voivat jatkaa toimintaa sopimuskauden loppuun.

Muut kohdat nuijittiin läpi ilman suurempia mutinoita.

Ehdotin Kallislahdelle ja kokouksen jälkeen myös Kunnaksen Jukalle ja Mäkelän Mikolle, että pitäisimme jonkun seurafoorumin jäähallien käyttäjäseuroille Länsi-Vantaalla. Saataisiin katkaistua huhupuheet eli hallien käyttäjäseuroille faktatietoa missä mennään ja samalla kuultaisiin seurojen toiveita.
Lähtevät mukaan. Ajankohta jäi vielä auki.

torstai 20. elokuuta 2009

Höyryävän tuoretta tietoa valtuuston talousseminaarista 20.8.2009

KV:n talousseminaari 20.8.2009 Laurea Tikkurila

Valtuuston pj. Lindtman aloitti avauspuheella, jossa mainittiin ensimmäisen kerran, että Vantaalla on palvelut tuotettu tehokkaammin kuin muualla.

Valtiovarainministeriöstä Raimo Sailas pudotteli järkähtämättä faktoja; liioittelematta ja asiallisesti:
- ensimmäinen tämän luokan maailmanlaajuinen lama
- tuloja ei tule - menoihin ei riitä rahaa
- tuotantoteollisuus siirtyy pikkuhiljaa itäeurooppaan
- perinteinen teollisuus vähenee Suomesta
- kunnilla on liian paljon tehtäviä hoidettavanaan
- työikäisen väestön määrä lähtee ensimmäisen kerran supistumaan
- Suomen huoltosuhde (ei työikäisiä vs. työikäisiä) tulee olemaan huonoin euroopassa
- työuria on pidennettävä
- julkiset menot kasvavat kokoajan - automaattisesti. Tarvitaan n. 2-2,5% tuotannon kasvu kattamaan kasvavat menot
- Suomessa on aivan liian paljon pieniä kuntia - paljon päällekkäistä hallintoa

KH:n puheenjohtaja Tapani Mäkisen puheenvuoro

- henkilöstön määrää voidaan vähentää n. 100 henkeä vuodessa toimintoja tehostamalla luonnollisen poistuman (suomeksi eläkkeelle siirtymisen jne.) kautta.
- ei lomautuksia
- hankintakeskuksessa on paino, jonka koneiden leasing-sopimukset umpeutuvat.
Paino ei kuulu kaupungin ydintoimintaan. Hyvä!
- materiaalitoimintojen ("WC-paperivarasto") ulkoistus
- nettisivujen uudistus jatkuu. Mahdollistaa kuntalaisten helpomman ja halvemman asioinnin
- Vantaalla on 11 täyden päivähoitopaikan verran lapsia päivähoidossa, JOIDEN TOINEN TAI KUMMATKIN VANHEMMAT OVAT KOTONA! Siis 11 päiväkotia tyhjenisi, jos kotona olevat vanhemmat ottaisivat myös lapsensa kotiin (täytyy ihmetellä näiden vanhempien lastenhoitoperiaatteita)
- yksityistä päivähoitomallia edistetään
- korjaamo ulkoistetaan
- kaikki tarpeettomat toimitilat realisoidaan eli suomeksi myydään, HYVÄ!

Tämän jälkeen kuultiin puheenvuoroja, joissa kinasteltiin mihin mennessä Vantaa-sopimus pitää sopia jne. epäoleellista.
Mäkinen linjasi lopuksi, että jotain on tehtävä jottei velkataakka KAKSINKERTAISTUU vuoteen 2013 mennessä. Karu fakta.

Talousjohtaja Tikkala esitteli taloustilanteen. Varmoja lukuja tämän vuoden tappioarviosta ei saatu, koska "uuden järjestelmän käyttöönotossa on ollut ongelmia".

Kaupunginjohtaja Paajasen puheenvuoro

Vantaan tilanne on hänen mukaansa "keskiverto" Suomen tasolla. Niinpä...
Pääkaupunkiseudun korkein työttömyys Vantaalla. Muuttovoittoa eniten pk-seudun kunnista, suuri osa ulkomailta (onnea vaan meille).
Tulopuoli ei ole pudonnut kokonaisuutena, mutta menot ovat kasvaneet liikaa ja se tekee Paajasen mukaan ongelman.
Vantaan tulot / asukas huonoin verrattuna Espooseen ja Helsinkiin (Stadi melkein samoissa). Keskimääräinen vuositulo on 21000€/asukas Vantaalla. Vertailun vuoksi Suomen ykkönen Grani, keskiarvo 36000€ / asukas / vuosi. Sådant är livet.
Paajanen sanoi useasti, että säästötoimet alkaa purra. (missä, milloin, pää pois pensaasta!)
Paajanen väitti ettei velkataakka voi kaksinkertaistua millään tällä kaudella.
Kysyin miten on mahdollista, että päätöksen teon pohjaksi annettavat luvut voivat heittää noin paljon riippuen eri esittäjästä. Paajanen vastasi, ettei talousjärjestelmä toimi luotettavasti.

Keskushallinnon esityksen jälkeen kysyin Lipposelta ja Paajaselta, onko kaupunki oikeutettu saamaan korvauksia "kivusta ja särystä" jota VanVan toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton ongelmat ovat aiheuttaneet. Lipponen
vastasi, että viivästyksestä on saatu 250 000€ korvausta ja ensi viikolla neuvotellaan toimittajan kanssa käyttövaikeuksien korvauksista. Hyvä jos näin!

Tilakeskus ja Mika Savolainen

Henkilöstökulut on kolmannes kaikista kuluista. Tilakeskus pyrkii eroon tarpeettomista tiloista. Sisäisiin vuokrahintoihin sisällytetään mm. siivous. Siivousta vähennetään.

VAPAS, Heidi Nygren

Kävi läpi extrassa olevat kalvot ja vähätteli toimialan kokoa + vaikutusta Vantaan talouden kokonaistilanteeseen.
16 henkeä työskentelee "projekteissa" - joo-o...
Ihan hyviä ideoita mm. yritysten tukemisesta nuorten työllistämisessä.
Menopuolella oli nostettu esiin kasvanut lautakunnan luottamushenkilöiden määrä - kokouspalkkiot nyt 36000€ (esitin omalle ryhmälle, että voitaisiin luopua kokouspalkkioista kokonaan, vain kulukorvaukset maksettaisiin). Kokouspalkkiot siis iso asia 36000€ - ok... mistä ei saa mainita eikä leikata, kun ne on niin marginaalisummia: poliittisten nuorisojärjestöjen tuki ja esimerkkinä pelkästään demarinuoret kääräisevät Vantaalta 40 000€ fikkaan ja opetusministeriöstä lisää.

Peltomäki ja maankäytön ja ympäristön toimiala

Tuottoa tulee maan myynnistä. Stadi vuokraa mieluummin. Marja-Vantaa jne. luovat Peltomäen mukaan Vantaan houkuttelevuutta.
Ja taas tuotetaan tehokkaammin palvelut kuin muualla.

Lehto-Häggroth ja sivistystoimi

Saatetaan Yhdistetää joitain kouluja ja päiväkoteja.
Kotihoidon tukea nostetaan, jos sisarukset eivät ole päiväkodissa. Mahdollisuus yli miljoonan euron säästöön.
Vantaa-lisän nostaminen tietysti nostaa kustannuksia.
Vihreiden Sini Alen harmitteli, että yksityispäiväkotien rikkaiden perheiden lapset pääse samaan hoitopaikkaan esim. maahanmuuttajien tai päihdeongelmaisten vanhempien lasten kanssa. Hmm.... pitäisikö päivähoitoihin saada vielä joku pakollinen määrä homojen lapsia. Ai niin, sehän taitaa olla mahdotonta. Tai puliukkoja ja narkkareita vierailulle?
Jokatapauksessa SiVin johtajan esitys oli paras, napakka ja eniten uskoa tulevaisuuteen antava.

Jukka T. Salminen ja sosiaali- ja terveystoimi (kuntaslangilla SosTer)

Palveluja tuotetaan viidenneksi tehokkaimmin vertailukuntiin (mikä ihme sitten aiheuttaa Vantaan taloustilanteen?) Hetkinen... olenko kuullut joskus aiemmin, että Vantaalla tuotetaan jotain tehokkaammin kuin muualla? Suurin menolisäys erikoissairaanhoidosta.

Tuli ryhmätyön aika, saimme toimeksiannon: tehkää:
- taloussuunnitelman strategiset painopisteet
- talouden kehittämisen painopisteet
- vantaa-sopimuksen otsikoiden luonnokseen kommentit ja lisäykset/poistot

Vetäydyimme omiin tiloihimme rustaamaan esityksiämme.
Tässä tulokset:

Kokoomus: Vantaa-sopimuksen otsikot on ok. Vantaa-sopimus ei ole leikkaussopimus. Henkilöstöä ei irtisanota.

Demarit: lainakantaa arvioidaan, verotusta käytetään säätövarana (eli voidaan korottaakin näemmä), henkilöstön tulospalkkausjärjestelmän kehittäminen.

Vihreät: Juustohöylän sijaan rakenteellisiin muutoksiin. Henkilöstön hyvinvoinnista huolehdittava. PK-seudun yhteistyötä, HUS palvelujen hintoja alemmaksi. 1%:n tuloveron korotus, kiinteistöveron korotus 1%:iin. Paljon puhetta, paljon meni myös ohi, ai niin - ilmaston muutoksen torjunta...

Persut: ei veronkorotuksia, toimintojen tehostamista, omaisuuden myymistä, polittisten nuorisojärjestöjen tuet pois, oopperan tuki kyseenalaistettava tällaisena aikana jne.

Kommunistit: pääkaupunkiseudun yhteistyötä, palveluiden tuotanto - ei yksityistämistä kuulemma kustannukset voivat karata (sopimusten laadustahan se on kiinni!), sopimuksen haittavaikutukset on selvitettävä

Keskusta: kaupungin ydintoimintojen turvaaminen, hallintohenkilökunta osaavaa - ei saa vähentää.positiivista ilmapiiriä luotava, yrittäjillä on kuulemma positiivinen kuva Vantaasta (okei..), veroista eivät saaneet yhteistä kantaa, tilojen myynnissä tarvitaan myös ostajia (nii-i), sopimuksen oltava mutakin kuin otsikkotasolla

kristilliset: tarpeettomat tilat veks, tehostamistoimien jälkeen vasta verolinjaukset, sivistystoimen linjaukset
oikean suuntaisia, asunto-osakkeet myytävä, Vantaa ei ole kriisissä yksin, valtakeskus näyttää syntyvän maailmanlaajuisesti Kiinaan.

Loppukaneettina: tilaisuus oli hyvä avaus, mutta pahasti ristiin menneet talousluvut ihmetyttivät. Kuka voi johtaa tällaista firmaa, kun ei tiedetä oikeasti mikä on tappion suuruusluokka? MUTTA - Vantaa voitti Espoon 6-0 elvyttämisehdotuksissa: nyt on mahdollisuus korjata vanhaa, savuttavaa ja tehotonta moottoria, kun sen sijaan työntäisimme siihen lisää bensaa (eli korottamalla verotuloja) kuten Espoo tekee. Hyvä VANTAA!

sunnuntai 16. elokuuta 2009

Säästöjä - valmistautumista 20.8.2009 valtuuston talousseminaariin

Torstaina 20.8.2009 pidetään valtuuston seminaari ja aiheena yllätys-yllätys: säästötoimenpiteet. Olen lomalla perehtynyt jaettuun materiaaliin: mm. 2008 tilinpäätökseen ja osavuosikatsaukseen (tammi-maalis 2009). Ei hyvältä näytä, vaikka joka haastattelussa väitetään, että Vantaalla tuotetaan sitä ja tätä tehokkaammin kuin muualla.

Tuloista kunnallisveron tuotto tulee olemaan lähes ennallaan. Yrityksiltä perittävän yhteisöveron tuotto romahtaa tänä vuonna. Verotuottojen oli arvioitu maaliskuun lopussa putoavan 43,5 MEur tänä vuonna.

Menopuolelle ylitystä on sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalta on arvioitu tulevan 25 MEur ja sivistystoimelta 4,2 MEur. Työttömyysaste oli Vantaalla maaliskuun lopussa 7,5%, joka on Karkkilan jälkeen toiseksi suurin stadin ympäryskunnissa.

Arviot 2009 tappioista ovat n. 60-70 MEur...

Mistä sitten säästöjä? Vantaan kaupungilla on 12000 työntekijää. Henkilöstökulut ovat n. 40% kaupungin kuluista. Kun katselee kaupungilta tulevaa materiaalia, ihmetyttää kaikenmaailman päälliköiden määrä. Joka asiaan tuntuu olevan oma päällikkö. Normiyritysmaailmassa tiukassa taloustilanteessa tsekataan aika pian organisaatiorakennetta ja laitetaan organisaatiopuuta matalammaksi. Yrityksissä alkavat aika pian tämän jälkeen YT:t taloudelliseen tilanteeseen vedoten.

Vantaa jakaa toki auliisti tukia joka suuntaan: ooppera saa 0,5 MEur, Heureka 2,4 MEur jne. Lisäksi HS 16.8.2009 kertoo, että Vantaa jakaa eniten pk-seudun kunnista suoraa poliittista tukea valtuustoryhmien koon mukaan (yht. 118 000 €). Tässä vaiheessa heti kuuluu sanoa, että karkkirahaa - ei vaikuta mihinkään.

Pienistä puroista kasvaa kuitenkin ISO joki.

Ulkoistaminen ja omaisuuden myyminen on katsottava myös potentiaalisina vaihtoehtoina.

Vasemmistolla, joihin kuuluvat siis demarit, kommarit ja vihreät on takataskussa aina näppärät ratkaisut: verojen korottaminen ja velan otto. Vantaan veroprosentti jo nyt korkeampi kuin Espoossa ja Stadissa. Nooh, rankaistaan siis niitä jotka ovat säilyttäneet työpaikkansa ja kitkuttelevat täällä korkeiden elinkustannusten maassa verottamalla lisää. Ja kiinteistöveroahan voi aina nostaa - moneen kertaan verotetuilla varoilla ja yleensä omia vaivoja säästämättä rakennetun oman talon asukkihan on helppoa riistaa. Lienee parasta, että kaikki lyömme lossiksi ja ajaudumme virran vietäviksi yhteiskunnan huomaan - vaikka perustulolle eikä tarvisisi tehdä mitään. Vuokralle asumaan ja joku huoltaa ja korjaa. Eli kaikki haluavat istua takkatulen ääressä lämmittelemässä, mutta kukas pätkii, pilkkoo ja kantaa puut sisään? Vanhukset ovat jo ansainneet huilivuoron ja lapset ovat varttumassa tehtäviin.

Tässä maassa työn tekeminen on tehty kannattamattomaksi ja työllistäminen pirun kalliiksi. Nyt sitä satoa korjataan; firmat häipyy halvempiin maihin. Harmi, kun mielestäni suomalaisilla on ainakin ollut sanansa mittaista tekemisen meininkiä. Peruselinkustannukset (lämpö, ruoka, asuminen) pitäisi saada alas ja sen jälkeen voisi laskea liksoja jotta saataisiin yrityksiä takaisin. Nyt korjataan demareiden ja kommareiden tekemiä karmeita virheitä.

Jotenkin noin mä sen funtsin.